وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

واكسن تقلبی آنفلوانزای نوع آ در ایران

واكسن تقلبی آنفلوانزای نوع آ در ایران
به نقل از الف ، پایگاه اطلاع‌رسانی آنفلوانزای نوع آ وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد:

واكسن آنفلوانزای نوع آ كه ادعای فروش آن در ایران شایع شده است، تقلبی است.

این پایگاه اطلاع‌رسانی كه مرجع انتشار اخبار رسمی در باره آنفلوانزای نوع آ در كشور است این خبر را به نقل از معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرده و آن را به‌صورت خبر فوری بر صدر این پایگاه اطلاع‌رسانی حك كرد.

پیش‌تر یك عضو كمیته كشوری مقابله با آنفلوانزای نوع آ اعلام كرده بود كه برخی از داروخانه‌ها واكسن نوع انسانی و فصلی را با عنوان آنفلوانزای نوع آ (حیوانی) به فروش می‌رسانند.

سروش افزود: برخی مراكز واكسن‌های آنفلوانزای انسانی را با نام اختصاری آنفلوانزای نوع آ به فروش می‌رسانند كه این كار با هدف تبلیغات سوء انجام می‌شود و در واقع این واكسن‌ها را به نوعی به مردم تحمیل می‌كنند.

به گفته وی، این واكسن‌های فصلی كه با عنوان آنفلوانزای حیوانی به فروش می‌رسد، از نظر وزارت بهداشت غیرقانونی است و چنانچه گزارشی مبنی بر فروش واكسن آنفلوانزای فصلی و انسانی به جای خوكی به وزارت بهداشت ارسال شود به‌شدت مورد پیگرد قانونی قرارمی‌گیرد.

عضو كمیته كشوری مقابله با آنفلوانزای نوع آ ادامه داد: گزارش‌های رسیده نشان از آن دارد این واكسن‌های انسانی كه به‌جای حیوانی فروخته می‌شوند به قیمت 10 تا20 هزار تومان بوده و متأسفانه زیر آن نوشته شده از سوی وزارت بهداشت است و برخی نیز اعلام می‌كنند كه این واكسن نوع جدیدی از خوكی است درحالی‌كه واكسن قطعی برای درمان آنفلوانزای نوع آ ساخته نشده و هر چه تاكنون توزیع شده نوع انسانی آن بوده است.

سروش گفت: واكسن آنفلوانزای فصلی در داروخانه‌ها با قیمت 9 هزار و 600 تومان باید فروخته شود.محمدهادی ناصح، رئیس شبكه بهداشت و درمان كرج نیز اخیرا خبر داده بود كه واكسن آنفلوانزای فصلی در برخی از مراكز ارائه‌كننده در این شهرستان به نام آنفلوانزای نوع آ فروخته می‌شود و شهروندان باید در این زمینه هوشیار باشند.

به گفته وی بسیاری از شهروندان با دیدن آگهی مربوط به ارائه واكسن آنفلوانزا تصور می‌كنند این واكسن مربوط به آنفلوانزای نوع آ است در حالی‌كه واكسن نوع آ هنوز به بازار نیامده است. واكسن ارائه شده مربوط به آنفلوانزای فصلی است و هیچ تاثیری در جلوگیری از ابتلای افراد به نوع آ ندارد.

سوءاستفاده از احساسات مردم به‌منظور سود جویی در كشورهای مختلف رایج شده است. پلیس چین اخیرا اعلام كرده كه بیش از ۵۰۰ نفر را در مناطق مختلف چین به جرم فروش واكسن آنفلوانزای خوكی تقلبی دستگیر كرده است.

مقامات پلیس چین در پكن و برخی استان‌های دیگر اعلام كرده‌اند كه مردم باید منتظر تصمیمات دولتی درخصوص واكسیناسیون باشند و فریب سودجویان و متخلفان را نخورند. پلیس چین در این خصوص به مردم هشدار داده است كه به هیچ عنوان امكان ندارد هیچ مرجع حقوقی یا حقیقی بتواند به واكسن آنفلوانزای خوكی دسترسی پیدا كند.

فروشندگان این واكسن كه مخاطبان خود را از بین مردم درمانده یا افراد سالخورده انتخاب می‌كردند با تبلیغ و تشریح اثرات واكسن آنفلوانزای نوع آ آن را با قیمت‌های كلان به این افراد می‌فروختند.