وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مجازات سنگین در انتظار سربازان فراری از خدمت

مجازات سنگین در انتظار سربازان فراری از خدمت
به گزارش ایران ناز جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا می‌گوید: «مدت سربازی با توجه به نیاز كشور تعیین می‌شود.» سردار ابراهیم كریمی همچنین از دادگاهی كردن سربازان فراری سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «فرار از سربازی یك جرم است.

در صورتی كه فرار بدون عذ رموجه باشد، دادگاه با توجه به آن حكم می‌دهد اما در صورتی كه سرباز فراری دارای عذر موجه باشد شرایط و اظهارات وی در دادگاه بررسی خواهد شد.» البته او بین غیبت و فرار تفاوت قائل می‌شود و می‌گوید: «غیبت برای كسانی است كه در موعد مقرر خود را برای انجام سربازی معرفی نمی‌كنند اما فرار برای كسانی اطلاق می‌شود كه به خدمت سربازی اعزام و پس از اخذ مرخصی از محل خدمت یا خارج‌شدن از محیط دیگر باز نمی‌گردند.»

 او به تمامی سربازان فراری توصیه می‌كند كه خود را به محل ترك خدمت معرفی كنند چرا كه در حال حاضر تسهیلاتی برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده اما با گذشت زمان و طولانی‌شدن مدت فرار قطعا شرایط این افراد بدتر خواهد شد.

 
كریمی سوم خرداد را فرصت خوبی برای بخشش غیبت تمامی سربازان و مشمولان متقاضی اعزام به خدمت می‌داند و می‌گوید: «افرادی كه تا این تاریخ به سازمان وظیفه‌عمومی ناجا و دفاتر خدمات الكترونیكی پلیس‌+ 10 مراجعه و تعیین تكلیف كنند، غیبت گذشته و كلیه اضافه خدمتشان بخشیده خواهد شد كه این شرایط برای افرادی كه هم‌‌اكنون در حال خدمت هستند، نیز صدق می‌كند.»

كریمی همچنین با بیان اینكه كسری خدمت تا پایان سال 90 اعتبار داشت می‌گوید: بر اساس قانون جدید افرادی كه والدین آنان دارای 30 ماه سابقه جبهه، 25 درصد جانبازی و 24 ماه اسارت باشند به ازای هر كدام از آنان یكی از فرزندان‌شان از خدمت سربازی معاف می‌شود. به عنوان مثال اگر فردی دارای 50 درصد جانبازی باشد دو فرزند وی می‌توانند از معافیت بهره‌مند شوند و این در حالی بود كه در قانون قدیم این امر تنها تا سقف دو فرزند اجرا می‌شد.

 البته این امتیازها شامل كسانی كه سابقه‌ای كمتر از این موارد دارند نمی‌شود. به گفته كریمی‌حتی اگر فردی دارای 24 درصد جانبازی باشد نیز فرزندش امكان استفاده از معافیت را نخواهد داشت چرا كه این یك قانون است و اگر ما بخواهیم در چنین مواردی قانون را دستكاری كنیم، در حق عده‌ای ظلم می‌شود.

همچنین جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از شهروندان خواست تا پایان اردیبهشت ماه به دفاتر پلیس + 10 مراجعه و نسبت به تعویض كارت‌های قدیمی خود اقدام كنند.

سربازی رو به بهبود است
به گفته كریمی بخشی از سربازان نیز با توجه به توانمندی و تخصصی كه دارند به سازمان‌های دولتی معرفی می‌شوند كه اصطلاحا به آن «امریه» می‌گویند. جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا شرایط سربازی را از زمان تصویب قانون جدید رو به بهبود می‌داند و می‌گوید: نوع به كارگیری سربازان، تسهیلات و غیره در قانون جدید برای سربازان پیش‌بینی شده است.

به گفته كریمی قانون جدید سربازی می‌تواند نیازها و مشكلات سربازان را به شكل فعلی برطرف كند اما ما بر این باوریم كه باید فرصت سربازی را به زمان تخصص اندوزی تبدیل كرد تا وقتی سرباز پس از دوران سربازی وارد جامعه می‌شود بتواند زندگی‌اش را به نحو بهتری ادامه دهد. به گفته او باید صحبت‌های بیشتری درباره اثرات سربازی در فرد و جامعه مطرح شود.

او همچنین درباره دغدغه‌عده‌ای از جوانان مبنی بر از دست‌رفتن موقعیت تحصیلی در صورت اعزام به خدمت سربازی می‌گوید: در قانون جدید پیش‌بینی شده كه به سربازان این فرصت داده شود كه در هنگام سربازی نیز در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند و بتوانند در دوره‌های بالاتر شركت كنند.

كریمی با بیان اینكه اقداماتی كه امروزه در حال انجام است در آینده اثرات خود را نشان خواهد داد، می‌گوید: وقتی به افرادی كه در گذشته سربازی خود را طی كرده‌اند نگاه می‌كنیم متوجه می‌شویم كه این افراد از این دوران به نیكی یاد می‌كنند و معتقدند كه از دوران سربازی خود استفاده كرده‌اند.

 جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین درباره شرایط اضافه‌خدمت و مجازات‌های غیبت برای مشمولان غایب در زمان صلح، می‌گوید: در قانون جدید برای غیبت تا سقف سه ماه، سه ماه اضافه خدمت، برای غیبت بیش از سه ماه تا یك سال ، شش ماه اضافه خدمت و برای افرادی كه بیشتر از یك‌سال غیبت داشته‌اند علاوه بر اینكه شش‌ماه اضافه خدمت تعلق می‌گیرد، فراری محسوب می‌شوند و به جرم آنان در دادگاه رسیدگی می‌شود.

 وی همچنین درباره شرایط بهره‌مندی از معافیت كفالت اظهار كرد: براساس قانون معافیت كفالت برای یگانه فرزند ذكور بالای 18 سال است و در صورتی كه فردی‌دارای برادر بزرگ‌تری كه ازدواج‌كرده نیز باشد، نمی‌تواند از این نوع معافیت بهره‌مند شود.