وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جدیدترین توطئه آمریكا برای تجزیه كشورهای عربی

جدیدترین توطئه آمریكا برای تجزیه كشورهای عربی
به گزارش فارس، "ناصر قندیل " در ابتدای گفت‌وگوی مشروح خود با شبكه تلویزیونی "المنار " لبنان به تحولات داخلی این كشور پرداخت و گفت: چه بسا سال جاری میلادی، دشوارترین سال برای لبنانی‌ها از ۱۰ سال پیش تاكنون باشد چرا كه منطقه به سمت ترسیم جغرافیای سیاسی جدیدی حركت می‌كند.

وی تصریح كرد: دولت آمریكا به ریاست "باراك اوباما " در دو سال اخیر در منطقه برفرضیه سازش و بستر سازی برای مذاكرات فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی متمركز شد و به اعراب میانه رو وعده پاداشی فرضی داد.

قندیل گفت: آمریكا به اعراب میانه رو وعده داد كه آبروی رفته آنها را از طریق رسیدن روند سازش به تشكیل شبه كشوری فلسطینی – همراه با موكول كردن مسائل مربوط به وضعیت نهایی نظیر مسئله آوارگان فلسطینی، مرزها، قدس، امنیت- بازگرداند.

این نماینده سابق دولت لبنان افزود: آمریكا در مقابل به وعده هایی از جمله سكوت (اعراب میانه رو) درقبال تشكیل كشوری در جنوب سودان و حمایت آنها از دادگاه بین المللی ویژه ترور "رفیق حریری " نخست وزیر اسبق لبنان علیه حزب الله به عنوان راهكار جایگزینی برای شكست اسرائیل در جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی علیه لبنان دست یافت.

این كارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود : اسرائیل امروز با نوع رویكرد خود در قبال سازش شكست دیگری را برای اوباما و اعراب میانه رو رقم می زند چرا كه نه سازشی و نه مذاكراتی دركار است و حتی اسرائیل هزینه اندك آغاز مذاكرات سازش یعنی توقف شهرك سازی را هم نمی پذیرد به گونه ای كه اوباما ناتوانی خود را در این زمینه اعلام می‌كند.

قندیل درباره سناریوهای مطرح در منطقه گفت: لبنان اكنون منتظر سناریوهای درحال آزمایش است كه یكی از این سناریوها در سودان و سناریوی دیگری در مصر درحال آزمایش است.

وی درباره سناریوی درحال آزمایش در سودان گفت: یك سناریو در سودان وجود دارد و آن هم این است كه چگونه دادگاه كیفری بین المللی با جغرافیایی سیاسی معامله شود و خود "جان كری " از سناتورهای برجسته دموكرات آمریكا است درسفر چند روز پیش خودش به شهر "جوبا " در مركز جنوب سودان به نمایندگی از سوی دولت آمریكا اعلام كرد كه واشنگتن آماده برقراری بهترین روابط با "عمر البشیر " رئیس جمهوری سودان است؛ درصورتی كه وی با رویكرد مثبتی در قبال جدایی جنوب سودان برخورد كند.

وی گفت: این موضعگیری را قبلا نیز "سوزان رایس " فرستاده آمریكا كه اكنون نماینده این كشور در شورای امنیت سازمان ملل است، بازگو كرده و گفته بود كه اگر عمر البشیر رویكرد خود را درقبال جدایی جنوب سودان بهبود بخشد و این روند با آرامش صورت گیرد، آمریكا در شورای امنیت از حق خود برای از دستور خارج كردن حكم بازداشت البشیر استفاده خواهد كرد.دادگاه كیفری بین المللی حكم بازداشت عمر البشیر را به اتهام آنچه آن را "جنایات جنگی و جرایم ضد بشری " خوانده، صادر كرده است.

وی افزود: این سناریویی است كه جلوی چشمان ما در سودان آزمایش می شود – بیاید این واقعیت را مدنظر قرار دهیم – آنها با این سناریو خطاب به حزب الله می گویند اگر با رویكرد مثبتی با تمایل اسرائیل در خودداری از رویارویی برخورد كردید و مسلح شدن به تسلیحات وی‍ژه را متوقف كردید و پاسخ مثبتی دادید به اینكه اسرائیل آماده عقب نشینی از كشتزارهای شبعا یا روستای غجر در مقابل عدم استفاده ما از سلاح است و این سلاح ها را در انبارها ذخیره كنید، در این صورت ما، دادگاه بین المللی (وی‍ژه رسیدگی به ترور رفیق حریری) را منحل می كنیم و كیفرخواست اولیه این دادگاه را مثل حكم بازداشت البشیر از دستور كار خارج می‌كنیم.

قندیل سومین سناریوی درحال آزمایش را سناریوی مصر دانست و گفت: اكنون مشاهده می كنید آنها می خواهند به قبطی‌های مصر- كه یك مجموعه عربی و تاریخی در مصر هستند و از كلیسای قبطی‌ها گرفته تا شهروندان قبطی به مسئله فلسطین پایبند هستند و از آن حمایت می كنند- القا كنند كه دشمن شما اسرائیل نیست بلكه مسلمانان هستند و سپس اندك اندك صداهای غربی و اسرائیلی برای حفاظت از قبطی ها و ایجاد وضعیت خاصی برای آنها بلند شود.

وی گفت: هدف از این سناریو مذاكره درباره آینده مصر بعد از "حسنی مبارك " رئیس جمهوری مصر است زیرا آمریكا در این زمینه نگران است و در این مذاكره، باید مجموعه ای از برگه های فشار را برای مذاكره با مراكز تصمیم گیری مورد نظر درباره آینده مصر ایجاد كند.

قندیل تاكید كرد: باوجود اینكه منابع آمریكایی می گویند دادگاه بین المللی خط قرمز و ثابت است اما آمریكا در نیویورك از زبان هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق اعلام می كند كه آمریكا برای تعویق درصدور كیفرخواست اولیه دادگاه بین المللی كار می كند لذا از این طریق این پیام را از دریچه عراق به حزب الله و سوریه می فرستد كه ما با كیفرخواست اولیه بازی می كنیم و این امر در دستان ما است.

 
زیباری از زبان آمریكایی ها در نیویورك اعلام كرد كه دادگاه بین المللی قابل گفت‌وگو است لذا در برابر ما سه سناریو وجود دارد یعنی دادگاهی قابل مذاكره درخصوص لبنان وجود دارد. دادگاهی قابل معامله درسودان وجود دارد و حادثه ای امنیتی در مصر وجود دارد كه می تواند به فتنه ای تمام عیار تبدیل شود.

این كارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: یك نسخه از طرح آمریكا در منطقه شكست خورده است. كسی نمی گوید طرح آمریكا شكست خورده است، نسخه اول طرح آمریكا مبتنی برحمله امپراطوری نظامی آمریكا حتی به اذغان تندروترین افراد در داخل آمریكا شكست خورده است.

وی گفت: طرح جدید تولید شد اما این طرح جدید نیز یعنی طرح سازش اسرائیل و فلسطینی شكست خورد زیرا براساس آن قرار بود یك جبهه عربی و اسرائیلی میانه رو در منطقه در مقابل ایران ایجاد شود و از طریق آن یك تحرك عربی جدیدی ایجاد شود كه براساس آن اعراب منطقه خلیج فارس و مصر با هم پیمانی با اسرائیل، با ایران مقابله كنند و قدرت‌های مقاومت را محاصره كنند. این طرح جدید به خاطر تندروی نتانیاهو و تمایل اسرائیل برای فرار از هرگونه مستلزمات سازش شسكت خورد.

قندیل تصریح كرد: امروز ما در برابر نسخه سوم از طرح تعدیل شده آمریكا در منطقه هستیم. نسخه سوم بر مبنای بكارگیری دو نوك پیكان در آن واحد است كه یك نوك پیكان، ایجاد فاكتورهای بحران و ناامنی است و نوك دیگر پیكان، مذاكره بر سر آنها به عنوان برگه های معامله است.

وی در این زمینه به وضعیت جنوب سودان سودان، صحرای غربی در مغرب و شمال عراق اشاره كرد و گفت: بنابراین آمریكا در كشورهای عربی وارد عمل می شود و فاكتورهای بحران و ناامنی اوضاع را به حركت در می آورد كه دادگاه بین المللی یكی از این فاكتورهای ایجاد بحران و برهم زدن اوضاع است اما همه اینها در آن واحد، برگه های معامله است.

این نماینده سابق دولت لبنان تصریح كرد: آمریكا از چند موضوع در منطقه نگران است كه از آن جمله درخصوص عربستان بعد از عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی، مصر بعد از حسنی مبارك رئیس جمهوری این كشور است. نگرانی واقعی آمریكا از این موارد است.

وی گفت: آمریكا به دنبال ایجاد دولت های كوچك زیر خاكستر در عربستان و مصر و دولت های كوچك آشكار در سودان و عراق و مغرب درچارچوب جدیدی برای مدیریت وضعیت منطقه است و این گزینه آمریكا است و آینده مصر و عربستان در مقدمه قرار دارد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره