وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تولید اسپرم انسانی از سلول‌های بنیادی

محقق ایرانی موسسه سلولهای بنیادین شمال شرق انگلستان با استفاده از سلولهای بنیادین موفق به ارائه شیوه درمانی جدیدی بر پایه تولید اسپرم انسانی از سلول بنیادی جنینی شده است که می تواند بر روی اختلالات ناباروری تاثیری بسزایی داشته باشد.

محقق ایرانی موسسه سلولهای بنیادین شمال شرق انگلستان به همراه گروهی از محققان موفق شد با استفاده از سلولهای بنیادین جنین انسانی را به وجود آورد. در این شیوه به صورت تئوری با ایجاد تغییراتی در ساختار اسپرم می توان تخم را بارور کرده و جنین را به وجود آورد.

دکتر کریم نیرنیا محقق ایرانی این موسسه معتقد است طی 10 سال آینده با استفاده از این شیوه می توان به زوجهای جوانی که توانایی باروری ندارند کمک کرد تا کودکانی با خصوصیات ژنتیکی خود به وجود آورند.

این اولین باری است که در جهان با استفاده از سلولهای بنیادین می توان سلولهای بارور کننده انسانی به وجود آورد. این شیوه در حال حاضر دوره آزمایشی بر روی موشها را سپری می کند.

دکتر نیرنیا که به واسطه موفقیت خود در این پروژه با مناقشات فراوانی در رابطه با امکان استفاده از چنین شیوه ای مواجه شده است، اظهار داشت اسپرم تولید شده در این روش کامل نیست اما از تمامی خصوصیاتی که برای شکل گیری یک جنین به آن نیاز خواهد بود، برخوردار است.

به گفته نیرنیا در این شیوه سلولهای بنیادینی که دارای کروموزومهای XY زنانه و مردانه هستند به وجود می آید. با استفاده از لیزر سلولهای بنیادین مردانه از دیگر سلولها جدا شده و در محیطی مجزا رشد داده شد. با گذشت زمان محققان مشاهده کردند که این سلولها به تدریج تغییر حالت داده و به سلول باروری در انسان تبدیل شدند.

به گفته نیرنیا آزمایش اولیه این شیوه بر روی موشها نشان داد که تحقیقات بیشتری باید بر روی آن انجام گیرد زیرا تمامی موشهایی که به این شیوه متولد شدند، مدت کوتاهی پس از تولد جان دادند. اما به اعتقاد وی این شیوه طی دهه های آینده می تواند در درمان ناباروری در افرادی که به دلایل مختلف از جمله شیمی درمانی دچار اختلال شده اند مورد استفاده قرار گیرد.

نیرنیا در رابطه با مناقشاتی که در انتظار این شیوه درمانی است اظهار داشت: هر فناوری را می توان در راه درست یا نادرست مورد استفاده قرار داد. این یکی از مشکلات تمامی نوآوری ها در جهان است. انرژی هسته ای را می توان هم برای تولید الکتریسیته و هم برای تولید بمب مورد استفاده قرار داد.

وی ادامه دادک "قضاوت درباره استفاده از چنین شیوه ای نباید توسط دانشمندان بلکه باید توسط قانون انجام گیرد که این امر هم از دامنه مسئولیتهای ما خارج است. مسئولیت ما تولید درمانهای جدید و موثر برای افراد نابارور است."

تحت قوانین باروری انسانی و رویان شناسی، استفاده از سلولهای مصنوعی از سال 2008 برای درمان باروری ممنوع شده است. بر اساس این قوانین تولید اسپرم در آزمایشگاه ها مجاز است اما استفاده از آن برای تولید جنین نیازمند مجوز بوده و در عین حال جنین تولید شده باید پس از 14 روز نابود شود.

با این حال ابداع دکتر نیرنیا با واکنشهای مثبت و منفی فراوانی مواجه شده است. برخی دانشمندان این ابداع را نوآوری قابل تحسین و برخی آن را زیاده روی و دخالت در امور طبیعی می انگارند. همچنین به زودی قضاوتهای اخلاقی درباره این شیوه درمانی نیز آغاز خواهد شد.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره