وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جلوگیری از ورشکستگی ایران خودرو

«از خداوند می خواهم ما را برای غلبه بر مشکلات زیادی که داریم یاری کند. ابتدای امسال بار سنگین مدیریت ایران خودرو را بر دوش من گذاشتند. تکلیف داشتم که بیایم.»

مدیرعامل جدید که برای نخستین بار پس از افشای مشکلات مالی ایران خودرو پشت تریبون قرار گرفته بود، بعد از نیایشی که برای رفع مشکلات مالی ایران خودرو و قطعه سازان کرد از هفت راهکار تیم جدید مدیریت این شرکت برای رهایی از بحران مالی خبر داد.این راهکارها عمدتاً توقف پروژه های مدیرعامل سابق ایران خودرو است که طی هفت سال گذشته صدها میلیارد تومان برای اجرایی شدن شان هزینه شده است.

اتخاذ این راهکارها باعث خواهد شد تا پرونده پروژه هایی که تحت عنوان «برند ملی» یا «خودرو ملی» تعریف شده برای همیشه بسته شوند و بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه به شعبه یی از کارخانه پژو فرانسه تبدیل شود. این خودروساز فرانسوی امیدوار است با توجه به وضعیت بحران مالی ایران خودرو سهم محصولاتش را در سبد تولیدات بزرگ ترین خودروساز ایران افزایش داده و جایگاه خود را در خاورمیانه از قبل مستحکم تر کند.

راهکار اول؛ توقف سرمایه گذاری؛ بنا بر اعلام جواد نجم الدین از این پس ایران خودرو هیچ گونه سرمایه گذاری را برای افزایش ظرفیت انجام نخواهد داد و منابع جاری خود را صرف سرمایه گذاری های بلندمدت نخواهد کرد. اگر نیاز به افزایش ظرفیت بود بخش خصوصی را فرا خواهیم خواند تا با سرمایه گذاری خود این کار را انجام دهد. ظرفیت ایجادشده در ایران خودرو هم اکنون یک میلیون دستگاه در سال است که حدود ۷۰ درصد آن فعال و مابقی غیرفعال است.

راهکار دوم؛ توقف تولید روآ، تندر۹۰ و…؛ نجم الدین به تقلید از روشی که سایپا در پیش گرفته قصد دارد شمارگان یکی از محصولات ایران خودرو را به مرز ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برساند. به همین خاطر در تشریح راهکار دوم می گوید؛ تنوع تولید در ایران خودرو بالاست اما شمارگان تولید آنها پایین و غیراقتصادی است. باید مثل سایپا که پراید را تولید می کند یکی از محصولات را با شمارگان بالا به تولید برسانیم تا بتوانیم قیمت تمام شده را کاهش داده و محصول باکیفیتی را روانه بازار کنیم. قصد داریم جلوی تولید برخی از خودروهای ضررده و با تولید پایین (روآ، تندر ۹۰، بنز E200، گراندویتارا، رانا، سمند سورن و …) را بگیریم و به جای آن یک یا دو خودرو محبوب را در شمارگان چندصدهزار دستگاهی به تولید برسانیم. اگرچه مدیرعامل ایران خودرو اشاره نمی کند کدام خودرو قرار است پراید ایران خودرو شود اما مدیرمالی این شرکت به خبرنگار «اعتماد» می گوید در حال حاضر پژو پارس خودرو سوددهی است و به احتمال زیاد شمارگان آن افزایش یافته و با قیمت پایین تری عرضه خواهد شد. البته دو خودرو دیگر گروه پژو همچون ۴۰۵ و ۲۰۶ نیز چنین وضعیتی را خواهند داشت. وی در رابطه با سرنوشت سمند اظهار نظری نکرد.

راهکار سوم؛ واگذاری قطعه سازان؛ نجم الدین که در روز معارفه اش به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو خود را کارآموز «مهرداد بذرپاش» معرفی کرده، در بیان سومین راهکارش چنین گفت؛ شرکت های قطعه سازی وابسته به شرکت را واگذار خواهیم کرد. این معنی ندارد وقتی که قطعه سازان بخش خصوصی فعالیت می کنند بیاییم با آنها موازی کاری کنیم. همه اینها را واگذار خواهیم کرد و از درآمدش برای حل مشکلات مالی جاری مان استفاده می کنیم.

راهکار چهارم؛ ۲۰ درصد افزایش تولید؛مدیرعامل جدید ایران خودرو که در جمع قطعه سازان کشور سخن می گفت، راهکار چهارم خود را به افزایش تولید خودرو اختصاص داد؛ «برنامه داریم امسال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم. قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی کاهش یافته، بنابراین می توانیم با خریدهایی که از قبل کرده ایم تولید را افزایش داده و به محصولاتی سود ده تبدیل کنیم.» تولید ایران خودرو در سال گذشته حدود ۵۵۰ هزار دستگاه بوده که امسال قرار است به ۶۸۰ هزار دستگاه برسد.

راهکار پنجم؛ ساختار را کم هزینه می کنیم؛ بحث به کوچک سازی و اصلاح ساختار ایران خودرو که رسید گوش برخی خبرنگاران تیزتر شد چرا که هر گاه بحث به اصلاح ساختار می رسد پس از آن تعدیل نیرو و اخراج کارگران را در پی خواهد داشت. این در حالی است که پیش از انتخابات (یک ماه مانده به انتخابات) وزارت صنایع و معادن در اقدامی تبلیغاتی قرارداد دو هزار کارگر پیمانی را به دائم تبدیل کرد تا به این صورت تعهد جدیدی را برای ایران خودرو ایجاد کرده باشد. نجم الدین راهکار پنجم خود را کوچک سازی و چابک سازی نامگذاری کرد و گفت؛ ساختار فعلی ایران خودرو پرهزینه است. قصد داریم با کوچک سازی و اصلاح ساختار از وضع فعلی رهایی پیدا کنیم.

راهکار ششم؛ سایت ها را تعطیل می کنیم، چه داخلی و چه خارجی؛مدیرعامل ایران خودرو در مرحله ششم از راهکارهای خود انگشتش را به سمت سایت های تولید خودرو در داخل و خارج کشور نشانه گرفت و گفت؛ سایت های تولید خودرو را در داخل کشور بررسی کرده ایم. دو سایت تبریز و مشهد هم اکنون سود ده هستند. بنابراین اجازه می دهیم به تولیدشان ادامه دهند اما جلوی سایت های دیگر (بابل، شیراز و کرمانشاه) را گرفته ایم. این گفته نجم الدین بیانگر آن است که وعده احمدی نژاد در جمع مردم استان های مازندران، فارس و کرمانشاه برای ایجاد کارخانه خودرو محقق نخواهد شد چرا که غیراقتصادی است. مدیرعامل ایران خودرو در بخش دوم ششمین راهکارش نیز کارخانه های خودرو دولت نهم در ونزوئلا، سوریه، سنگال، آذربایجان، چین، بلاروس، الجزایر و مصر را تهدید کرد اگر برای این شرکت محرز شود تولید آنها غیراقتصادی است، درشان را می بندد و کارخانه را تعطیل می کند. با این تهدید هوگو چاوس دوست و برادر عزیز محمود احمدی نژاد باید به جای سمند به فکر خودرو دیگری باشد تا آن را نخستین خودرو ضدامپریالیستی دنیا نامگذاری کند.

راهکار آخر
نجم الدین آخرین راهکارش را نیز به توقف یکی از برنامه های اساسی منوچهر منطقی در جهانی سازی اختصاص داد. مدیرعامل سابق ایران خودرو که با شعار جهانی سازی قصد داشت بخشی از بازارهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی را به این شرکت اختصاص دهد، امروز با توقف ایده اش مواجه شده است.

نجم الدین در تشریح آخرین راهکارش گفت؛ صادرات خودرو را کنترل می کنیم به طوری که اگر صادرات سود داشت، خودرو صادر خواهیم کرد وگرنه برای این کار هزینه یی نمی کنیم.در آخرین راهکار نجم الدین نکته مهمی نهفته است؛ تا کنون خودرو ایرانی با ضرر صادر می شد حتی پرداخت پول خودروهای صادراتی شش ماه پس از صادرات وصول می شده است.

نجم الدین در ادامه سخنرانی خود با ارائه آماری گفت؛ بر اساس آخرین آمار، خودروهای موجود در دنیا ۹۵۰ میلیون دستگاه برآورد شده که سهم ایران از این تعداد حدود ۶/۱۰ میلیون دستگاه است. در سال ۸۷ نیز ۸۳ میلیون دستگاه خودرو در کارخانه های خودرو دنیا به تولید رسیده است. خودروسازان ایرانی با تولید ۲/۱ میلیون دستگاه رتبه شانزدهم دنیا را در تولید خودرو به کشورمان اختصاص داده اند.

مدیرعامل ایران خودرو افزود؛ صنعت خودرو پس از نفت با فروش سالانه دو هزار میلیارد یورو در مکان دوم پرفروش ترین کالای جهان و پس از بانک ها سومین فعالیت اقتصادی سود ده دنیا به شمار می آید. سهم این صنعت در تولید ناخالص جهانی ۷/۳ درصد بوده و ۸/۹ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و بر اساس آخرین آمار یکصد میلیون نفر در این صنعت مشغول کارند.نجم الدین تصریح کرد؛ در حال حاضر ارزبری صنعت خودرو در ایران ۱۵۰۰ یورو در سال است، این در حالی است که میزان ارزبری این صنعت در سال ۸۳ ، ۲/۱۱ هزار یورو بوده است. قدرت ساخت داخلی محصولات نیز ۸۷ درصد و تعداد شاغلان کشور در این صنعت به ۶۵۰ هزار نفر بالغ می شود.