وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مصاحبه با بازیگر نقش «هوشنگ» مجموعه «گاو صندوق»

مصاحبه با بازیگر نقش «هوشنگ» مجموعه «گاو صندوق»
«حمید ابراهیمی»: قدرت بازیگری ام را در آینده به نمایش می‌گذارم.
«حمید ابراهیمی» بازیگر تلویزیون و تئاتر، متولد 1349 و دانش آموخته کارشناسی اطلاع رسانی و کتابداری گرایش هنر است.
او به گفته خودش بیش از دو دهه تجربه در تئاتر را دارد و اکنون مشغول تمرین نمایشی برای جشنواره فجر است. ابراهیمی ‌بیش از این که بازیگر سینما و تلویزیون باشد بازیگر تئاتر است و در دوران نوجوانی با بازی در تئاتر دانش آموزی در سال 1365 موفق به کسب رتبه نخست بازیگری کشور شد. 4 جلد نمایشنامه با نام‌های «آوای باد»، «یاریحون»، «پند ارزنده گفتار مرده» و «ته خط» از او به چاپ رسیده است.
«ابراهیمی» با مجموعه «صاحبدلان» در تلویزیون به مردم معرفی شد و در مجموعه‌های متعددی از جمله «مثل هیچ کس» نقش آفرینی کرده است. او هم اکنون ایفاگر نقش «هوشنگ» مجموعه «گاو صندوق» که شخصیتی منفی است که در پی دست یافتن به جواهر است. همین بازی، بهانه ای برای این گفت و گو شد. او با خبرنگار ما در رابطه با نقش خود و همکاری با «مازیار میری» گفت.

 آشنایی تان با «مازیار میری» و دعوت به همکاری تان چگونه محقق شد؟
«حبیب رضایی» برای بازی در این مجموعه با من تماس گرفت، به دفتر تهیه کننده رفتم و با «مازیار میری» و سایر دوستان آشنا شدم. با خواندن فیلم نامه متوجه شدم کار و نقش خوبی به من پیشنهاد شده است و نقش را نیز دوست داشتم به همین دلیل بازی در مجموعه «گاو صندوق» را پذیرفتم. اگر به نقش علاقه نداشته باشم با هیج کارگردانی کار نمی‌کنم.

 فیلم نامه «گاو صندوق» چه ویژگی‌هایی داشت؟
نقش هوشنگ دارای ویژگی‌هایی بود و این ویژگی‌های نقش مرا جذب بازی در مجموعه کرد از شخصیت «مازیار میری» نیز خوشم آمد. او به خوبی با انسان ارتباط برقرار می‌کند. کارگردان و انسان بسیار خوبی است.

از «مازیار میری» چه قدر برای رسیدن به نقش کمک گرفتید؟
چندین جلسه دورخوانی برپا کردیم و در این جلسات میری نظرات خود را به من منعکس کرد. من نیز نظراتم را برای او بیان کردم و با هدایت «مازیار میری» به نقش «هوشنگ» رسیدم.

از دیدگاه شما «هوشنگ» دارای چه ویژگی‌های بارز و برجسته ای است؟
 این شخصیت دارای ویژگی‌های متعددی است. او ازدواج نکرده و دچار تنهایی است. از سوی دیگر عقده‌هایی دارد و از سویی هم زیر دست آقا عباسی است و دوست دارد پیشرفت کند و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا «هوشنگ» نقش خوبی در آید.

از هم بازی شدن با بازیگران نقش مقابل خود که بیشترین سکانس‌ها را با یکدیگر داشتید برایمان بگویید.
 من همه بازیگران را دوست دارم و برایم هیچ کدام فرقی نمی‌کنند و سعی کردم با همه بازیگران ارتباط خوبی برقرار و کار کنم. هر بازیگری که مقابلش بازی کردم با وی ارتباط درستی برقرار کردیم، از هم بازی شدن با یکدیگر لذت بردیم و در این چند ماه فیلم برداری مجموعه با هم زندگی کردیم.
 
 برای ارائه و ملموس شدن شخصیت هوشنگ آیا نمونه ای از این افراد را دیدید؟
یک بازیگر برای خودش شیوه کاری دارد. بازیگر دارای جامعه شناسی و روان شناسی است و بگذریم که عده بسیار زیادی از بازیگران امروزی در عرصه سینما و تلویزیون بی سواد و بی دانش هستند و در مدت عمر خود یک تئاتر کار نکرده اند و حتی یک کتاب را برای دانش افزایی مطالعه نکرده اند. البته کاری با آن‌ها ندارم اما بازیگر کسی است که دارای دانش، مردم شناس و مطالعات به روز است بنابراین از همه این‌ها برای رسیدن به یک شخصیت بهره می‌گیرد و در کنار آن هم تکنیک بازیگری و خلاقیت به کمک او می‌آید.

 از بازی خود در این مجموعه راضی هستید؟
من نباید بگویم، اما تمامی ‌دوستان منتقد و مردم عزیز که با آن‌ها ملاقات داشتم معتقد بودند که مجموعه روی دوش هوشنگ می‌چرخد و خیلی هوشنگ را دوست داشتند.

تاکنون بازتاب‌ها چگونه بوده است؟
طی این مدت در «چابهار» اقامت داشتم و مردم آن جا بسیار به من لطف داشتند و هنگامی‌که در خیابان من را می‌دیدند به گرمی‌برخورد می‌کردند و این نشان دهنده استقبال و بازتاب‌های مجموعه است. اما متأسفانه موفق نشدم بیشتر از یک قسمت از «گاو صندوق» را ببینم.

چرا؟
 زیرا سر فیلم برداری یک کاری هستم!

 چه کاری؟
آن را بگذارید مخفی بماند، اما در خصوص تئاتر کاری به کارگردانی «شکر خدا گودرزی» انجام می‌دهم به امید خدا هشتم دی ماه روی صحنه اجرا می‌گذاریم.
علاوه بر من «فریبرز عرب نیا»، «پردیس افکاری»، «تبسم‌هاشمی»، «افشین زارعی» و بازیگران متعدد دیگری به ایفای نقش می‌پردازند.

از میان سه مجموعه «صاحبدلان»، «مثل هیچ کس» و «گاو صندوق» کدام نقش خود را بیشتر پسندیدید و دوست داشتید؟
برای این کم کار هستم که هر نقشی را دوست ندارم، بنابراین هر کاری را که تاکنون انجام داده ام دوستش داشتم و با آن شخصیت‌ها ارتباط برقرار کرده ام. محمد باقر «مثل هیچ کس»، هوشنگ «گاو صندوق»، عمو محمود «صاحبدلان» و احمد «تا صبح» هر کدام از این شخصیت‌ها ویژگی‌های مختص به خود را داشتند که دوستشان داشتم.

برای رسیدن به نقش «هوشنگ» چه قدر از تجربه‌های تئاتری خود بهره گرفتید؟
 من از تجربه‌های بازیگری ام در تئاتر، سینما و تلویزیون استفاده کردم. تحقیقات خود را طی 27، 28 سال سابقه فعالیت در عرصه تئاتر انجام داده ام و دیگر نیازی به تحقیق ندیدم. از خودم، تخیلاتم، تکنیکم و تجربه ام بهره بردم. هوشنگ دارای شخصیتی است و علاقه‌مند به پیشرفت است، دوست دارد میان همه محبوب باشد و با دیدن خانم ژیلا یک دل نه صد دل عاشق او می‌شود زیرا تنهاست.

 اما ما گذشته اش را نمی‌بینیم.
 بله، درست است البته گذشته هیچ کدام از شخصیت‌ها را در مجموعه نمی‌بینید.

این مسئله را ضعف فیلم نامه نمی‌بینید؟
من در گفت و گوهایم در حین مجموعه در خصوص گذشته خود صحبت می‌کنم. به طور مثال می‌گویم: به جان مامان نصرتم. پس مشخص می‌شود که مادرش را دوست دارد و با پدرش زندگی می‌کند و مخاطب در گفت و گوهای بازیگران چیزهایی از گذشته شان می‌فهمد.
 
 شما ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی هستید. آیا هوشنگ از ابتدا خلاف کار بوده یا با طراحی شخصیتی که انجام دادید و با طی کردن مسیری منحرف شده است؟
 همیشه برای این که شما یک شخصیت را بازی کنید نیاز نیست که به سراغ گذشته اش بروید. در تئاتر تعریفی در این خصوص داریم و می‌گوییم در موقعیت این آدم تعریف می‌شود یعنی این که مخاطب در موقعیت‌هایی که هوشنگ را می‌بیند به شخصیت او پی می‌برد و نیازی نیست که به طور حتم گذشته اش را نشان دهیم، این ضعف نیست ما بعضی از کارها را این گونه به سراغش می‌رویم، بعضی اوقات براساس شخصیتی چیزی می‌نویسیم و بعضی وقت‌ها براساس موقعیت یا اتفاق مهمی‌چیزی را می‌نویسیم در فیلم نامه مجموعه «گاو صندوق» مهم ترین مسئله این است که همه در تلاش هستند آن جواهر را به دست بیاورند و موقعیت در مجموعه مهم است. حالا در این موقعیت یک سری شخصیت تعریف می‌شود تا کار را به پیش ببرند.

بازی در «گاو صندوق» چه قدر از وجوه پنهان بازیگری شما را به نمایش گذاشت؟
هنوز هیچ چیز، انشاءا… در آینده کارهای بهتری انجام خواهم داد و قدرت بازی ام را به نمایش خواهم گذاشت.
 
 قدرت بازیگری تان را می‌خواهید با چه کارگردان مطرحی به نمایش بگذارید؟ به طور مثال قصد دارید با کارگردانان بزرگی هم چون تقوایی و یا بیضایی کار کنید؟
من در کودکی در فیلم «ای ایران» ناصر تقوایی بازی کردم. در این فیلم نقش یکی از بچه‌های مدرسه را بازی می‌کردم. با «بهرام بیضایی» هم یکی از نقش اصلی فیلم «لبه پرتگاه» را بازی می‌کردم که فیلم برداری آن متوقف شد و در فیلم‌های بعدی شان هم بارها به من پیشنهاد بازی دادند که متأسفانه مشغول بازی در مجموعه «مثل هیچ کس» بودم و نتوانستم با وی همکاری کنم.

 «مازیار میری» را چگونه کارگردانی دیدید؟
 او را دست کم نگیرید. میری یکی از کارگردانان مطرح و توانمند است، زمانی که بیضایی و بعضی دیگر از کارگردانان برجسته در جشنواره فیلم شرکت کرده بودند، میری جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

حرف ناگفته ای از این مجموعه مانده برای مخاطبان ما بگویید.
امیدوارم مردم مجموعه «گاو صندوق» را تماشا کنند و از دیدن آن لذت ببرند. کمی ‌و کاستی همیشه در هر کاری وجود دارد اما اگر نسبی بررسی کنیم، می‌بینیم این مجموعه جزو آثار خوب تلویزیون است و بازتاب خوبی نیز داشته است.