وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نکاتی درباره مصرف غلات در صبحانه

نکاتی درباره مصرف غلات در صبحانه
خیلی از افراد اهل خوردن صبحانه هستند اما برای مثال کیک و شیر می‌خورند و در برنامه غذایی صبح آنها هیچ نشانی از غلات یعنی نان وجود ندارد.

گروه غلات یا کامل‌تر بگویم نان و غلات، گروهی هستند که در قاعده هرم غذایی قرار دارند و ما بیشترین سهم انرژی روزانه‌مان را از آنها می‌گیریم: نان، برنج، ماکارونی رشته و آرد و … در مورد صبحانه، مهم‌ترین بخش، مصرف نان است که منبع غنی انرژی محسوب می‌شود….

حذف این منبع غنی غذایی از صبحانه قطعا سبب تمرکز نداشتن و توانایی نداشتن در طول روز خواهد شد زیرا انرژی مورد نیاز در طول روز فراهم نمی‌شود. غیر از این غلات منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مهم‌ترین ویتامین موجود در غلات ویتامین‌های گروه B و E است که از میان آن می‌توان به ویتامین B1 و B3 که در غلات سبوس‌دار وجود دارد اشاره کرد.

توصیه بر این است که غلات در وعده صبحانه گنجانده شود و ترجیحا از غلات سبوس‌دار استفاده کنیم. برخی از افراد به دلیل کمبود وقت صبح‌ها زمان لازم برای صرف صبحانه را ندارند و رو به غلات آماده می‌آورند. در بازار، غلات آماده بسیار یافت می‌شود و انواع آن با طعم‌های مختلف موجود است.

 از جمله طرفداران اصلی این غلات کودکان هستند اما نباید یک موضوع را فراموش کرد و آن اینکه استفاده از غلات آماده در هر روز هفته کار صحیحی نیست و می‌توان آنها را به چند روز در هفته محدود کرد. زیرا غلات آماده تنها با شیر مصرف می‌شود، در نتیجه فرد نمی‌تواند از سایر مواد غذایی مانند پنیر، گردو و یا کره و مربا که در یک صبحانه سالم مصرف می‌شود، استفاده کند و تنوع لازم در صبحانه وجود نخواهد داشت.

خوشبختانه امروز غلات آماده‌ای وارد بازار شده‌اند که با بسیاری مواد مغذی مانند کلسیم و آهن و بسیاری ویتامین‌ها غنی شده‌اند. توصیه بنده این است که که اگر روزهایی از هفته از غلات آماده به عنوان صبحانه استفاده می‌شود ترجیحا از نوع غنی شده خریداری شود تا بتوانند تا حدی مواد مورد نیاز بدن به ویژه بدن کودکان را تامین کنند.

نکته دیگر اینکه در کنار غلات آماده غنی شده و سبوس‌دار بهترین گزینه استفاده از شیر است. یک صبحانه سالم شامل غلات، شیر، مغزهای گیاهی و پنیر می‌شود. وقتی از ما غلات آماده استفاده می‌کنیم، ترجیحا بهتر است سهم شیر را هم در آن بگنجانیم تا فراموش نشود، به ویژه در کودکانی که به سن مدرسه می‌رسند چون تمایل به مصرف شیر در طی روز کمتر می‌شود، بهتر است بسته به ذایقه ترجیحا شیر را به غلات آماده افزود.

توصیه دیگر اینکه بهتر است در کنار غذاهای صنعتی و آماده مصرف غذاهای سنتی را هم فراموش نکنیم. حلیم نوعی صبحانه سنتی تهیه شده از گندم سبوس‌دار است که خود غذای کاملی محسوب می‌شود و حداقل باید یک روز در هفته آن را مصرف کرد تا بسیاری از مواد مغذی و ویتامین‌ها به بدن‌مان برسد.

در کنار غلات آماده صبحانه دسته دیگری از غلات آماده وجود دارد که با نام رژیمی شناخته شده است. محصولات رژیمی روز به روز در حال افزایش است. علت آنکه به آنها رژیمی گفته می‌شود وجود سبوس در این غلات است. هر گرم سبوس یعنی فیبر در بدن تنها 2 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند و عملا انرژی تولیدشده از آنها بسیار کم بوده و کمتر چاق‌کننده هستند. غیر از سبوس ممکن است قند به کار رفته در این غلات قند مصنوعی باشد که قابل جذب نیست و در نتیجه سبب افزایش زیاد وزن نمی‌شود.

توصیه اول بنده این است که با هدف لاغر شدن هرگز صبحانه سنتی را از وعده‌های غذایی‌تان حذف نکنید چون در این صورت بسیاری از ویتامین‌ها و املاح به بدن نخواهد رسید. راه‌های ساده‌تر برای رسیدن به وزن ایده‌آل وجود دارد. می‌توان در کنار مصرف یک صبحانه سالم در طول هفته یکی دو روز را نیز به مصرف این‌گونه غلات اختصاص داد و با یک برنامه صحیح غذایی به وزن ایده‌آل رسید.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره