وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه خاگینه لقمه ای با ساده ترین ترفند ها در منزل

روش تهیه خاگینه لقمه ای با ساده ترین ترفند ها در منزل

 

خاگینه لقمه ای یکی از غذاهای سنتی شاید براتون سوال باشه که اصلا خاگینه یعنی چی؟ و چرا این شیرینی به این اسم معروف شده؟ خاگ یک کلمه فارسی هست که به تنهایی یعنی تخم مرغ، خاگینه یعنی شیرینی و یا دسری که با تخم مرغ درست شده، و در روغن سرخ می شود.

 

خاگینه دسر و پیش غذای ساده ای هست که گاهی به عنوان صبحانه و یا میان وعده سرو می شود. خاگینه انواع مختلفی دارد ساده یا مغز دار، خاگینه را می توان هم به صورت تابه ای درست کرد و هم به صورت قالبی، من در دستورهای غذایی قبلی خاگینه مغزدار را به صورت تابه ای خدمتتون عرض کردم. امروز طرز تهیه خاگینه لقمه ای را به ساده ترین روش و با مواد اولیه که اکثرا در دسترس عموم هست را میخوام بگم.

 

*موادی که برای تهیه این خاگینه لازم دارید:

-پودر مخمر   ۱ قاشق غذاخوری

-ماست پرچرپ   ۱ قاشق غذاخوری

-تخم مرغ   ۱ عدد

-زعفران   ۱/۳ قاشق چایخوری

-کره   ۱ قاشق غذاخوری

-َآرد سفید   ۱.۵ لیوان

-آب جوش   ۲ قاشق غذاخوری

-شکر   ۲/۳ لیوان

-آب   یک لیوان

-آب جوش   به مقدار لازم

-پوره مغز پسته   ۱.۵ قاشق غذاخوری

 

*برای داشتن یک خاگینه لقمه ای عالی باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

1-اول باید پودر مخمر را فعال کنیم، برای این کار پودر مخمر را همراه با نصف قاشق غذاخوری شکر را در داخل ظرف مناسب درب داری می ریزیم.

 

آب را بهتر هست که بجوشانیم، بعد از چند دقیقه ای که دمای آن از جوش افتاد و ولرم شد یک سوم لیوان آب را به پودر مخمر و شکر اضافه کرده، و مواد را با قاشق غذا خوری هم می زنیم تا باهم مخلوط شوند. درب ظرف را می گذاریم، و ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا پودر مخمر فعال شود.

2-زعفران را بعد از این که با هاونگ سنگی پوره کردیم، در داخل ظرف درب داری می ریزیم، و آب جوش را به آن اضافه کرده، و برای دم کشیدن آن را روی حرارت سماور یا بخار آب قرار می دهیم.

 

در این فاصله تخم مرغ را در داخل ظرف مناسبی شکسته، و شروع به هم زدن می کنیم، سفیده و زرده تخم مرغ که از حالت لختی درآمدن، زعفران دم کرده را به همراه ماست شیرین و کره آب شده را به آن اضافه می کنیم. چند دور مواد را با هم زن برقی خوب هم می زنیم، تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند، سپس مخمر فعال شده را اضافه کرده، و مجددا هم می زنیم.

 

 

3-آرد سفید را برای لطافت و نرمی هر چه بیشتر، با الک حریر پارچه ای دو بار الک کرده، بعد آن را به مایه خاگینه طی سه مرحله اضافه می کنیم.

 

آرد سفید را که در مرحله اول و دوم اضافه کردیم، به آرامی با هم زن برقی چند دور مواد را هم می زنیم، و در مرحله سوم خمیر مایه خاگینه که آرد اضافه شد، مواد را با کمک لیسک چند بار زیر و رو می کنیم تا در نهایت خمیر یک دست و لطیفی حاصل شود.

4-خمیر را برای ور آمدن، باید روی آن را با نایلون تمیزی پوشش دهیم، و ظرف را در جایی که دمای نسبتا گرمی دارد یک ساعت قرار دهیم، تا ضمن استراحت کردن حجم خمیر دو برابر شود.

 

در این فاصله ما شربت را آماده می کنیم، باقی مانده شکر را به همراه یک لیوان آب درون ظرف مناسبی می ریزیم، و آن را روی حرارت گذاشته هم می زنیم تا شکر خوب حل شود، و بعد از ۵ دقیقه جوشیدن، شربت را از روی حرارت بر می داریم. خمیر که یک ساعت استراحت کرد، آن را روی سطح تمیزی با کمک وردنه باز می کنیم، و با قالب دلخواه خمیر را شکل می دهیم.

 

5-روغن سرخ کردنی را در داخل ظرف نسبتا گودی می ریزیم، و آن را روی حرارت اجاق گاز قرار می دهیم، وقتی که روغن کمی داغ شد خمیر های شکل داده داده را درون روغن داغ می گذاریم تا خوب سرخ و پخته شوند.

 

بعد از سرخ شدن خاگینه ها را درون آب کش استیل می ریزیم یا روی دستمال آشپز خانه قرار می دهیم تا روغن اضافی آن ها گرفته شود.

 

اکنون خاگینه های لقمه ای را درون شربت می ریزیم تا شربت را به خود جذب کرده، و مزه دار شوند. و در پایان بعد از چیدن خاگینه ها درون ظرف سرو، برای تزیین روی آن ها پوره مغز پسته می ریزیم.