وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

قول عراق برای حل مشكل گرد و غبار ایران

قول عراق برای حل مشكل گرد و غبار ایران
وزیر محیط زیست عراق وعده داد، همه تلاش خود را برای حل مشكل گرد و غبار كه از كشورش به ایران می آید، به كار گیرد.
 
خانم نرمین عثمان با رد هر گونه اخباری مبنی بر آلودگی گرد و غبار عراق به اورانیوم ضعیف شده و دیگر ذرات خطرناك گفت: در هیچ یك از مراكز علمی این موضوع تائید نشده است.

وی در حالی این موضوع را رد كرد كه برخی منابع خبری از آلودگی گرد و غبار عراق به اورانیوم ضعیف شده ناشی از بمب های ارتش آمریكا در عراق خبر می دهند.

نرمین عثمان درباره مشكل گرد و غبار كه این روزها كشور ما را در برگرفته است گفت: گرد و غبار موضوعی منطقه ای و بین المللی است و عراق نیز برای رفع این مشكل با كشورهای منطقه همكاری می كند.

وی افزود: در اجلاس آنكارا كه چندی قبل با شركت 4 كشور ایران، عراق، سوریه و تركیه برگزار شد، در دیدارهای چهارجانبه و دو جانبه توافق كردیم با كمك هم این مشكل را برطرف كنیم.

وزیر محیط زیست عراق با اشاره به اینكه 6 كانون گرد و غبار در كشور عراق توسط سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران شناسایی شده است، تصریح كرد: وزارت كشاورزی با همكاری وزارت محیط زیست عراق اقدام به كشت درخت های صنوبر در این مناطق و صحراهایی كه منشاء گرد و غبار هستند، كرده است.

نرمین عثمان گفت: 45 میلیون دلار بودجه برای مهار پدیده گرد و غبار از طریق مالچ پاشی و كشت درخت در نظر گرفته شده است كه تا مراحل قانونی آن طی شود و به تایید نخست وزیر عراق برسد، مقداری زمان می برد.

وزیر محیط زیست عراق افزود: مهار گرد و غبار فقط مالچ پاشی نیست ما به فكر مهار فراگیر این پدیده هستیم، آن هم از طریق كشت نهال ، مالچ پاشی و تربیت نیروهای متخصص كه بتوانند در این زمینه فعالیت كنند.

وزیر محیط زیست عراق با اشاره به بازدید هیئت ایرانی " مسئولان محیط زیست و سازمان هواشناسی " از عراق گفت: هیئت ایرانی  كه قبل از انتخابات از عراق بازدید كرد، به سبب مسائل امنیتی نتوانست از كانون های گردو غبار بازدید كند، لذا ما دعوت می كنیم برای بررسی های بیشتر در این زمینه و آزمایش خاك آن مناطق كه چه نوع گیاهی برای كشت مناسب است، هیئت ایرانی دوباره از عراق بازدید داشته باشند.

نرمین عثمان با اشاره به اینكه عراق تمام تلاش خود را برای حل مشكل گردو غبار به كار خواهد گرفت، گفت: ما با طرف های ایرانی توافق كرده ایم كه كارشناسان عراقی در ایران آموزش ببینند و بازدیدها و همكاری های دو جانبه تا رفع كامل این مشكل ادامه داشته باشد.

ریزگردهای عربی از چند سال قبل از كشورهای عراق، سوریه، عربستان و اردن به عنوان مهمان ناخوانده وارد مناطق غربی و جنوب غربی كشور ما شده و در 5 سال اخیر شدت یافته و با وجود برگزاری همایش ها ، دیدارها و وعده وعیدها، اقدام عملی محسوسی برای رفع آن انجام نشده است.

این ریزگردها كه معمولا نیمی از سال در مناطق غربی و جنوب غربی كشورمان وجود دارد این روزها به مناطق دیگر كشور و حتی تهران نیز رسیده است و با توجه به اتمام بارندگی ها این پدیده نیز افزایش خواهد یافت، لذا انتظار می رود مسئولان به ویژه وزارت امور خارجه برای حل آن فكری بكنند.