وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

با جای جوش‌های صورت‌ چه کنیم؟

با جای جوش‌های صورت‌ چه کنیم؟
حتما شما هم دیده‌اید خانم‌ها و آقایانی را که روی صورت‌شان جای جوش‌های عمیق روی باقی مانده. خیلی از این افراد انواع کِرِم‌ها و محصولات زیبایی را امتحان می‌کنند تا این جوشگاه‌ها دست از سرشان بردارند ولی در بیشتر مواقع این کارها بی‌فایده است و آنها به نتیجه دلخواه‌شان نمی‌رسند؛
چون پوست‌شان آسیبی عمقی دیده و برای درمان آن باید یک متخصص پوست دست به کار شود….

در این شرایط، بسته به عمق آسیب پوستی، ممکن است پزشک برای این افراد از درم ابریژن یا عمل جراحی استفاده کند. درباره این مشکل و راه‌های درمان آن با دکتر نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفتگو کرده‌‌ایم.

سوال : آقای دکتر! چرا جای جوش‌ها در صورت بعضی‌ها پر از چاله چوله می‌شود؟
یكی از مشكلاتی كه در سنین بحران‌ساز، یعنی در سنین ازدواج، مورد توجه جدی قرار می‌گیرد؛ ظاهر ناخوشایند آثار زخم‌های صورت است كه عمدتا توسط جوش‌های چركی و عمیق صورت و یا در اثر عواملی مانند آبله مرغان و جراحات پوستی ناشی از ضربه و تصادفات یا بیماری‌های دیگر به‌وجود می‌آید. اگر چه جوشگاه‌های پوستی از نظر دیگران می‌تواند خیلی خفیف و نامشخص باشد ولی با این حال، برای خود بیمار بسیار قابل توجه است.

سوال : می‌شود از آنها پیشگیری کرد؟
بله؛ پیشگیری از ایجاد اسكار (جوشگاه) بسیار ساده‌تر از درمان است؛ لذا در اكثر موارد، تاكید بر درمان طبی زودرس و طولانی تا پایان بیماری است. در جوش غرور جوانی، اسكارها می‌توانند از سوراخ‌های كوچك كه ممكن است با سوراخ‌های گشاد غدد چربی پوست اشتباه شوند تا ضایعات آبله‌ای شكل بزرگ و عمیق وجود داشته باشند. این جوشگاه‌ها می‌توانند صورت، پشت، سینه و حتی بازوها را گرفتار کرده و فرو رفته یا برآمده باشند.

سوال : و راه درما‌ن آن چیست؟
روش‌های مختلف درمان اسكار یا جوشگاه‌های صورت عبارت‌اند از: تراشیدن پوست، استفاده از لیزر CO2، عمل جراحی برداشتن اسكار، برآمده كردن پوست و گرافت پوستی، تزریق مواد پركننده اسكار و پیلینگ یا لایه‌برداری پوست كه براساس شدت و گستردگی ناهنجاری پوست در افراد مبتلا می‌توان روش مناسب را انتخاب كرد.

سوال : سایش پوست هم موثر است؟
بله؛ در روش درم آبریژن به وسیله عمل تراش پوست لایه سطحی پوست ساییده شده و در نتیجه لایه زیرین پوست كه ظاهر صاف‌تر و شفاف‌تری دارد، جایگزین آن می‌شود. همچنین لایه زاینده پوست تا مدت 6 ماه بعد فعال‌تر بوده و سرعت رسیدن سلول‌های عمقی پوست به سطح پوست بیشتر شده و كلاژن‌سازی در ناحیه درم فعال‌تر شده و استحكام درم بیشتر می‌شود. كلیه این اتفاقات باعث كم شدن عمق اسكار (جوشگاه)و فرورفتگی پوست یا از بین رفتن آن می‌شود. استفاده از كرم‌های مخصوص كه قبل از عمل باعث تحریك پوست و لایه‌برداری می‌شود، چند هفته قبل از عمل ضروری بوده و باعث سریع‌تر شدن ترمیم پوست پس از عمل ساییدن پوست می‌گردد.

سوال : چه مراقبتی لازم است؟
پس از عمل با پانسمان مخصوص روی پوست پوشانده شده و بعد از 2 تا 4 روز، پانسمان برداشته می‌شود و پس از دو هفته بیمار می‌تواند با استفاده از وسایل ضدآفتاب به محل كار خود برود. البته تا مدت 6 ماه بیمار نباید در معرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرد. بیماران كه سابقه عفونت تبخال و یا سابقه عدم ترمیم زخم دارند و همچنین كسانی كه قرص اكوتان مصرف می‌كنند، باید قبل از عمل به پزشك اطلاع دهند.

سوال : جراحی هم گاهی لازم است؟
بعضی مواقع جوشگاه‌های عمیق پوست صورت را با عمل جراحی برداشته و محل را بخیه می‌زنیم. در برخی بیماران لازم است اسكارهای عمیق توسط تزریق كلاژن پر شده و یا در بعضی موارد پیوند پوست از پشت گوش به ناحیه فرو رفته پوست انجام می‌شود. انواع مختلف پیلینگ، به تنهایی یا همراه ساییدن پوست برای بهبود جوشگاه‌های سطحی و التهابی پوست انجام می‌شود كه این عمل اگر همراه با مصرف طولانی مدت اسیدهای رتینوییك و تركیبات آلفاهیدروكسی‌اسید باشد، به‌خصوص در افراد با پوست سفید و روشن نتایج خوبی دارد.

سوال : لیزر چه‌طور؟
امروزه از لیزر دی‌اكسیدكربن، در درمان اسكارهای پوستی نیز استفاده شده است كه نتایج خوب بوده و با عمل ساییدن پوست قابل مقایسه است و عوارض محدودی گزارش شده است.

سوال : با تیرگی جای جوش‌ها چه کنیم؟
درمان تیرگی پس از التهاب ناشی از جوش‌های دستكاری شده، مشكل و طولانی است و برای حصول نتایج مورد قبول، 6 تا 12 ماه وقت لازم است. استفاده روزانه از ضدآفتاب‌های با طیف وسیع بخش مهمی از درمان است. انواع متفاوتی از كِرِم‌های موضعی در درمان تیرگی پس از التهاب استفاده می‌شود كه شامل كرم‌های هیدروكینون، ترتینویین، اسیدگلیكولیك و آزلاییك‌اسید است. استفاده از پیلینگ‌های شیمیایی در به دست آمدن نتایج عالی نیز موثر است.

سوال : و درمان‌های دیگر؟
سایر درمان‌ها شامل استفاده از تری‌كلرواستیك‌اسید و كرایوتراپی سطحی با نیتروژن مایع است كه البته در افرادی با پوست تیره به دلیل احتمال ایجاد اسكار (جوشگاه) بهتر است انجام نشود. استفاده از كِرِم‌های پوشاننده برای مناطق درگیر نیز می‌تواند از لحاظ ظاهری برای فرد موثر باشد. رتین‌آلدیید و یا اسید‌گلیكولیك نیز می‌تواند در درمان تیرگی پس از التهاب در مورد جوش صورت استفاده شود.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره