وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

افراد سالم آسپرین نخورند

افراد سالم آسپرین نخورند
محققان علوم پزشکی می گویند مصرف روزانه یک قرص آسپیرین در افراد سالم برای جلوگیری از حملات قلبی ، مضر است.

محققان دریافتند خطر بروز خونریزی ناشی از مصرف روزانه آسپیرین بالا است و این خطر در مقایسه با فایده ناشی از مصرف روزانه این دارو ، برای افراد سالم قابل ملاحظه است.

فایده نتایج مصرف آسپیرین برای جلوگیری از بروز تصلب شرایین بدون نشانه ، نسبت به ضرر آن بیشتر است و در واقع در افراد سالم ، مصرف روزانه آسپیرین توصیه نمی شود.

پروفسور پیتر وایزبرگ مدیر بنیاد قلب انگلیس می گوید ما می دانیم که بیمارانی که نشانه بیماری عروقی از جمله آنژین ، حملات قلبی یا سکته مغزی دارند می توانند با مصرف روزانه آسپیرین ، از عوارض این مشکلات بکاهند.

این بررسی تحت سرپرستی پروفسور ولفسون یونیت از مرکز پیشگیری از بیماری های عروق محیطی در ادینبورگ اسکاتلند انجام گرفت و نتایج آن در کنگره اخیر انجمن قلب اروپا در بارسلون ارائه شد.

در این مطالعه ، تعداد سه هزار و 350 مرد و زن 50 تا 75 ساله که نشانی از مشکلات سرخرگی در پاها داشتند ولی هرگز علامتی از بیماری قلبی یا سابقه حملات قلبی نداشتند ، تحت بررسی قرار گرفتند.

به این افراد روزانه یکصد میلی گرم آسپیرین یا دارونما (‌پلاسبور ) داده شد و این کار به مدت هشت سال ادامه یافت.

در هر دو گروه ، شمار حملات قلبی ، سکته های مغزی و وقایع قلبی عروقی مساوی بود ولی نکته جالب این بود که خونریزی ناشی از مصرف آسپیرین ، در گروه مصرف کننده آن ، دو درصد بود ولی این آمار در گروه مصرف کننده دارونما ، یک ممیز دو دهم درصد نشان داده می شد.

بر همین اساس محققان می گویند ضرر مصرف آسپیرین در افراد سالم ، از فایده آن بیشتر است.