وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اگر در دوران بارداری کهیر میزنید این مطلب را بخوانید

اگر در دوران بارداری کهیر میزنید این مطلب را بخوانید

اگر در دوران بارداری کهیر میزنید این مطلب را بخوانید

 

 

به گزارش ایران ناز کهیر در اواخر بارداری و به صورت بثورات پوستی که خارش دار ایجاد می شود. هنوز هم علت اصلی ایجاد کهیر در بارداری شناخته نشده است ولی به احتمال بسیار زیاد کشش پوست باعث ایجاد کهیر بارداری می شود.

 

کهیر در بارداری تقریبا نادر است و از بین هر 140 زن بارداری فقط در یک نفر کهیر بارداری دیده می شود.

 

 

*علائم کهیر بارداری

همان طور که پیش تر نیز گفته شد، کهیر در بارداری در اواخر بارداری یعنی سه ماه آخر ایجاد می شود. در سه ماهه آخر بارداری سرعت رشد کودک بسیار زیاد می شود. خصوصا در پنج هفته آخر سرعت رشد به حداکثر می رسد.

 

کهیر در بارداری اول هر زن و یا در بارداری های چند قلو معمولا اتفاق می افتد زیرا پوست شکم به مقدار زیادی کشیده می شود.

 

اگر پوست با سرعت زیادی کشیده شود که سلول ها نتوانند با این کشش ها همگام شوند، احتمال ایجاد کهیر افزایش می یابد. به همین دلیل است که کهیر در زنان باردار اکثرا در قسمت مرکز شکم و اطراف ناف دیده می شود.

 

کهیر از نواحی شکمی آغاز می شود و رفته رفته به دیگر اندام ها گسترش می یابد.

 

کهیر ابتدا به صورت بثورات پوستی کوچک و صورتی رنگ ظاهر می شود و رفته رفته این لکه ها تجمع می کنند و نواحی بزرگ قرمز و برآمده ای را ایجاد می کنند. اگر به کهیر رسیدگی نشود، ممکن است باعث ایجاد تاول شود.

 

 

دیگر علائم و نشانه های کهیر که باید آنها را بشناسید:

-برجستگی های مسطح و بزرگ در سطح پوست که خارش زیادی دارند و کمی هم داغ تر از دیگر نواحی است.

 

-اگر روی کهیر را فشار دهید، برجستگی های پوستی اطراف آن ایجاد می شود و به رنگ سفید در می آید.

 

-برجستگی های کهیر می توانند با هم یکی شوند و یک تکه برجسته را ایجاد کنند.

 

-پوست ناحیه ای که دچار کهیر شده است خشن می شوند و علائمی مانند اگزما در آن ایجاد می شود.

 

* کهیر بارداری بیستر در چه نواحی ای دیده می شود؟

همان طور که پیش تر نیز گفته شد، کهیر ابتدا در قسمت مرکزی شکم و در اطراف ناف ایجاد می شود و سپس به قسمت ها زیر گسترش می یابد:

– ران ها

– بازوها

-باسن

-پاها

-کهیر به طور معمول بالاتر از حد سینه ها گسترش نمی یابد.

 

*کهیر در شب خارش بسیار زیادی دارد و ممکن است که خواب شب مادر را بر هم بزند.

 

*چگونه می توان کهیر در بارداری را تشخیص داد؟

با مراجعه به پزشک و انجام یک معاینه معمولی، پزشک می تواند کهیر را تشخیص دهد و نیازی به انجام آزمایش خاصی نیست.

 

اما برای این که پزشک مطمئن شود که این بثورات پوستی عوارض دیگر عفونت ها نیست و خطری ندارد، ممکن است که برای شما آزمایش های زیر را تجویز کند:

– آزمایش خون کامل

– سرم کورتیزول

– تست عملکرد کبد

 

اگر در دوران بارداری کهیر میزنید این مطلب را بخوانید

 

*چه عواملی باعث افزایش احتمال کهیر بارداری می شود؟

برخی از زنان باردار به دلایل زیر بیشتر از باقی زنان دچار کهیر در بارداری می شوند:

-بارداری اول

-فشار خون بالای مادر

-حامله بودن جنین پسر

-باردار بودن چند قلو

-افزایش وزن بسیار سریع در بارداری

 

عوامل بالا عواملی هستند که احتمال کهیر بارداری را افزایش می دهند ولی خود آن ها باعث ایجاد کهیر نمی شوند.همچنین ممکن است که مادر باردار بدون این که عوامل بالا را داشته باشد، دچار کهیر در بارداری شود.

 

یکی دیگر از عوامل احتمالی ایجاد کهیر در بارداری، واکنش آلرژیک نسبت به یک عامل بیرونی است و نشان می دهد که بدن شما در تعادل کامل قرار ندارد.

 

همچنین ممکن است که کهیر در واکنش به عوامل روانی مانند استرس های شدید، ترس شدید و یا شوک های مختلف دیگر اتفاق بیفتد.

 

 

*همه چیز درباره درمان کهیر بارداری:

برای کهیر درمان کاملی وجود ندارد و خودش پس از بارداری به طور خودکار درمان می شود.بهترین درمان برای کهیر بارداری، زایمان و به دنیا آمدن کودک است!

 

معمولا پس از زایمان کهیر طی 1 الی 2 هفته درمان می شود و نیازی به درمان خاصی نیست. اما در مواردی خاص ممکن است که کهیر پس از زایمان نیز ادامه داشته باشد و درمان نشود.

 

 

*در زمان بارداری درمان کاملی برای کهیر وجود ندارد اما می توانید با انجام اعمال زیر عوارض و تاثیرات کهیر بارداری را کمتر کنید:

-استروئید های موضعی

کرم ها و پماد هایی که حاوی استروئید هستند مانند کرم هیدروکورتیزون 1درصد، می توانند خارش کهیر را به مقدار چشمگیری کمتر کنند.

 

این کرم ها برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند اما بهتر است که قبل از استفاده آن ها با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهید.ممکن است که پزشک با توجه به علائم شما، کرم های استروئیدی قویتری تجویز کند.

 

-استفاده از مرطوب کننده ها

می توانید کرم های مرطوب کننده و تسکین دهنده خارش را در هر داروخانه ای پیدا کنید. استفاده از این مرطوب کننده ها برای کم تر کردن خارش بسیار مناسب است.

 

توجه داشته باشید که در برخی از مرطوب کننده ها دارای مواد مضری برای کودک هستند و شما باید از خرید آن ها خودداری کنید.

 

از جمله مواد مضر کرم های مرطوب کننده برای جنین می توان به اسید های سالیسیلیک، رتینول، ویتامین A، رتینل پالمیتات و اسید تروپیک اشاره کرد.

 

-حمام گرفتن و شستشو

شستشو و حمام دادن ناحیه کهیر با ترکیب آب و آرد جو و یا ترکیب آب و جوش شیرین می تواند خارش ناحیه را بسیار کمتر کند.

 

-کمپرس سرد

کمپرس سرد می تواند التهاب و خارش کهیر را کم تر کند ولی انجام آن نسبت به روش های دیگر کمی سخت تر است.توجه داشته باشید که تا جایی که می توانید باید از خاراندن کهیر خودداری کنید تا ایجاد زخم و یا تاول نکند و علائم و تحریکات کهیر بیشتر نشوند.

 

در مواردی که کهیر بارداری بسیار شدید باشد، برای تسکین علائمی مانند درد و خارش، پزشک ممکن است که استروئید های خوراکی را برای فرد تجویز کند.

 

 

*باید بدانید که در چه مواقعی باید به پزشک مراجعه کرد:

بهتر است بلافاصله پس از مشاهده علائم کهیر به پزشک مراجعه کنید.وقتی که شما متوجه شدید که دچار کهیر شده اید، بهتر است که این موضوع را با دکتر خود در میان بگذارید تا راهنمایی های لازم را در مورد درمان و کمتر کردن اثرات آن به شما بدهد.

 

 

*اگر علائم زیر را در کنار خارش کهیر داشتید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

1-سرگیجه

2-تنفس سخت

3-غش کردن

 

در صورتی که علائم بالا را داشتید، ممکن است که کهیر به دلیل حساسیت ایجاد شده باشد و باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

 

اما همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، کهیر به دلیل کشش زیاد پوست به وجود می آید و نیازی به وجود نگرانی در رابطه با آن وجود ندارد.

 

اگر در دوران بارداری کهیر میزنید این مطلب را بخوانید

 

*کلام و نکات پایانی

ایجاد کهیر در بارداری اول تا حدودی شایع است ولی با توجه به برخی عوامل مانند بارداری اول، چند قلو بودن جنین ها و … امکان ایجاد این عارضه بیشتر می شود.

 

خوشبختانه به غیر از خارش و درد خیلی کم، کهیر برای مادر و یا جنین ضرری ندارد و هیچ مشکلی برای جنین ایجاد نمی کند.اگر در اولین بارداری خود دچار کهیر شده اید، در بارداری های بعدی احتمالا دچار کهیر بسیار ضعیف تری می شوید و یا این که به طور کلی دچار کهیر بارداری نمی شوید.

 

کهیر بارداری، یک هفته پس از زایمان از بین می روند و نیازی به درمان خاصی نیست. مهم ترین نکته در مورد کهیر این است که تا جایی که امکان دارد نباید آن را بخارانید زیرا این کار باعث گسترش بیشتر کهیر و افزایش علائم آن می شود و حتی ممکن است که کهیر تبدیل به زخم و یا تاول شود و درد بیشتری برای شما ایجاد کند.