وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چربی‌های ترانس، سلامت عروق را به خطر می‌اندازند

محققان آمریكایی دریافته‌اند كه چربی‌های ترانس روی جریان خون تاثیر می‌گذارند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این پژوهشگران می‌گویند: روغن‌های سبزیجات كه به طور نیمه هیدروژه داده می‌شوند حاوی چربی‌های ترانس هستند كه این چربی‌ها با جریان خود تداخل پیدا می‌كنند.

شرح این تحقیق در مجله پزشكی «تصلب شرایین» منتشر شده است.

محققان دریافته‌اندك چربی‌های ترانس میزان آنزیمی موسوم به پروستاسایكلین را كاهش می‌دهند. نقش این آنزیم كمك به تداوم جریان خون و در نتیجه جلوگیری از تشكیل لخته‌های خونی است.

دكتر فرد كومیرو محقق و استاد افتخاری دانشگاه ایلینویز در آمریكا طی بیانیه‌ای با ارائه یافته‌های خود خاطرنشان كرد: این نخستین باری است كه در یك پژوهش علمی مداخله‌های چربی‌های ترانس با بخش دیگری از پروسه جریان خون مشاهده می‌شود.

وی تاكید كرد: این پژوهش برگ دیگری به فهرست طویل مدارك و شواهد علمی موجود می‌افزاید كه نشان می‌دهند چربی‌های ترانس عامل مهمی در بروز بیماریهای قلبی هستند.

در سال 2007 نیز كومیرو و دستیاران وی دریافته بودند كه چربی‌های ترانس مانع از ساخت اسید آراچیدونیك می‌شود كه یك پیش فاكتور برای تولید آنزیم پروستاسایكلین است. این پیش فاكتور به نوبه خود از اسید لینولئیك ساخته می‌شود. چربی‌های ترانس هم چنین باعث افزایش التهاب در سرخرگها شده و سلولها را در معرض نشتی كلسیم قرار می‌دهند كه همه این فرایندها منجر به گرفتگی و سخت شدن عروق می‌شود و برای انسان خطرناك است.