وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بیماری کرونا چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

بیماری کرونا چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

بیماری کرونا چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

 

به گزارش ایران ناز پزشکان و محققان در حال بررسی تاثیرات احتمالی کرونا ویروس بر روی سلامت دهان و دندان هستند.

 

*سوالی که ممکن است برای خیلی ها پیش بیاید این است که آیا بین کرونا و سلامتی دهان و دندان ارتباطی وجود دارد؟

تا به امروز، ارتباط قطعی میان کرونا و سلامت دهان پیدا نشده است. گرچه کسانی که دچار مشکلات سلامتی در دهان و دندان خود هستند، ابتلا به کووید19 میتواند این مشکلات را افزایش دهد.

 

تحقیقات نشان داده که عدم سلامتی دندان و دهان میتواند به عنوان نقطه ورود کووید19 عمل کند! چرا که سلولهای زبان، لثه و دندان دارای آنزیم هایی هستند که enzyme-2 (ACE2) را تبدیل میکنند. این گیرنده های پروتئینی به ویروس اجازه ورود به سلولها را میدهد.

 

هر چه سلامت دهان و دندان ضعیف تر باشد، گیرنده های ACE2 بیشتر حضور دارند و درنتیجه ویروس ها راحت تر وارد سلول میشوند.

 

منبع تحقیقاتی دیگری خاطرنشان کرده که ممکن است میان بیماری لثه و پلاک­ با کووید19 نیز ارتباطی وجود داشته باشد. چرا که بیماری لثه و پلاک دندانی باعث افزایش خطر و عوارض کرونا ویروس میشوند.

 

پیشنهاد محققان این است که بهداشت دهان و دندان بیشتر از قبل رعایت شود. چرا که در صورت عدم رعایت بهداشت، احتمال انتقال باکتری از دهان به ریه افزایش خواهد یافت.

این امر علاوه بر عوارض کووید19 خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی را افزایش میدهد. برای افرادی که روکش ­های دندانی شبیه کامپوزیت ونیر دندان دارند، رعایت بهداشت دندانی مهم­ تر است.

 

یکی از عوامل ایجاد جرم­ و بیماری­ لثه، دندانپزشکی زیبایی در کلینیک­ های غیرمعتبر است. کامپوزیت دندان و لمینت اگر در کلینیک معتبر پزشکی انجام نشود میتواند باعث آسیب به لثه و دندان شود.

 

بنابراین پیش از اینکه به سراغ زیبایی لبخند خود بروید، حتما درباره کلینیک دندانپزشکی که انتخاب کرده اید، تحقیقات کامل را انجام دهید تا از خطرات احتمالی در امان باشید.

 

بیماری کرونا چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

 

*برخی از علائم التهاب لثه عبارتند از:

-لثه­ های متورم و قرمز

-خونریزی لثه به هنگام مسواک یا نخ دندان

-بوی بد دهان

-طعم ناخوشایند در دهان

 

بهداشت ضعیف دهان و دندان میتواند منجر به تجمع باکتری­ ها شود. باکتری به دندان میچسبد و پلاک دندانی ایجاد میکند. این موضوع شایع­ ترین دلیل التهاب لثه است.

 

یکی از منابع معتبر تحقیقاتی در سال 2021 اشاره کرده که ممکن است پیشرفت کووید19 در دهان و دندان، به این معنی باشد که فرد کمتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت داده است. این امر باعث رشد پلاک­ های دندان و افزایش خطر تورم لثه خواهد شد.

 

همچنین در مواردی دیده شده که کووید19 باعث خونریزی لثه شده است. بعضی از بیماران با فروکش کردن بیماری کووید19 علائم التهاب لثه ­شان کاهش پیدا کرده است.

 

این تحقیقات و یافته ­ها، بر اساس مطالعه بر روی سه نفر از مبتلایان به کووید19 به دست آمده است. برای تایید قطعی این ارتباط نیاز به تحقیقات بر روی جامعه آماری گسترده ­تری است.

 

بیماری کرونا چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

*آیا کووید19 باعث حساسیت دندان ها می شود؟

تا کنون هیچ تحقیقی مبنی بر وجود ارتباط مستقیم میان کووید19 و حساسیت دندان وجود ندارد. زمانی که مینای دندان آسیب میبیند و یا ضعیف میشود، حساسیت دندانی به وجود می ­آید.

 

*برخی از علائم حساسیت دندانی عبارتند از:

-درد یا ناراحتی هنگام جویدن غذا

-حساسیت به غذاهای گرم یا سرد

-احساس درد بعد از قرار گرفتن در معرض هوای سرد

-حساسیت به غذا و نوشیدنی­ شیرین یا اسیدی

 

اگر حساسیت دندانی ضعیف باشد، فرد میتواند با استفاده از خمیر دندان مناسب برای کاهش حساسیت دندان، مشکل را بهبود ببخشد. آنها همچنین میتوانند از مسواک ­های نرم تر استفاده کنند تا دندان ­هایشان آسیب نبیند.

 

بیماری کرونا چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

 

*ویروس کرونا بر خشکی دهان چه تاثیری دارد؟

خشکی دهان زمانی رخ میدهد که بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان وجود ندارد. عدم وجود بزاق کافی در دهان، باعث میشود تجزیه غذا و بلع سخت شود.

 

خشکی دهان از علائم اولیه کروناویروس است. یکی از رایج ­ترین علائمی که با مطالعه نشانه ­های 108 نفر مبتلا به دست آمده است. اگر چه هنوز دلیل این امر مشخص نیست.

 

محققان میگویند که خشکی دهان ممکن است تاثیر مستقیم آلودگی و آسیب غدد بزاقی توسط کرونا ویروس باشد. همزمان با خشکی دهان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز میتواند عارضه­ ای جانبی ایجاد کند.

 

چرا که خشکی دهان میتواند خطر پوسیدگی دندان و عفونت دهان را افزایش دهد. با افزایش پوسیدگی دهان و عدم رسیدگی به آن ریشه دندان آسیب خواهد دید.

 

بهتر است قبل از آنکه این روند پیوسته باعث شود نیاز به پر کردن دندان یا درمان ریشه پیدا کنید، برای پیشگیری و درمان اقدامات لازم را انجام دهید.

*آیا کرونا میتواند باعث ایجاد ترک بر روی دندان شود؟

انجمن دندانپزشکان آمریکا اعلام کرده که از ابتلای همه­گیری کرونا، 50 درصد دندان قروچه و 53 درصد شکستگی دندان افزایش یافته است.

 

البته که دندان قروچه میتواند از عوارض جانبی اضطراب بالا در افراد باشد. با توجه به اینکه در دو سال قرنطینه ­های متعددی در سراسر جهان اجرا شده است، بدن افراد در وضعیت بدی نسبت به قبل قرار دارد.

 

دندانپزشکان توضیح میدهند که اضطراب باعث میشود افراد دندان ­های خود را بهم فشار بدهند. این فشار به دندان­ ها آسیب وارد میکند و باعث ضعف ­شان میشود.

 

مواردی از دندان ­های خرد شده یا ترک خورده نیز در افراد متبلا به کووید19 دیده شده است. یک منبع مطالعاتی معتبر نشان میدهد که افرادی که تحت مراقبت ویژه قرار دارند، طیف وسیعی از عوارض، مانند خرد شدن دندان را تجربه میکنند.

 

بیماری کرونا چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

 

*کلام و نکته پایانی…

با افزایش بیماری دهان و دندان بعد از همه گیری کرونا، محققان در حال تلاش برای تعیین ارتباط میان این دو موضوع هستند. اگرچه هنوز هیچ مدرک مشخصی برای ارتباط قطعی میان کروناویروس و سلامت دهان و دندان وجود ندارد. اما بهتر است که بهداشت شخصی دهان به عنوان ابزاری برای پیشگیری از بیماری رعایت شود.