وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خط استوا و حقایق جالب و مرموزی که درباره آن نمی دانید

خط استوا و حقایق جالب و مرموزی که درباره آن نمی دانید

خط استوا و حقایق جالب و مرموزی که درباره آن نمی دانید

خط استوا خطی است که کره زمین را به دو نیم کره مساوی شمالی و جنوبی تقسیم می کند. حقایق خط استوا بسیار جالب و دیدنی است که شاید تا به حال درباره آن نمی دانستند بنابراین در این مطلب شما را با این حقایق آشنا خواهیم کرد. در ادامه با میهن پست همراه می شوید.خط استوا خطی است که کره زمین را به دو بخش نیمکره شمالی و جنوبی تقسیم کرده و در واقع خط فرضی است که وسط کره زمین واقع شده است. این منطقه را می توان بزرگ ترین محیط کره زمین با درازای ۴۰ هزار و ۷۶ کیلومتر در نظر گرفت. نکته مهم این است که، هر چه به سمت شمال و جنوب این منطقه برویم، شاهد کاهش محیط های دو سر روی این کره خواهیم بود.

 

همچنین باید بدانید که در دو طرف خط استوا شاهد قطب شمال و قطب جنوب هستیم. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به دانستنی های جالب در رابطه با این منطقه انداخته و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و جذابی را بیان کنیم، پس با ما همراه باشید تا در رابطه با خط استوا و دانستی های آن با شما صحبت کنیم.

 

حقایق مربوط به زمان

یکی از موضوعات بسیار جالبی که باید در رابطه با خط استوا بدانید این است که این خط آب های سرزمینی و همچنین ۱۴ سرزمین مختلف در دنیا را شامل شده و از آن ها عبور می کند. موضوع لازم به ذکر این است که به دلیل مباحث جغرافیایی و ستاره شناسی، اگر شما در خط استوا زندگی می کنید، هر روزه چند دقیقه سریع تر طلوع و غروب خورشید در جهان را مشاهده خواهید کرد. این مسئله بسیار جذاب بوده و یکی از حقایق بسیار مهم در مورد خط استوا است.

 

نکته دیگری که باید بدانید این است مکان هایی که بر روی این منطقه قرار دارند، در طول سال دوازده ساعت شبانه روز ثابت هستند، این در حالی که طول روز در شمال یا جنوب خط استوا به طور مکرر با تغییرات فصل ها تغییر می کند.

 

یکی دیگر از حقایقی جذاب در رابطه با این خط، آن است که خورشید حرکت فصلی خود در آسمان را هر سال فقط دو بار، از ماه مارس و سپتامبر شروع کرده و مستقیماً از خط استوا عبور می کند.

 

خط استوا و حقایق جالب و مرموزی که درباره آن نمی دانید

 

آب و هوا

حقایق و افسانه های مختلفی در مورد آب و هوا در این منطقه نقل شده است، اما برخی از آن ها حقیقت ندارد. به عنوان مثال اشتباها برخی اعتقاد دارند که هوا در خط استوا ثابت مانده است. این در حالی است که مناطق گرمسیری در امتداد خط استوا می توانند فصول مرطوب و خشک را تجربه کنند. همچنین مناطق دیگر نیز ممکن است در بیشتر سال مرطوب باشند.

 

موضوع دیگری که باید بدانید این است که در حالی که درجه حرارت در این منطقه بسیار بالا است، اما یک نقطه واحد در این منطقه وجود دارد که در آن می توانید برف مشاهده کنید. این مکان بسیار عجیب و خاص است، چرا که به صورت کلی سرزمین هایی که در خط استوا قرار دارند هوا بسیار گرمی دارند.

 

این مکان به دلیل ارتفاع بالایی که از سطح دریا دارند، دارای آب و هوا سرد است. در همین راستا اگر بخواهیم توضیحاتی را بیان کنیم باید گفت که بالاترین نقطه از سطح دریا بر روی خط استوا ۴۶۹۰ متر ارتفاع دارد. این منطقه در دامنه های جنوبی Volcán Cayambe در اکوادور است و به دلیل ارتفاع خود دارای آب و هوای خنکی است. در نتیجه شما می توانید با رفتن به این مکان، روی خط استوا اسکی کنید.

 

کشورهایی که بر روی خط استوا هستند

اگر بخواهیم نگاهی به سرزمین ها و کشورهایی بیاندازیم که بر روی خط استوا قرار دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اقیانوس اطلس
یائو تومه و پرنسپ
گابون
جمهوری کنگو
جمهوری دموکراتیک کنگو
اوگاندا
دریاچه ویکتوریا
کنیا
سومالی
اقیانوس هند
اندونزی
تنگه کریماتا
تنگه ماکاسار
خلیج تومینی
دریای ملوکا
دریای هالمهرا
اقیانوس آرام
کیریباتی
اکوادور
کلمبیا
برزیل

 

خط استوا و حقایق جالب و مرموزی که درباره آن نمی دانید

 

فیزیک در خط استوا

به دلیل قرارگیری خط استوا بر روی بزرگترین محیط کره زمین، اتفاقات فیزیکی خاص و جذابی در این بخش رخ می دهد که اگر بخواهیم شما را با این موارد آشنا کنیم، می توان به نکات زیر اشاره کرد.

 

به عنوان اولین نکته باید به این موضوع اشاره کرد که زمین بسیار سریع می چرخد​​، بنابراین نیروی گریز از مرکز بیشتری در این منطقه وجود دارد و همین مسئله باعث می شود تا نیروی جاذبه در خط استوا ضعیف شود. همان طور که می دانید، شدت نیروی جاذبه زمین را ۹.۸ متر بر ثانیه اندازه گیری کرده اند، اما این اندازه در این منطقه به ۹.۷۸ متر بر ثانیه کاهش پیدا می کند.

 

به همین دلیل است که سایت های پرتاب موشک معمولاً در نزدیکی خط استوا قرار دارند. البته نکته مهمی که باید بدانید این است که انسان های معمولی در هنگام انجام کارهای روزمره خود به سختی ممکن است که این تفاوت را احساس کنند، اما برای انجام فعالیت های فیزیکی که محاسبات حساسی دارند، لازم است تا این موضوع بسیار مهم را در نظر گرفت.

 

یکی دیگر از موضوعات جالبی که در رابطه با خط استوا باید بدانید این است که در ظهر روز ۲۱ مارس و ۲۳ سپتامبر، به دلیل محل قرار گیری خورشید، زاویه مستقیمی از سوی خورشید به نسبت زمین تشکیل می شود. همین مسئله باعث می شود تا اشعه خورشید و اجسام موجود در این منطقه به نحوی در یک راستا قرار بگیرند که شاهد سایه ای برای اشیا مختلف در این روزها در خط استوا نباشیم.

 

موضوع مهمی که باید بدانید این است که موارد گفته تنها بخشی از حقایق و دانستی های جذابی است که در مورد خط استوا باید بدانید و به آن ها توجه کنید.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره