وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ارتباط بین رویاهای شبانه و زمان خواب



رویاهایی که شما هر شب در زمان خواب می بینید به زمان خواب شما بستگی دارد اما این جمله به چه معناست؟

به گفته محققان وقتی فردی دچار كم‌خوابی می‌شود معمولا عمیق‌تر به خواب می‌رود.این موضوع نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌های مغزی او در هنگام خواب است.در چنین شرایطی فرد بیشتر خواب می‌بیند.
وقتی خواب هستیم،گاهی چشم ما بسرعت در حالی كه پلك‌ها بسته هستند،بـه حـركـت درمـی‌آیند. در چنین شرایطی در حقیقت در حال خواب دیدن هستیم و مغز از نظر سطح فعالیت شبیه به وضعیت بیداری عمل می‌كند.در این لحظه ماهیچه‌ها سست می‌شوند و اگرچه ممكن است انگشتان پا در حال تكان خوردن باشند،اما بدون تردید در این لحظه فرد قادر به حركت دادن خود نخواهد بود.
به نظر می‌رسد كه در این شرایط مغز از واكنش بدن نسبت به آنچه در خواب می‌بیند،ممانعت به عمل می‌آورد.به طور كلی خواب شامل یك مرحله حركت سریع چشم‌ها یاREM و چهار مرحله دیـگـر است كه در آن مراحل چشم‌ها كاملا بی‌حركت هستند.پس از گذشت این 4 مرحله كه 70 دقیقه به طول می‌انجامد،مرحلهREM آغاز می‌شود كه مدت زمان ‌آن با تكرار این چرخه 5 مرحله‌ای از 5 دقیقه به 40 دقیقه پیش از بیدار شدن از خواب افزایش می‌یابد.
نتایج به دست آمده از بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد كه 30 دقیقه كاهش در مدت زمان مرحلهREM در یك شب منجر به افزایش 35 درصدی مدت زمان این مرحله در شب بعد خواهد شد.
داروهای تنظیم‌كننده فشارخون و همچنین داروهای ضدافسردگی مانع از آغاز مرحلهREM در چرخه خواب شبانه و در نتیجه كاهش میزان رویاهای شبانه می‌شوند.به همین علت افرادی كه از این داروها استفاده می‌كنند،نباید یكمرتبه و ناگهانی مصرف آنها را كنار بگذارند؛چرا كه در این صورت با ایجاد اختلال در خواب شبانه مواجه خواهند شد.
پـسـتـاندارانی مانند دلفین‌ها و نهنگ‌ها كه مغزهای بزرگی دارند،هرگز در خواب شبانه خود مرحلهREM را نمی‌گذرانند.به گفته محققان این مرحله از چرخه خواب نقش بسیار مهمی در تنظیم دمای بدن و سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی دارد.جنین‌ها و نوزادان 75 درصد زمان خواب خود را در این مرحله سپری می‌كنند.
اگرچه رویاهای شبانه تصویری از اضطراب‌ها و نگرانی‌های ما انسان‌هاست،اما مغز عضوی تفسیری است.در هنگام خواب كه اندام‌های مختلف بدن كمترین ارتباط را با هم دارند،این عـضـو گـرفـتـار داسـتـان‌هـایی عجیب و غریب می‌شود.اما ضرورت خواب دیدن در هنگام خواب شبانه سوالی است كه هنوز پاسخی برای آن یافت نشده است.