وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بیماری پوستی اگزما را كنترل كنید

بیماری پوستی اگزما را كنترل كنید
اگزما چیست و چرا با فرارسیدن فصل تابستان، این عارضه بیش از سایر فصول سال مشهود است؟!آیا این عارضه درمان قطعی دارد یا خیر؟ برای پیشگیری از آن چه باید كرد؟ این‌ها سوالاتی است كه جام‌جم در گفتگو با دكتر نفسیه اسماعیلی، متخصص پوست و مو و رئیس و عضو هیات علمی بیمارستان رازی به آن پرداخته است.

 

به گفته وی اگزما نوعی از بیماری‌های پوستی التهابی است كه در ابتدا با علامت «خارش» و بروز یك‌سری ضایعات، بر روی پوست ظاهر می‌شود كه می‌تواند با وسعت كم در نواحی خاص دیده شود و به تدریج ضایعات با خارش‌های شدید، قرمزی و التهاب پوست، افزایش یابند.

یكی از عوامل مهم بروز اگزما در افراد، عوامل ژنتیكی است كه با فصل و تغییر آن ارتباط چندانی ندارد.

این متخصص پوست و مو اظهار می‌كند: برخی عوامل باعث می‌شوند این ضایعات پوستی، تشدید شوند كه از آن دسته می‌توان به تعریق زیاد اشاره كرد.

دكتر اسماعیلی خاطرنشان می‌كند: ژنی كه در تماس با خورشید، اگزما را ایجاد می‌كند، دقیقا در محل‌هایی كه پوست در ارتباط با نور خورشید است، بروز می‌كند و گاهی حتی اگر پوست در معرض نور مستقیم نباشد، گرمای زیاد، احساس داغی و قرمزی روی پوست نیز می‌تواند منجر به خشكی پوست شود كه این خشكی می‌تواند یكی از عوامل زمینه‌ساز ایجاد ضایعات اگزمایی شود، كما این كه خشكی پوست در زمستان نیز به دلیل كاهش رطوبت محیط و سرما، ایجاد می‌شود.

رئیس بیمارستان رازی می‌گوید: به دنبال خشكی، احساس خارش در پوست ایجاد می‌شود و پس از آن بروز ضایعات و مجددا احساس خارش شدیدتر رخ می‌دهد كه می‌تواند به صورت سیكل ادامه پیدا كند و بر ضایعات افزوده شود.

 

رفتارهای اگزمایی

برخی اوقات شاهد بعضی از رفتارهای اگزمایی هستیم كه می‌تواند در تشدید این عارضه نقش داشته باشد، همانند داشتن تماس مستقیم با آفتاب به همراه استعمال كرم‌های برنزه‌كننده و یا استفاده از استخرهای سرباز و یا حتی سرپوشیده و تماس طولانی با آب و بخصوص «كلر» كه باعث ایجاد خشكی پوست می‌شود، این عضو هیات علمی دانشگاه رازی با عنوان این مطلب، در ادامه می‌گوید: پوشیدن لباس‌‌های خاص از جنس نایلون كه تعریق بدن را زیاد می‌كند نیز، فرد را مستعد اگزما می‌كند.

 

چه كنیم دچار اگزما نشویم

سعی كنیم كمتر در گرما و نور مستقیم خورشید باشیم و پوشیدن لباس مناسب و خنك را از یاد نبریم. دكتر اسماعیلی با بیان این مطلب اظهار می‌كند: عدم مصرف كرم‌های شیمیایی و مصرف بهنگام كرم‌های ضد آفتاب، می‌تواند در كاهش بروز عارضه نقش موثری داشته باشد، چراكه با طولانی شدن ضایعات بر روی پوست، سیكل خارش و خراش ایجاد می‌شود.

وی متذكر می‌شود: اگر عامل ایجاد عارضه در اثر نور خورشید باشد، تمام نقاط زیر نور آفتاب درگیر می‌شوند كه از آن جمله می‌توان به برجستگی‌های صورت، پیشانی، روی بینی، گونه‌ها، پشت دست‌ها و حتی قسمت‌های بالایی دست و پا اشاره كرد، ولی اگر این عارضه بر اثر لباس و رنگ خاص آن باشد، اگزما خود را در چین و چروك بدن نشان می‌دهد.

گفتنی است این بیماری مسری نیست، ولی افرادی كه دارای زمینه خانوادگی هستند، مستعد این بیماری قرار می‌گیرند.

این متخصص پوست و مو عوامل تحریكی را شامل گرما، سرما، لباس و … عنوان می‌كند و درخصوص عوامل تحریك داخل بدن می‌گوید: هر عاملی كه باعث شود پوست دچار خارش و تحریك شود، می‌تواند در تشدید و بروز عارضه نقش داشته باشد، مثلا برخی با مصرف ماده غذایی بخصوصی (همچون ادویه‌ها)‌ دچار این بیماری می‌شوند كه بایستی در این خصوص پرهیز غذایی را فراموش نكنند.

 

درمان دارویی

برای درمان بیماری باید عامل ایجادكننده تشخیص داده شود و سریعا آن عامل را از پوست دور كرد و تحت نظر پزشك متخصص، از پمادهای كورتونی استفاده كرد.

دكتر اسماعیلی تصریح می‌كند: باید توجه داشت كه هیچ‌گاه نباید دارو و پمادهای كورتونی را خودسرانه مصرف كرد، چراكه ممكن است با مصرف پمادهای كورتونی قوی، پوست بدن درگیر ضایعات بیشتری شود و یا اصلا به دلیل این كه بیماری فرد «اگزما» نبوده با مصرف ضعیف‌ترین پماد كورتونی (بتامتازون)‌ تمام بدن درگیر شود، پس بهترین راه حل، تحت نظر بودن است.