وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خنده‌ دارترین بیماری دنیا!!

خنده‌ دارترین بیماری دنیا!!
مگر بیماری هم وجود دارد که خنده دار باشد ؟ معمولا تمام بیماریها با درد و ناراحتی همراه هستند،پس این چه بیماری است؟

حتماً تا به حال شما هم سكسكه كرده‌اید، سكسكه‌ای كه سبب خنده دوستانتان شده و با روش‌های مختلف سعی در قطع‌ كردن آن داشته‌اید اما آیا فكر كرده‌اید كه اگر سكسكه‌تان بند نمی‌آمد، چه اتفاقی برایتان می‌افتاد؟
چارلز آسبورن آمریكایی ركورد خنده‌دارترین بیمار دنیاست كه به مدت 68 سال سكسكه كرد. نمی‌دانیم 2 زن و 8 فرزندش چگونه او را تحمل می‌كردند. حتی دندان‌های مصنوعی‌اش را به خاطر سكسكه نمی‌توانست درست در دهانش قرار دهد. كسی نتوانست به او كمك كند تا اینكه اتفاقی، به زندگی عادی برگشت.
سكسكه‌ای كه بی‌اختیار می‌‌آید و شما را مجبور به گفتن «ببخشید» به مشتریان یا همكارانتان می‌كند.
بر اساس آمار، مردان و زنان به طور مساوی به سكسكه مبتلا می‌شوند البته سكسكه طولانی كه بیش از 48 ساعت طول می‌كشد در مردان شایع‌تر است.
 
سكسكه‌ها قبل از تولد می‌آیند

سكسكه به دلیل انقباضات‌ ناخودآگاه‌ و مكرر عضله‌ دیافراگم در فرد به وجود می‌آید كه البته نگران‌كننده نیست اما هنگامی كه قطع نشود به عنوان یك بیماری محسوب شده و فرد را دچار نگرانی می‌كند.
 
معمولاً افرادی كه در شب پرخوری می‌كنند یا از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌كنند به سكسكه دچار می‌شوند؛ در ضایعات مغزی، ضربه و تومورهای مغزی و یا به دنبال بی‌هوشی‌ها نیز امكان بروز سكسكه وجود دارد.
 
مهرداد یلداشخان، پزشك عمومی  می‌گوید: سكسكه یا هیپكاپ پدیده طبیعی زودگذری است كه به علت تحریك عصب فرنیك یا تحریك دیافراگم به وجود می‌آید و البته تحریك دیافراگم نیز به وسیله این عصب تولید می‌شود.
 
وی می‌افزاید: سكسكه در بسیاری از موارد هیچگونه مشكلی را به وجود نمی‌آورد اما گاهی نیز علامت بیماری است و عصبی بودن فرد، اختلالات قلبی و بیماری‌های عفونی از علت‌هایی است كه سبب به وجود آمدن سكسكه می‌شود.
 
این پزشك عمومی ادامه می‌دهد: در بیماری‌های زخم معده، اثنی عشر و تورم‌های معده گاهی سكسكه تنها علامتی است كه وجود دارد و نشانه بروز این بیماری‌ها در فرد است.
 
پزشكان معتقدند، همه‌ افراد حتی‌ جنینی‌ كه‌ در رحم‌ مادر وجود دارد، ممكن‌ است‌ دچار سكسكه‌ شوند و مهم‌ترین علل به وجودآمدن سكسكه را خوردن‌ و آشامیدن‌ غذا یا نوشیدنی‌ داغ‌ یا مواد تحریك‌ كننده، ذات ‌الریه، مصرف مشروبات الكلی و برخی از داروها، اختلالات‌ معده‌، مری‌، روده‌ یا لوزالعمده، حاملگی، تحریك‌ مثانه، هپاتیت‌، گسترش‌ سرطان‌ از یك‌ قسمت‌ از بدن‌ به‌ كبد، سابقه‌ عمل‌ جراحی‌ اخیر به خصوص جراحی‌ روی‌ شكم‌، خنده شدید و عوامل عاطفی می‌دانند.
 
سیدجواد آرامی، روانشناس نیز می‌گوید‌: در مجموع سكسكه را می‌توانیم یك بیماری جسمانی روانی در نظر بگیریم كه ممكن است هیجان شدید یا خوردن غذای بسیار داغ، شدت آن را افزایش دهد و بیشتر به تنفس بر می‌گردد كه موجب یك وقفه تنفسی در فرد می‌شود.
 
وی عنوان می‌كند: اگر بتوانیم آرامش را در فرد بیشتر و هیجانش را كنترل كنیم، سكسكه در فرد قطع می‌شود.
 
سكسكه كودك نیز به سبب ورود هوا به معده كودك، در هنگام شیرخوردن به وجود می‌آید و انبساط ناگهانی معده به خاطر حجم زیاد هوا، موجب انقباض دیافراگم شده و سكسكه را در پی دارد.
 
معمولاً سكسكه در نوزادان بسیار دیده می‌شود و احتمالا به سبب آن است كه پرده دیافراگم، هنوز به طور كامل رشد نكرده است و خوشبختانه این انقباضات، همراه درد نیست و مشكلی را برای نوزاد به وجود نمی‌آورد و سبب گریه‌اش نمی‌شود.
 
پزشكان معتقدند، در هنگام سكسكه كودك، تنها لازم است آرامش خود را حفظ كنید تا سكسكه برطرف شود و اگر طول كشید، كودك را چند دقیقه به شكم صاف بخوابانید.
 
* آب خنك بخورید فقط برای رفع سكسكه!
اگر چه تاكنون درمان‌هایی برای سكسكه ارائه شده است اما این روش‌ها همگی برای سكسكه‌های كوتاه مدت مفید است و سكسكه‌ طولانی‌ مدت‌ باید تحت‌ بررسی‌ پزشكی‌ قرار گیرد.
 
یلداشخان، پزشك عمومی بیان می‌كند: سكسكه اگر طول نكشد مسئله مهمی نیست اما اگر زیاد طول بكشد، حالت عصبی را برای شخص به وجود می‌آورد و در روان فرد تأثیرگذار است و منجر به مختل‌شدن در برخی كارها كه با مردم سر و كار بیشتری دارد مانند پزشكان و خبرنگاران یا كسانی كه مستقیم با مردم صحبت می كنند، می‌شود.
 
وی عنوان می‌كند: برای درمان سكسكه در گذشته كارهای معمولی مانند تحریك عصبی شدید را به طور ناخودآگاه در فرد به وجود می‌آوردند و یا توصیه به نوشیدن آب سرد جرعه‌جرعه می‌كردند كه میسر نیز واقع می‌شود.
این پزشك عمومی با اشاره به اینكه در مواردی كه سكسكه قطع نمی‌شود پزشك مجبور به تجویز دارو است، تصریح می‌كند: «فلوواربی تارها» نخستین تجویز پزشكان است و مرحله بعدی نیز تحریك «نازو فارن» است كه از راه بینی شیئی را وارد حلق می‌كنیم و تا زمانی تحریك می‌كنیم كه سكسكه قطع شود.
 
یلداشخان می‌گوید: در موارد دیگر سر شخص را وارد یك كیسه پلاستیكی می‌كنیم تا تنفس كند و این عمل موجب می‌شود گازكربنیكی كه فرد تنفس می‌كند 10 تا 15 درصد اضافه شود و در نهایت تحریك عصب «فرنیك» كم یا از بین برود.
 
وی ادامه می‌دهد: در موارد بسیار شدید از داروهای آرام‌بخش قوی مانند «پروماتزین‌ها» استفاده می‌شود و در مواردی كه در گذشته بوده است، جراحی روی عصب فرنیك انجام می‌دهند كه البته عوارضی را نیز به همراه دارد.
 
این پزشك عمومی اذعان می‌كند: گاهی تزریق «كرتن» نیز در برخی افراد سبب تولید سكسكه می‌شود اما در مجموع هر عاملی كه عصب فرنیك را به هر دلیلی تحریك كند مانند لقمه‌ای بزرگ را كه سفت نیز باشد نجویده و به زور قورت دهیم، سكسكه ایجاد می‌شود.
 
یلداشخان می‌افزاید: خوشبختانه در موارد بسیاری سكسكه خوش خیم است اما گاهی اوقات نیز كه طولانی می‌شود، بیمار عصبی و ناراحت شده و از كار و زندگی ساقط می‌شود.
 
در مورد عوامل سكسكه نیز سیدجواد آرامی می‌گوید: در هر بیماری جسمانی عوامل روانی نیز مخل هستند و هیچ بیماری جسمی نیست كه عوارض روانی نداشته باشد البته بیماری‌هایی كه پایه فیزیولوژیكی نداشته باشند بسیار كم هستند و در حقیقت بیماری‌های جسمی و بیماری‌های روانی بر روی یكدیگر تاثیرگذارند.
وی ادامه می‌دهد: در بیماری‌ سكسكه عوامل فیزیولوژیكی بسیاری موثرند اما بسیاری اوقات شروع سكسكه با یك اتفاق روانی مانند ترسیدن شروع می‌شود كه نمونه آن خانمی بود كه به سبب آمدن دزد در خانه‌اش دچار سكسكه شده بود و سكسكه‌اش قطع نمی‌شد.
 
وی می‌افزاید: هنگامی كه به یك بیماری جسمانی و روانی اهمیت زیادی داده شود آثار آن را نیز بیشتر می‌بینیم به عنوان نمونه كسی كه دارای فشارخون است اگر یك موضوع موجب شود كه توجه بیشتری به ضربان قلبش داشته باشد این موضوع سبب می‌شود تپش قلب شخص نیز بالاتر رود.

آرامی بیان می‌كند: سكسكه با نگه‌داشتن چندلحظه‌ای تنفس از بین می‌رود اما به سبب اینكه فرد گاهی از به وجود آمدن آن می‌ترسد و كنجكاوی می‌كند كه چرا سكسكه به وجود آمده چه دلیلی داشته است، اینگونه تفكرات سبب می‌شود شدت آن افزایش پیدا كند.

وی اضافه می‌كند: در حال حاضر در طب نوین سعی می‌كنند اختلالات روحی را حتی برای بیماران سرطانی با ارائه خدمات روانشناختی درمان كنند.

*سكسكه خنده‌دار است و زیادش…

همان سكسكه‌ای كه خنده‌دارترین بیماری دنیا بود اگر از حد بگذرد، آزاردهنده می‌شود و شاید هم اعصاب خرد كن ترین بیماری شود.

اگر سكسكه را نتوانسیم با ترسیدن و شوك‌های عصبی و روش‌ مادربزرگ‌ها درمان كنیم، شاید عوامل دست به دست هم داده‌اند تا ركورد دار خنده‌دارترین بیماری دنیا شویم.