وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

توزیع رایگان واكسن آنفلوآنزای فصلی

توزیع رایگان واكسن آنفلوآنزای فصلی
كامران باقری لنكرانی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در جهت توزیع رایگان واکسن آنفلوآنزای فصلی میان گروه‌های پرخطر و سالمندان بالای 65 سال همزمان با آغاز فصل پاییز، در عین حال از تدوین دستورالعمل آماده‌سازی سالن‌های سرپوشیده و پادگان‌ها و همچنین دستورالعمل شست‌وشوی وسایل نقلیه عمومی به منظور كنترل و مقابله با آنفلوآنزا «آ» خبر داد.

دكتر باقری لنكرانی، صبح روز شنبه در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت كه با حضور دكتر مرضیه وحید دستجردی وزیربهداشت برگزار شد، در سخنانی با اشاره به ذخیره داروی آنفلوانزای نوع «آ» برای یك میلیون و 200 هزار نفر در كشور علیرغم مشكلات اعتباری و عدم پرداخت بیمه‌ها، گفت: از آنجا كه هنوز واكسن تایید شده آنفلوآنزا نوع «آ» به بازارهای جهانی عرضه نشده، هنوز در مورد تامین واكسن تصمیمی گرفته نشده، اما موافقت‌های اولیه به منظور تامین 20 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات حوادث برای تهیه دارو در دولت صورت گرفته است.

وی با اشاره به توزیع آزاد واكسن آ‌نفلوانزای فصلی برای سالمندان و گروه‌های پرخطر، ادامه داد: تلاش‌ها در این جهت بود كه به منظور جلوگیری از ابتلای همزمان دو بیماری آنفلوآنزای فصلی و آنفلوآنزای «آ» در سالمندان و گروه‌های پرخطر، با تأمین اعتبار لازم، این واكسن به صورت رایگان در فصل پاییز و همزمان با فصل سرما میان این گروه‌ها توزیع شود كه امیدواریم این امر پیگیری شود.

دكتر لنكرانی از تدوین دستورالعمل آماده‌سازی سالن‌های سرپوشیده و پادگان‌ها برای مقابله با آنفلوآنزا «آ» در صورت بروز بحران احتمالی خبر داد و گفت: همچنین دستورالعمل شست‌وشوی وسایل نقلیه عمومی و دستورالعمل‌هایی مربوط به كاركنان نیروی انتظامی و پرسنل وزارت بهداشت به منظور كنترل این نوع آنفلوآنزا تهیه شده كه به زودی ابلاغ می‌شود.

وی در ادامه به بیان گزارشی از اقدامات و مباحث ناتمام در وزارت بهداشت پرداخت و اجرای طرح پزشك خانواده و بیمه روستایی در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت را از جمله طرح‌ها و مباحثی عنوان كرد كه به طور كامل اجرا نشده و گفت: این در حالی است كه برای اجرای موفق این طرح رسیدن به تولیت واحد در نظام سلامت لازم است. همچنین در اجرای قانون مدیریت خدمات كشوری نیز مشكلاتی وجود دارد كه باید پیگیری شود. بر اساس این قانون تنها 20 درصد پرسنل می‌توانند از اضافه كار كامل استفاده كنند كه البته با توجه به وجود 60 هزار پست خالی در وزارت بهداشت تلاش شد تا به صورت موقت این مشكل حل شود و پرداختی پرسنل كاهش نیابد. اما این امر نیز مشكلات و ظرایفی دارد كه باید حل شود. علاوه بر آن هزینه پرداخت هر ساعت اضافه كاری نیز افزایش یافته است.

وزیر پیشین بهداشت به اجرای قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت اشاره كرد و گفت: این قانون كه به قانون كاهش ساعت كاری پرستاران معروف شده نیز از مشكلاتی برخوردار است كه به منظور جلوگیری از مشكلات احتمالی، باید این قانون و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در كنار هم دیده شوند. آیین نامه‌های این قوانین آماده است و امكان اجرای آنها وجود دارد.

دكتر لنكرانی در ادامه با تاكید بر ایجاد انگیزه لازم برای جذب نیروهای متخصص و كارآمد در بخش دولتی، گفت: برای جذب نیروهای متخصص و كارآمد كه می‌توانند از طرق مختلف از جمله مطب در خارج از مجموعه وزارت بهداشت، درآمد بیشتری كسب كنند نیز باید تلاش شود تا با پرداخت فوق العاده‌های قانونی انگیزه لازم برای حضور و فعالیت كارآمد در بخش دولتی فراهم شود.

وی در ادامه از راه‌اندازی سامانه ارتباطات مردمی وزارت بهداشت در آینده‌ای نزدیك خبر داد و گفت: این سامانه تقریبا آماده راه‌اندازی است. محیط این سامانه حداقل برای بخش سلامت كاملا آماده بهره‌برداری است تا به این ترتیب امكان نظارت مردمی و ارائه شكایت به وزارت بهداشت را فراهم ‌كند. نرم افزار این سامانه به صورتی طراحی شده كه امكان پیگیری شكایات در سطوح مختلف وزارت بهداشت وجود دارد.

به گفته لنكرانی؛ در حال حاضر و در بخش بهداشت محیط وزارتخانه حدود 5 هزار مامور بهداشتی فعال هستند كه باید به بیش از یك میلیون و 200 هزار واحد صنفی نظارت كنند اما این امر عملا امكانپذیر نیست؛ اما راه‌اندازی این سامانه امكان این نظارت‌ها را فراهم می‌كند.

وی با بیان این كه بر اساس قانون مدیریت خدمات كشوری هر وزارتخانه باید حداكثر 5 معاونت داشته باشد، از تغییر ساختار وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بر این اساس ساختار جدید وزارت بهداشت طراحی شده كه وزیر جدید در مورد تصویب و اجرای آن تصمیم گیری می‌كند.

لنكرانی با بیان اینكه مركز ملی تحقیقات سلامت به عنوان بازوی اصلی تحقیق و پژوهش برای سیاستگذاری در وزارت بهداشت چند ماهی است كه فعالیت خود را آغاز كرده، افزود: این مركز می‌تواند علاوه بر انجام تحقیقات مورد نیاز با جمع‌بندی تحقیقات پراكنده و موجود، خوراك لازم را برای سیاستگذاران سلامت فراهم كند.

وی با اشاره به تدوین لوایحی برای اصلاح قوانین حوزه سلامت، افزود: یكی از این لوایح در حوزه تولیت واحد سلامت به دولت رفته است. دومین لایحه كه مبتنی بر ایجاد سازمان غذا و داروست نیز تدوین شده اما به علت بررسی نشدن لایحه اول هنوز به دولت ارایه نشده است.

لنكرانی از قانون عوارض سلامت به عنوان دیگر اقدام ناتمام وزارت بهداشت یاد كرد و گفت: در نظر بود از تمام تولیدات و خدمات مخاطره‌آمیز نظام سلامت 20 درصد عوارض دریافت شود كه با مخالفت وزارت اقتصاد و بازرگانی مواجه شد. این در حالی است كه این پیشنهاد دستاوردهایی نیز داشته كه با پیگیری آن می توان به نتایج مطلوبی رسید.

وزیر پیشین بهداشت در پایان از تامین اعتباری بالغ بر یك میلیارد تومان به منظور آماده‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی و سلف سرویس‌های دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید خبر داد.