وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

حاشیه‌های نشست خبری احمدی نژاد

حاشیه‌های نشست خبری احمدی نژاد
نشست خبری عصر روز سه شنبه محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری كشورمان حاشیه‌هایی داشت كه برخی از آنها در پی می‌آید:

* دومین نشست خبری رئیس جمهور با 300 خبرنگار، عكاس و تصویربردار رسانه‌های داخلی و خارجی در سال 90، از ساعت 16:15 در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری با قرار گرفتن محمود احمدی‌نژاد و تلاوت سوره مباركه فتح آغاز شد.

* خبرنگاران در بدو ورود به محل برگزاری نشست خبری رئیس‌جمهور، ضمن پر كردن فرمی، موضوع سؤال خود را در این فرم‌ها قید می‌كردند.

* در آغاز این نشست، رئیس جمهور نیم‌ ساعت درباره تحولات داخلی و بین‌المللی سخن گفت و در بخش تحولات داخلی از "سرمایه‌گذاری در زمینه تولید علم و پژوهش‌های كاربردی و حركت در مسیر دانش جهانی و توسعه و ایجاد 2,5 میلیون شغل و ریشه‌كنی معضل مسكن از طریق اجرای طرح آتیه مهر " به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال جاری یاد كرد.

* در این نشست، سید محمد حسینی وزیر ارشاد و محمدزاده معاون مطبوعاتی او، علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه، سید مجتبی ثمره‌هاشمی و حمید مولانا مشاوران رئیس جمهور، محمد جعفر بهداد معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، محمدرضا فرقانی معاون امور بین المللی دفتر رئیس جمهور، علی اكبر جوانفكر، ساسان والی‌زاده، امینی و خوش گفتار، مدیران عامل خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، موج و برنا حضور داشتند.

* اگر چه محمد حسن صالحی مرام، محمد شیخان و مراد عنادی (مسئولان شورای اطلاع‌رسانی دولت) در جایگاه اجرای نشست خبری رئیس جمهور حضور داشتند اما اجرای این نشست بر عهده عنادی بود كه در همان ابتدای سخن از خبرنگاران خواست بر اساس یك پروتكل نانوشته، تنها به طرح یك سؤال و آن هم كوتاه و غیر تكراری بپردازند كه البته بارها این پروتكل از سوی برخی خبرنگاران نادیده گرفته شد.

* خبرگزاری مهر نخستین خبرنگاری بود كه موفق به طرح سؤال خود درباره تحولات منطقه شد و خبرنگار المنار هم اولین خبرنگار خارجی بود كه به طرح پرسش خود در خصوص موضوع فلسطین پرداخت.

*‌ روی بنر آبی رنگ پشت سر رئیس جمهور، جمله مشهوری كه احمدی‌نژاد همواره سخنان خود را با آن آغاز می‌كند حك شده بود "اللهم عجل لولیك الفرج "؛ نشست خبری رئیس جمهور با خبرنگاران داخلی و خارجی – خرداد 1390.

* نشست رئیس جمهور با اصحاب رسانه از 30 شبكه مطرح بین المللی پخش شد و حدود 30 خبرنگار در طول این نشست 2 ساعته به طرح سؤالات خود درباره موضوعات مختلف پرداختند كه بیشترین سؤالات درباره موضع رئیس جمهوری در قبال جریان انحرافی بود.

* خبرنگار تلویزیونی ملی چین كه سؤال خود را با لهجه فارسی متمایل به چینی مطرح كرد، از احمدی‌نژاد درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر سؤال كرد كه رئیس جمهور در پاسخ به وی اعلام كرد كار احداث این نیروگاه تمام شده و در آینده نزدیك فعال خواهد شد؛ هنگامی كه خبرنگار مذكور از احمدی‌نژاد درباره زمان دقیق راه‌اندازی نیروگاه مذكور سؤال كرد، رئیس جمهور به تشریح نحوه ساخت و عملكرد نیروگاه اتمی و تفاوت آن با نیروگاه برقی پرداخت كه ظاهرا توضیحات وی خبرنگاران مذكور را متقاعد كرد كه مجبور به اعتراف شد و گفت "فهمیدم! ". این خبرنگار اما در عین حال با سماجت سؤال خود را بار دیگر تكرار كرد كه به دلیل این اتلاف وقت، نخستین كار قرمز نشست خبری امروز را از سوی مسئولان برگزاری جلسه دریافت كرد.

* خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد هم سه یا چهار سؤال خود را در قالب یك سؤال مطرح كرد كه احمدی‌نژاد گفت: شما هم چند سؤال را در یك سؤال گنجاندید و مطرح كردید كه البته این از زرنگی خانم‌هاست اما فكر نكنید كه متوجه این موضوع نشدیم!

* خبرنگار آریا از رئیس جمهور خواست كه نظرش را درباره مطالبی كه در خصوص جریان انحرافی می‌شود بگوید كه احمدی‌نژاد با لبخند گفت: موضع ما سكوت الهام‌بخش وحدت است؛ همین! هنگامی كه خبرنگار سؤال كننده از این پاسخ مجاب نشد و از رئیس جمهور خواست كه بگوید چه زمانی سكوت خود را در این زمینه می‌شكند؟ احمدی‌نژاد دوباره جمله خود را تكرار كرد و مجری برنامه هم از خبرنگاران خواست او را با "كف زدن " تشویق كنند!

* خبرنگار آسوشیتدپرس قبل از طرح سؤال خود از رئیس جمهور، عذرخواهی كه می‌خواهد سؤال تندی را مطرح كند و احمدی‌نژاد به وی گفت كه می‌خواهی سؤال خود را تند تند بپرسی؟ اما وقتی خبرنگار مذكور با مقایسه دولت احمدی‌نژاد با دولت‌های گذشته از ابراز نارضایتی علما از ‌این دولت سخن گفت، عنادی به كمك احمدی‌نژاد آمد و گفت: خبرنگار آسوشیتدپرس قرار بوده در حوزه سیاست خارجی سؤال كند اما از این مسیر انحراف داشته كه احمدی‌نژاد هم پاسخ داد: این سؤال هم در راستای سیاست خارجی بود!

* خبرنگار آنا وقتی پشت تریبون قرار گرفت تا سؤال خود را بپرسد، احمدی نژاد از او پرسید از خبرگزاری آنا آمده است؛ آنا در زبان تركی به معنی مادر است كه مردوخی هم پاسخ داد "خبرگزاری آنا متعلق به دانشگاه آزاد و مادر همه خبرگزاری‌هاست " كه این بار رئیس جمهور پاسخ داد "البته مادری كه متولد بچه‌اش است! "

مردوخی به طرح سؤال خود درباره جریان انحرافی و ارتباط جن‌گیر‌ها با برخی افراد نزدیك به دولت پرداخت و احمدی نژاد با خنده به او پاسخ داد "حالا كه ظاهرا این افراد دستگیر شده‌اند، ما را رها كنند و بگذارند دولت كار خود را انجام دهد؛ ما كه اصلا از اول جریانی را شروع نكرده‌ایم كه بخواهیم تمام كنیم… ما می‌خواهیم خدمت كنیم و به دفاع از حقوق ملت و آرمان‌های نظام می‌اندیشیم ".

خبرنگار آنا پس از سؤال خود، اقدام به اعطای یك نسخه روزنامه به رئیس جمهور كرد كه احمدی‌نژاد بدون اشاره به نام روزنامه مذكور، خطاب به حاضران گفت حواستان باشد؛ آقای مردوخی برای روزنامه تبلیغات می‌كند! كه البته این كار مردوخی كه در نشست‌های خبری به گفته عنادی به یك سنت تبدیل شده، كارت قرمز برای وی در پی داشت.

* خبرنگار ایسنا هم سؤالی مشابه سؤال خبرنگار آنا داشت و نظر احمدی نژاد را درباره جریان انحرافی جویا شد و طرح این موضوع را منتسب به رقیب انتخاباتی احمدی نژاد در سال 84 كرد و ‌رئیس جمهور هم در پاسخ به او گفت: ما از ابتدا گفتیم كه شیوه مدیریت آنها را قبول نداریم و حلقه‌های مدیریتی بسته را می‌شكنیم و دولت را به میان ملت می‌بریم و بر حقوق ملت پافشاری می‌كنیم و 180 درجه در مقابل آنها هستیم.

وی افزود: این دولت تحت رهبری داهیانه مقام معظم رهبری نظام اجرایی را به انقلاب اسلامی برگردانده و به خدمت، پاك‌دستی و مردمی بودن و ساده‌زیستی و دفاع قاطع و هوشمندانه از ملت می‌اندیشیم و این مسیر را با قاطعیت ادامه می‌دهیم و اگر آنها تصور می‌كنند ما باید ایده آنها را اجرایی كنیم، اشتباه می‌كنند و ما از سال 84 هم گفتیم كه راه آنها را نمی‌رویم و راه ما از آن روز تاكنون یك راه بیش نیست و با قدرت آن را ادامه می‌دهیم و این حرف‌ها تاثیری در اراده ما ندارد.

* هنگامی كه خبرنگاری از احمدی‌نژاد در مورد بهانه‌گیری‌های غرب درباره موضوع هسته‌ای ایران سؤال كرد، رئیس جمهوری پاسخ وی را با ذكر داستان داد و گفت بچه‌ای مدام بهانه می گرفت و گریه می‌كرد و هر چه می خواست به او می‌دادند، ساكت نمی‌شد تا اینكه یكی آمد و گفت این را ولش كنید، گریه‌اش می‌آید و حالا نظام سلطه‌ هم گریه‌اش می‌آید و می‌خواهد ونگ بزند، خوب بزند!

* خبرنگار یكی از رسانه‌های تركیه كه برای طرح سؤال از رئیس جمهور پشت تریبون قرار گرفت، سؤال خود را به زبان انگلیسی پرسید و چون ترجمه سؤال او زمانبر بود، احمدی‌نژاد به او گفت "از تركیه آمدی و انگلیسی صحبت می‌كنی؟ همان تركی صحبت كن كه هم من بفهمم و بقیه هم بفهمند ".

خبرنگار مذكور بعد از آنكه پاسخ خود را از رئیس جمهور گرفت، به زبان فارسی و به سختی گفت تشكر می‌كنم و احمدی‌نژاد هم پاسخ ساغول!

* هنگامی كه خبرنگار روزنامه قدس پشت تریبون قرار گرفت تا سؤال خود را بپرسد، چون سؤال وی درباره فلسطین را پیش از او پرسیده بودند و نمی خواست سؤال تكراری بپرسد، مجبور به تغییر موضوع سؤال خود شد اما از ترس آنكه مجری برنامه به او خرده نگیرد كه چرا سؤال خود را عوض كرده، این موضوع را مطرح كرد كه احمدی‌نژاد هم این كار را بدون اشكال دانست.

* هنگامی كه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان قصد طرح سؤال خود را داشت، احمدی‌نژاد همزمان برای عكاسان دست تكان داد تا تصویر او را ثبت كنند و در عین حال به خبرنگار مذكور گفت "خانم ذبیح‌پور! شما سؤال خود را بپرسید، من رویم به این سمت است اما گوشم به شماست؛ خبرنگار مذكور هم فرصت را غنیمت شمرد و گفت من چون از رسانه متعلق به نسل جوانم، می‌خواهم دو سؤال بپرسم كه احمدی‌نژاد در پاسخ به او گفت: شما سؤالات خود را بپرسید تا من هم به یكی از آنها جواب دهم.

این خبرنگار وقتی به طرح سؤالی درباره وزارت ورزش جوانان پرداخت و از رئیس جمهور خواست گزینه پیشنهادی خود برای این وزارتخانه معرفی كند احمدی‌نژاد پاسخ داد به محض اینكه گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان را به مجلس معرفی كنم، اسم او را حتماً اعلام می‌كنم!

* خبرنگار روزنامه سیاست روز هم وقتی پشت تریبون قرار گرفت، خطاب به رئیس جمهور گفت یكی از خبرنگاران خود را نماینده نسل جوان دانست و یكی دیگر هم بر اساس زرنگی خود به طرح دو سؤال از شما پرداخت اما من هر چه فكر می‌كنم مزیتی برای طرح دو سؤال نمی‌بینیم اما می‌خواهم دو سؤال مطرح كنم؛ جواب احمدی‌نژاد: حالا شما سؤالات خود را مطرح كنید تا ما ببینیم چه مزیتی دارید!

* خبرنگاری از رئیس جمهور سؤال كرد "آیا 1+ 5 می‌تواند پیشنهادی به ایران بدهد تا برنامه هسته‌ای خود را متوقف كند؟ كه احمدی‌نژاد با طرح پاسخ یك كلمه‌ای «خیر» كه آن را با قاطعیت بیان كرد، موجب خنده حاضران شد و خبرنگار مذكور هم كه حرف دیگری نداشت، از او تشكر كرد!

* خبرنگاری از احمدی‌نژاد سؤال كرد آیا اسناد مربوط به جریان انحرافی كه به گفته یكی از اعضای سابق دولت او در اختیارش قرار گرفته است، دیده و اگر آنها را دیده چه نظری در این زمینه دارد؟ كه احمدی‌نژاد پاسخ داد "اگر اسنادی در این زمینه بود كه سر و صدا نمی‌كردند! "

* خبرنگار یك رسانه دانشجویی هم با قرائت بیانیه‌ای به نمایندگی از دانشجویان از رئیس جمهوری درباره اظهارات برخی اطرافیانش پرسید كه وی پاسخ داد "شما كه نماینده دانشجویان هستید، نباید انتظار داشته باشید كه دیگران حرف نزنند و كسانی كه می‌گویند دولت با منتقدانش برخورد خوبی ندارد، بگویند ما چه برخوردی با منتقدان داشتیم… ما كه گفتیم روش ما سكوت است اما اگر به جز سكوت باز هم راه ‌حل دیگری دارید بگویید كه ما انجام دهیم ولی خواهش می‌كنم نگذارید جلوی بیان اندیشه گرفته شود و حق را با حق بسنجید.