وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

با عوارض و مضرات استفاده از ظروف استیل آشنا شوید

با عوارض و مضرات استفاده از ظروف استیل آشنا شوید

با عوارض و مضرات استفاده از ظروف استیل آشنا شوید

 

بسیاری افراد از آلودگی هوا، آب و خطرات مواد شیمیایی خانگی آگاه هستند. مطالعات در حال حاضر نشان می دهند که برخی ظروف نیز می توانند جسم ما را آلوده کنند.

 

در این قسمت از سایت آموزشی ایران ناز چندین مثال از این که چگونه وسایل آشپزی سنتی می تواند برای سلامتی شما و خانواده تان خطرناک باشد را ارائه کرده ایم.

 

*استفاده از ظروف آشپزی استیل ضد زنگ :

وسایل فلزی ضد زنگ که از آلیاژ فلز تشکیل شده است عمدتا شامل آهن و کروم و درصد متفاوتی از مولیبدن، نیکل، تیتانیوم، مس و وانادیم است.

 

اما حتی فلزات ضد زنگ به فلزات دیگر اجازه می دهد وارد مواد غذایی شوند. عناصر اصلی در فولاد ضد زنگ اثرات منفی بر سلامت ما دارند زیرا آهن، کروم و نیکل در ترکیبات آنها وجود دارند.

 

فلزات ضد زنگ درجات مختلفی دارد. ظروف فلزی ضد زنگ از آلیاژهای مختلف از جمله آهن قراضه ساخته شده است، محصولات “سبز” ساخته شده از فلزات ضد زنگ بازیافت شده می توانند رادیو اکتیو باشند و بدون شناسایی وارد محصولات خانگی شوند.

 

*عوارض استفاده از ظروف استیل چیست؟

علاوه بر خطر رادیواکتیو، ” نوع فلز مورد استفاده در وسایل آشپزی ضد زنگ بهترین فلزی نیست که برای تهیه مواد غذایی استفاده می شود.

 

بیشتر ظروف استیل ضد زنگ که در مغازه ها فروخته می شوند از این نوع هستند که کروم و نیکل را وارد غذا می کند. نمک های کروم و نیکل در هنگام بلعیدن باقی می مانند و از بین نمی روند. این مواد می تواننددر بدن مشکل ایجاد کنند.

 

فولاد ضد زنگ بر پایه 18 / 8 یا 18 / 10 در صد کروم و نیکل به آلیاژ اضافه شده است. درصد کروم و نیکل آن چیزی است که ظروف فولادی ضد زنگ و تابه و یا دیگر وسایل فولادی ضد زنگ را در آشپزخانه تولید کرده است.

 

به طور کلی ظروف استیل تاحدودی سبکتر و بسیار مقاومتر از ظروف آهنی هستند. ترکیبات به کار رفته در ظروف استیل مقاومت آن را افزایش می دهند و آنها را در برابر آسیب های ناشی از حرارت، خراشیدگی و سائیده شدن مقاوم می سازند.

 

به دلیل تمیزی و ایمنی، مواد غذایی باید تنها داخل استیل ضد زنگ و ضد آلرژی، مقاوم در برابر خوردگی نمک ها و اسیدها، پخته شود.

*معایب ظروف استیل چیست؟

یکی از معایب ظروف استیل، انتقال کم حرارت است. چسبیدن مواد غذایی به ظروف استیل یکی دیگر از معایب آنها است. برای جلوگیری از چسبیدن مواد غذایی به سطح ظروف استیل، هنگام پخت و پز، باید به طور مرتب ، مواد غذایی هم زده شود تا تمام مواد حرارت یکسانی برای پخت دریافت کرده و به ظرف نچسبند.

 

ظروف استیل مانند دیگر ظروف فلزی، در صورت تماس طولانی مدت با مواد غذایی، موجب تغییر در ترکیبات آن می شود و یا برخی مواد غذایی موجب آزاد شدن یونهای فلزی ظروف استیل می شود که با مواد غذایی ترکیب می شوند. بنابراین توصیه می شود که هرگز برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی که ترکیبات اسیدی دارند و یا نمک سود شده اند از ظروف استیل استفاده نکنید.

*نکات مهم برای خرید و نگهداری ظروف استیل :

-تا حد ممکن از محصولات شرکت های معتبر، خریداری کنید.

-به دقت به صاف و صیقلی بودن کف ظروف توجه کنید. با گذشت مدتی از استفاده، برای برداشت غذا از این ظروف، کف ظرف صاف و صیقلی آسیب می بیند. از نظر بهداشتی هرچه تعداد و میزان آسیب ها در دیواره و کف ظروف به هنگام خرید کمتر باشد، ایمن تر و بهتر است.

-دستگیره و دسته های ظروف استیل بسیار مهم هستند. هنگام خرید به جنس دسته ها، پیچ ها یا پرچهای به کار رفته شده در آن توجه کنید زیرا این موارد ممکن است با مواد غذایی در تماس باشند.

-تا حد ممکن از محصولات شرکت های معتبر، خریداری کنید.

-از ظروف استیل برای نگهداری طولانی مدت، غذاهای نمکی یا اسیدی مثل گوشت، گوجه فرنگی، آلو، چغندر، ترشی ها و… استفاده نشود.

-ظروف استیل را نباید روی شعله بزرگتر از خود قرار دهید، همچنین نباید بیش از اندازه داغ شوند.

-از مواد سفید کننده و سیم ظرفشویی برای شستن ظروف استیل استفاده نکنید.

-ظرف استیل داغ را نباید بلافاصله زیر آب سرد بگیرید و یا با آب سرد پر کنید.

 

*نکته ی مهمی که باید در نظر بگیرید:

در ساخت ظروف استیل برخی از شرکت هایی تولید کننده از سرب استفاده می کنند. این فلز در مقادیر ناچیز نیز بسیار خطرناک و مسموم کننده است. با توجه به نامشخص بودن استفاده یا عدم استفاده از سرب، بهتر است از این ظروف کمتر استفاده شود.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره