وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

داروی خود را همراه با آب این میوه نخورید

داروی خود را همراه با آب این میوه نخورید
مصرف آب این میوه همراه برخی از داروها یک سری عوارض جانبی به دنبال دارد. چرا؟ این داروها کدامند؟

چرا باید از مصرف همزمان آب گریپ فروت با برخی داروها خودداری کرد؟
مصرف آب گریپ فروت همراه برخی از داروها یک سری عوارض جانبی به دنبال دارد. چرا؟ این داروها کدامند؟

آب گریپ فروت جذب روده‌ای برخی داروها را تغییر می‌دهد:

خطر آوردُز!
تا امروز فقط آب گریپ فروت به عنوان آبمیوه‌ای که اختلال دارویی ایجاد می‌کند، شناخته شده است. آژانس فرانسوی تأمین امنیت سلامت محصولات تصریح می‌کند که تأثیر این اختلال دارویی در کاهش اثر دارو نیست بلکه باعث افزایش شدت آثار نامطلوب دارو می‌شود.
اما چرا؟ بسیار ساده است زیرا جذب روده‌ای برخی داروها به وسیلۀ آنزیم CYP3A4 تنظیم می‌شود، حال آنکه برخی مواد موجود در آب گریپ فروت (برگاموتین و مشتقاتش) با این آنزیم ترکیب می‌شوند. در نتیجه، آب گریپ فروت باعث افزایش تأثیر دارو و چندین برابر شدن آثار نامطلوب آن می‌شود.

داروهایی که نباید همراه با آب گریپ فروت مصرف کرد، کدامند؟
داروهایی که نباید همراه با آب گریپ فروت مصرف شوند، به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول داروهایی هستند که به عنوان سرکوب کنندۀ ایمنی بدن در مقابل رد پیوند تجویز می‌شوند، مانند تاکرُلیموس و سیکلوسپُرین (نام‌های رایج بین المللی)، اگر این آبمیوه به طور مرتب با دارو خورده شود، خطر سمی شدن کلیه‌ها را نیز به همراه خواهند داشت. گروه دوم، داروهایی هستند که برای کاهش میزان کلسترول خون تجویز می‌شوند مانند آتورواستین و مهم تر از آن سیمواستین. اگر آتورواستین با آب گریپ فروت خورده شود، دُز دارو را دو برابر می‌کند.

این در حالی است که سیمواستین در این شرایط 15 برابر بیشتر جذب می‌شود، گویی که فرد داروی دو هفته اش را یک جا خورده باشد! ضمناً مصرف همزمان این داروها و آب گریپ فروت می‌تواند باعث بروز صدمه‌های شدید ماهیچه‌ای شود. بنابراین آژانس فرانسوی تأمین امنیت سلامت محصولات توصیه می‌کند که تا دو ساعت بعد از مصرف این دارو از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید و مصرف این آبمیوه را تا یک چهارم لیتر در روز کاهش دهید.

توجه! فقط آب گریپ فروت است که موجب این نوع اختلال دارویی می‌شود. آبمیوه‌های دیگر مانند آب پرتقال، سیب یا میوه‌های دیگرچنین تأثیری ندارند و مصرف شان برای درمان‌های دارویی مجاز است. یک توصیه: قبل از مصرف دارو، بروشور داخل جعبه را بخوانید خصوصاً قسمتی که "واکنش یا تأثیر متقابل" نام دارد؛ در این بخش، لیست موادغذایی که طی دورۀ درمان باید از آنها خودداری کرد، نوشته شده است.