وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بنیانگذار هالیوود 129 ساله شد

بنیانگذار هالیوود 129 ساله شد
به گزارش ایسنا، فردا (پنجشنبه) یكصدوبیست‌ونهمین سالروز تولد «سسیل بلونت دمیل»، كارگردان سرشناس آمریكایی و سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود است.
«سسیل دمیل» متولد دوازدهم اوت 1881، از بزرگ‌ترین‌ كارگردانان تاریخ سینمای آمریكا است كه بنیانگذار هالیوود محسوب می‌شود كه اولین فیلم بلند تاریخ هالیوود را در سال 1914 با نام «مرد زن‌نما» ساخت.
وی در سال 1913 در سن 32 سالگی رسما وارد دنیای سینما شد و ده‌ها فیلم صامت ساخت كه برخی از آنها جزء اولین تولیدات كمپانی «پارامونت» محسوب می‌شوند.
پس از فیلم «مرد زن‌نما» كه در سال 1914 بنیانگذار هالیوود شد، «دمیل» در سال 1919 با فیلم «همسرت را عوض نكن» نامی برای خود دست‌وپا كرد و با فیلم «10 فرمان» (1923) و «شاه شاهان» (1917) به اوج شهرت در سینما رسید.
وی توانایی خارق‌العاده‌ای در كشف استعدادهای بازیگران جوان داشت و بسیاری از بازیگران مطرح آن دوران هالیوود و فیلم‌های گنگستری ازجمله «ریچارد ریكس» و «ریچارد كروم‌ول» شهرت خود را مدیون وی هستند.
«دمیل» از بازیگران بزرگی چون «چارلتون هستون»، «گری كوپر» و «روبرت پرستون» در فیلم‌هایش بسیار بازی گرفت.
وی علاقه فراوانی به بازیگرانی داشت كه برای اجرای سكانس‌های سخت و دلهره‌آور، شجاعت نشان می‌دادند و ترجیح می‌داد از آنها در فیلم‌های بعدی‌اش نیز استفاده كند.
«دمیل» در سال 1952 فیلم «بزرگترین نمایش زمین» را ساخت كه با آن موفق به كسب اسكار بهترین فیلم و نامزدی بهترین كارگردانی شد.
چهار سال بعد، «شاهكارش» یعنی فیلم «10 فرمان» را ساخت و به موفقیت‌های سینمایی‌اش تداوم بخشید.
«دمیل» در اواخر عمر قصد ساخت نسخه بازسازی‌شده فیم «دزد دریایی» (1938) را داشت، اما به‌علت بیماری، پروژه را به دامادش «آنتونی كوئین» سپرد و خودش مدیریت آن را به‌عهده گرفت.
این فیلم با وجود بهره‌بردن از بازیگران بزرگی چون «چارلتون هستون» و «یول برینر» موفقیتی كسب نكرد.
«سیسل دمیل» روز 21 ژانویه 1959 در سن 78 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.
وی در سال 1950 جایزه اسكار افتخاری را برای یك عمر دستاورد سینمایی كسب كرد و اكنون نام این كارگردان بزرگ بر یكی از تندیس‌های اسكار افتخاری كه هرساله به چهره‌های برتر سینما اعطا می‌شود، نقش بسته است.
«دمیل» در سال 1939 با فیلم «اتحادیه اقیانوس آرام» موفق به كسب نخل طلای كن شد و در سال 1953 با فیلم «بزرگترین نمایش روی زمین» جایزه بهترین كارگردانی گلدن گلوب را گرفت.
وی در طول چهار دهه كارگردانی، 80 فیلم بلند ساخت كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به «تنها پسر»، «آوای شمال»، «دختری از غرب طلایی»، «شكار مرغابی وحشی»، «آمریكایی كوچك»، «تقلب»، «مردان و زنان» و «كلوئه‌پاترا» اشاره كرد.