وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سکه‌های 200 و 500 تومانی «یاد بود» هستند نه رایج

سکه‌های 200 و 500 تومانی «یاد بود» هستند نه رایج
مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک گفت: سکه‌های 200 و 500 تومانی امسال و سال آینده از حالت یادبود خارج نمی‌شوند.

مجید صنیعی، مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک در گفت‌وگو با خبرگزاری موج با اعلام این مطلب که سکه‌های 200 تومانی و 500 تومانی سکه‌های «یادبود» هستند نه «رایج»، به گمانه‌زنی‌های افزایش رسمی‌نرخ تورم با ضرب سکه‌های جدید خاتمه داد.

وی افزود: سکه‌های 200 تومانی و 500 تومانی تنها به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی ضرب شده است و سکه یادبود سکه‌ای نیست که به صورت رایج وارد بازار شود و طی همان سالی که به عنوان یادبود نامگذاری شده، به صورت خیلی محدود وارد بازار خواهد شد.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک تاکید کرد: ضرب سکه‌های 200 و 500 تومانی در سال جاری تنها به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی است و قرار نیست در سال آینده این سکه‌ها ضرب شود.

به گفته وی، طی سالیان آینده این امکان وجود دارد که 200 تومانی هم به جرگه سکه‌ها بپیوندد، اما این باعث تورم نمی‌شود.

سکه‌های جدید، سکه رایج نیستند

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک تصریح کرد: این امکان وجود دارد که طی سال‌های آینده سکه 200 تومانی به جمع سکه‌های ما اضافه شود و سکه 500 تومانی نیز چند سال دیگر پس از آن به سکه رایج تبدیل گردد.

به گفته وی، بنا نیست سکه 500 تومانی امسال و سال آینده از حالت یادبود خارج شود و به سکه عادی و رایج تبدیل گردد.

صنیعی اظهار داشت: هر چه اسکناس‌های درشت‌تری چاپ و اضافه شود، باید این انتظار را داشت که یکی از اسکناس‌ها تبدیل به سکه شود.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک یادآور شد: در زمانی که اسکناس 2 هزار تومانی منتشر شد، دو سال بعد سکه 50 تومانی به جمع سکه‌های رایج پیوست و با انتشار اسکناس 5 هزار تومانی در سال 85، سکه 100 تومانی نیز در رده سکه‌های رایج قرار گرفت.

وی در ادامه چاپ اسکناس 10 هزار تومانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکنون که اسکناس 10 هزار تومانی به بازار آمده، احتمال ضرب سکه 200 تومانی طی سال‌های آینده وجود دارد.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک اظهار داشت: در حال حاضر تعداد سکه‌های رایج محدود است و این ظرفیت وجود دارد که در آینده دو سکه دیگر نیز به سکه‌های رایج اضافه شود.

سکه 25 تومانی پابرجاست

صنیعی در پاسخ به این سوال که «آیا باید منتظر خروج سکه‌های 25 تومانی و 50 تومانی باشیم»، گفت: مصرف سکه 25 تومانی هیچ وقت صفر نمی‌شود و این سکه همچنان پابرجا خواهد بود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر کمتر مشاهده می‌شود که کالایی با قیمت 25 تومانی داشته باشیم، اما در اکثر اوقات این سکه‌ها همراه با باقیمانده پول کاربرد دارند.

وی با اشاره به کارآیی سکه 25 تومانی و 50 تومانی در تبادلات روزمره گفت: اگر سکه 200 تومانی به بازار بیاید، در آن زمان تنها 4 رقم سکه خواهیم داشت، در حالی که برخی از کشورها 7 قلم سکه در اختیار دارند.

افزایش پول خرد در کشور

صنیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به کمبود پول خرد در کشور، احتمال افزایش ضرب سکه وجود دارد، گفت: ظرف چند ماه آینده تمامی‌ سکه‌ها به تعداد بیشتری ضرب خواهد شد. وی گفت: بانک مرکزی تلاش می‌کند میزان سکه‌ها را با هدف نیاز مردم در تبادلات افزایش دهد.

وی ادامه داد: ممکن است در شهرهای بزرگ این گمانه مطرح باشد که دیگر سکه‌های 25 و 50 تومانی کارآیی ندارد، اما هنوز در شهرهای کوچک سکه‌های 25 و 50 تومانی نیاز روزمره مردم می‌باشد. وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به میزانی پول خرد در اختیار جامعه می‌گذارد که دیگر نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد.

صنیعی در خصوص تبدیل اسکناس‌های رایج کشور به سکه گفت: سکه طول عمر بیشتری دارد به همین دلیل در زمانی که نیاز باشد، اسکناس‌ها به سکه تبدیل می‌شوند.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک اذعان داشت: البته در زمانی که یک اسکناس جدید مجوز انتشار پیدا می‌کند، قاعدتا کوچک‌ترین اسکناس طی سالیان بعد به سکه تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه «اسکناس‌ها دارای عمر محدودی هستند»، گفت: گردش اسکناس‌های کوچک در جامعه زیاد است و عمر آنها به سرعت کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث می‌شود طی دو الی سه سال از جرگه پولی خارج شوند، اما با تبدیل این اسکناس‌ها به مسکوک، عمر 10 ساله و 15 ساله می‌یابند.