وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نکاتی راجع به قرص رانیتیدین،قرص معده

نکاتی راجع به قرص رانیتیدین،قرص معده
این روزها كمتر كسی را می‌توان پیدا كرد كه اسم رانیتیدین را نشنیده باشد و خاصیت درمانی‌اش را تایید نكند.
ماه رمضان فرصت مناسبی است كه این داروی پرطرفدار قدری بیشتر به چشم بیاید اما باید‌ها و نبایدهای این دارو را كمتر كسی می‌داند یا واقعا رعایت می‌كند. رانیتیدین فقط یك قرص نیست، تركیبی است كه تمام سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل باید بیشتر این دارو را جدی بگیریم.
 
وقتی رانیتیدین می‌خورید
اصولا رانیتیدین را با توجه به شدت علائم بیمار تجویز می‌كنند و از روزی یك تا 3 بار بویژه بعد از غذا متفاوت است. این قرص با ورود به معده سریعا به شكل هم موضعی و هم از طریق خون اعمال اثر می‌كند.از طرفی دوره مصرف این قرص بیشتر اهمیت دارد، به این معنا كه حداقل دوره مصرف رانیتیدین باید 6 تا 8 هفته باشد و این موضوع كه بیمار تنها یك یا 2 نوبت این دارو را مصرف كند و تا دردش ساكت شد آن را كنار بگذارد بزرگ‌ترین اشتباه است.
طول مدت اثر این قرص معمولا كوتاه و برای چند ساعت است و باید تا چندین دوز بعد از تسكین درد مصرفش ادامه یابد.
 
رانیتیدین فقط زیر نظر پزشك
1ـ همین ابتدا در بخش توصیه‌های پزشكی لازم است بدانید كه جایگزینی رانیتیدین با سایمتیدین مخصوصا برای آقایان كار اشتباهی است. حداقل عارضه‌ای كه سایمتیدین برای آقایان دارد، ژنیكوماستی یا بزرگ شدن سینه‌ها در آقایان است.
 
2ـ شایع‌ترین عوارض این قرص پیدایش بثورات جلدی، گیجی، اسهال، سرگیجه و كاهش میل جنسی در درازمدت است كه البته موارد شدیدی در این خصوص خیلی گزارش نشده است.
 
3ـ در دوران بارداری و شیردهی منع زیادی در مورد مصرف این دارو وجود ندارد، اما باز هم در اولین ملاقات، پزشكتان را از این موضوع باخبر كنید.
 
4ـ مصرف رانیتیدین باید بعد از خوردن غذا صورت گیرد تا بیشترین خاصیت را داشته باشد.
5 ـ در ایام روزه‌داری كه شاید سوزش معده بیشتر سراغتان بیاید، اولا سعی كنید كه حجم غذاها را هم در سحری و هم در افطار كمتر كرده و تعداد دفعات را بعد از افطار بیشتر كنید و از سوی دیگر بعد از سحری و بعد از افطار یك عدد قرص بخورید.
6 ـ برخی داروها با رانیتیدین تداخل دارند و ازاین‌رو خودسرانه مصرف رانیتیدین را حتی به شكل تك دوز انجام ندهید. شایع‌ترین نمونه‌ها كتوكونازول، داروهای ضد دیابتی خوراكی، نیفیدیپین و فنی‌توئین است.