وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آموزش صفر تا صد فارکس

آموزش صفر تا صد فارکس

در این مقاله در ادامه مطالب قبلی سعی براین داریم مروری کلی  بر الفبای سرمایه گذاری فارکس داشته باشیم. بدین منظور ابتدا به تعریف مفاهیم کلیدی  آن می پردازیم.

 

معنی لغوی فارکس(FOREX) عبارتست از  Foreign Exchange که به معنای تبادل ارزهای خارجی است . در حقیقت شما می‌توانید در این بازار به داد و ستد انواع ارزهای خارجی نسبت به یکدیگر بپردازید.

 

آموزش صفر تا صد فارکس

 

این تبادل ممکن است برای خریدوفروش کالا، خدمات شرکت‌ها و دولت‌ها، هزینه‌های سفر و خرید مسافران یا سرمایه‌گذاری اشخاص و بنگاه‌ها در کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

 

همانطور که در مقالات قبلی گفته بودیم در بازار فارکس ارزهای کشورهای مختلف در مقابل یکدیگر معامله می شوند. که به اصطلاح هرکدام را یک جفت ارز می نامیم . جفت ارزها در سه دسته اصلی طبقه بندی می شوند:

 

1. جفت ارزهای اصلی (Majors) : ارزهای موجود در این رده، مربوط به اقتصادهای پیشرو و قدرتمند دنیاست که بیش از ۷۰ % معاملات بازار مربوط به این جفت ارزهاست.  اکثر مواقع کم نوسان، دارای رفتار منطقی، کارمزدهای کم و قدرت نقد شوندگی بالا هستند.

 

قویترین ارز موجود درحال حاضر در جهان دلار آمریکاست. همچنین هر برابری ارزی دلار با یک ارز معتبر و مهم جهانی مانند موارد زیر، در دسته جفت ارزهای اصلی قابل معامله در بازار فارکس قرار دارد. می توانید این جفت ارزها را در ۲۴ ساعت شبانه روز معامله کنید:

 

EUR/ USD>>>> EURO TO USD DOLLAR

AUD/USD>>>> Australian DOLLAR TO USD DOLLAR

USD/CHF>>>>USD DOLLAR TO SWISS FRANK

USD/CAD>>>>USD DOLLAR TO CANADIAN DOLLAR

NZD/USD>>>>new Zealand DOLLAR TO USD DOLLAR

GBP/USD>>>>> POUND TO USD DOLLAR

USD/JPY>>>>USD DOLLAR TO Japanese Yen

 

2. جفت ارزهای فرعی یا کراس (Minors) جفت ارزهای فاقد دلار را کراس یا فرعی می نامند. از لحاظ ارزش معاملات و محبوبیت نسبت به نمادهای اصلی، در رده پایین تری قرار داشته و معمولاً مقدار کارمزدها نیز بالاتر است.

 

ثبات قیمتی این جفت ارزها کمتر بوده و نقد شوندگی آن ها تقریباً شبیه دسته اول است. جفت  ارزهای کراس ازجمله EUR/GBP، EUR/CHF، GPB/JPY و … دارای دلار آمریکا نیستند اما از برابری ارزهای بزرگ دنیا حاصل می شوند. EUR/GBP مهمترین جفت ارز کراس است و دارای نقش مهمی در بازار اقتصاد دنیاست.

 

3. جفت ارزهای ناشناس یا اگزوتیک‌ها (Exotic) جفت ارزهایی که شامل یک ارز اصلی به همراه ارز یکی از اقتصاد‌های نوظهور باشند، اگزوتیک نام دارند. این نمادها کمترین میزان معاملات فارکس را به خود اختصاص می‌دهند.

 

در کنار کارمزدهای بسیار بالا، نوسانات قیمتی شدید و نامعقول آن‌ها سبب شده، محبوبیت چندانی در میان معامله گران نداشته باشند. برابری ارزهایی مانند روپیه، دینار، لیر، روبل، کرن و غیره.

 

آموزش صفر تا صد فارکس

 

اصطلاحات فارکس

اسپرد (Spread)  : اسپرد، به اختلاف دو عدد مربوط به قیمت خرید و قیمت فروش می گویند . در این بازارها، BID به معنای قیمت فروش و ASK به معنای قیمت خرید است. اسپرد نیز از اختلاف بین BID و ASK حاصل می شود.

 

کمیسیون (Commission) : به میزان نقدینگی حساب و حجم مبادلات، مبلغ ناچیزی از حساب شما کسر خواهد شد.

 

سوآپ (Swap) : مبلغی که در صورت باز ماندن معامله در روز بعد بر اساس تفاوت نرخ بهره ارز یا دارایی پایه، به حساب شما واریز یا از حسابتان کسر خواهد شد.

 

لات (Lot) : قراردادی استانداردسازی شده است که تعداد و میزان یک کالا را مشخص می کند. هر لات برابر با 100000 است. واحد این صدهزار نیز متغیر است. درواقع، قاعده کلی در بازار فارکس این است که: هر یک لات از یک ارز، با صدهزار تا از ارز پایه برابر است.

 

پیپ (Pip) و پوینت (Point)  : به عدد 0.0001 یک قیمت، پیپ می گویند. درواقع به میزان 0.01 از یک درصد، پیپ می گویند. هر پوینت یک دهم پیپ است.

 

نوع جفت ارز

ارزش دلاری هر پیپ

دلار ارز پایه

تعداد واحدهای لات * (قیمت جاری بازار / مقدار رقم اعشار هر پیپ)

دلار ارز ثانویه

قیمت جاری بازار * تعداد واحدهای لات * (قیمت جاری بازار / مقدار رقم اعشار هر پیپ)

دارای ین ژاپن

تعداد واحدهای لات * (قیمت جاری بازار / مقدار رقم اعشار هر پیپ)

 

چگونه در بازار فارکس موفق باشیم ؟

آشنایی با بازار فارکس به تنهای نمیتواند به کسب درآمد از فارکس کمکی بکند برای پیشرفت در این زمینه باید با تکنیک ها و رویکردهای بازار آشنا شد و با تمرین آنها را آموخت . بطورکلی این تحلیلها عبارتند از :

 

تحلیل فنی (تکنیکال): تحلیل گران فنی بر اتفاقات موجود در نمودارهای قیمت تمرکز می‌کنند. امروزه با توجه به پیشرفت این روش و طرفداران بیشمار آن، سبک‌های تکنیکالی مختلفی از جمله تحلیل کلاسیک، الگوهای هارمونیک، امواج الیوت، پرایس اکشن و… به وجود آمده‌اند که هر کدام مدعی بیشترین دقت ممکن می‌باشند.

 

تحلیل نموداری در تمام بازارهای مالی چهارچوب یکسانی دارد، اما ویژگی‌ هایی نظیر نقد شوندگی بازار بر نحوه تحلیل و میزان کارایی آن تاثیر گذارند.

 

از همین روی مطمئناً کسانی که روش تکنیکال را به درستی آموخته و دارای تجربه کافی در امر معامله گری باشند، می‌توانند در هر کدام از بازارهای مالی نظیر بورس، فارکس و… به فعالیت بپردازند.

 

معامله گران با بررسی این حرکات قیمت قادرند درمورد آینده ی قیمت، نتیجه گیری بهتری داشته و سود بیشتری بدست آورند

 

تحیل بنیادی: در بازار سهام، تحلیل بنیادی به معنی بررسی ترازنامه و اسناد مالی شرکت‌ها، صنایع و کلیت اقتصاد کشور است؛ اما فلسفه اصلی بازار فارکس تبادل جفت ارزهاست، بنابراین برای تحلیل بنیادی در این بازار باید شرایط و عوامل اقتصادی، سیاسی و بعضاً اجتماعی کشورها و چه بسا در سطح جهان را بررسی نمایید.

 

بطور مثال کاهش نرخ بیکاری یک رویداد مثبت اقتصادی است که در صورت ثبات سایر عوامل تاثیر گذار، موجب تقویت ارز آن کشور می‌شود. در چنین مواردی تحلیل گران بنیادی اقدام به خرید جفت ارزهایی می‌نمایند که ارز کشور مربوطه در آن به عنوان ارز پایه باشد.

 

حلیل بنیادی اوضاع كلي بازار را بررسي مي کند. و به تاثیر وضعیت اقتصادي سياسي یک کشور بر ارزهاي مختلف مي پردازد. براي بررسي وضعیت اقتصادي کشورهاي مختلف شاخص ها و گزارش هاي استانداردي وجود دارند.

 

به عنوان مثال یکي از شاخص هاي مهمي که براي اقتصاد آلمان که به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپایي مطرح است، IFO است، کسري بودجه دولت ها، شاخص قیمت مصرف کنندگان (CPI)، میزان فروش اتومبیل و دیگر شاخص ها که در زمان هاي مشخصي اعلام مي شوند.

 

از دیگر مسائل تاثیر گذار بر روند بازار، سیاست های دولت ها و بانک هاي مرکزي کشورهاي مختلف است، به عنوان مثال افت قیمت دلار در برابر ارزهاي اروپايي نتیجه سیاست هاي مالي ایالات متحده، بود.

 

تحلیل تکنیکال-بنیادی (تکنوفاندامنتال ) : اخیراً به جهت کاهش ریسک تحلیل، اقدام به بررسی هر دو بعد تکنیکال و بنیادی بازار می‌نمایند. به اعتقاد آن‌ها در این روش با بررسی همه جوانب، خطای پیش بینی‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

 

فرض کنید بحران اقتصادی اتحادیه اروپا را فرا بگیرد، در این صورت از دیدگاه تحلیل بنیادی، جفت ارزهایی که یورو در آن‌ها ارز اصلی است، دچار روند نزولی می‌شوند. سپس بر اساس روش فنی باید در مواقع اصلاحی و در جهت روند کاهشی، از فرصت معاملات فروش استفاده نمود.

 

آموزش صفر تا صد فارکس

 

بعد از آموختن تمامی نکات بالا برای شروع به کار در نیاز به داشتن یک حساب دارید. اما بازار فارکس بازار متمرکزی نیست و شما برای این کار نیاز دارید بروکر کار کنید. بروکر  همان کارگزار واسطه ای است که خریداران و فروشندگان را به هم متصل میکند.

 

هنگام باز کردن حساب در بروکر طرفهای معاملات را ثبت و تعیین هویت و اعتبار مینماید (چه طرفهای خریدار و چه فروشنده). سپس از طریق پلتفرم خود خریداران و فروشندگان را به هم متصل میکند.

 

به عنوان مثال زمانیکه شما در پلت فرم بروکر خود یورو دلار میخرید در واقع از بروکر نمیخرید بلکه بروکر یک واسطه ای است که فروشنده ای را در گوشه ای از این دنیا به ما پیوند میدهد.

 

بروکرها این امکان را به شما می دهند بصورت آزمایشی برای دوماه تمرین و بعد از آن فعالیت خود را شروع کنید. بروکرها تحت نظارت سازمانهای مالی هستند که به این موسسات ریگولاتور هم گفته می شود.

 

تمامی معاملات بروکرها باید به مارکت جهانی وصل باشند. علاوه بر اینها پلتفرم شما باید به روز باشد، شعبات بیشتری داشته باشد،برای هرنوع سرمایه گذاری و استراتژی مناسب باشد.

 

در ادامه مطالب برای درک بهتر مفاهیم فیلم های آموزشی موجود بهترین منابع هستند .اگر این مقاله برای شما مفید بوده، لطفا در بخش نظرات انتهای مقاله، نظر خود را ثبت و با ما و دیگر خوانندگان، به اشتراک بگذارید.

 

تحریریه‌ ی ما در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی ( رپورتاژ آگهی ) نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.