وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه و پخت کماج خانگی + عکس

روش تهیه و پخت کماج خانگی + عکس

روش تهیه و پخت کماج خانگی + عکس

 

همراهان همیشگی ایران ناز سلام.مثل همیشه یک دستور پخت شیرینی عالی برایتون اوردیم که قطعا با درست کردنش کدبانویی خودتون رو به رخ همه میکشید چون درست کردنش کار هر کسی نیست.پس با ما همراه باشید.

 

اول از همه یه توضیحی درباره بیوگرافی این شیرینی بدیم بهتون:

کماج در اصل یک نوع شیرینی همدانی هستش البته یه نوع کماج دیگه هم داریم که مازندرانی های عزیز درستش میکنن. حالا این کماجی که من درست میکنم کمی دستور پختشو تغییر دادم که خوشمزه تر و بهتره. پس این کماج خوشمزه رو درست کرده و از خوردنش لذت ببرین.

 

*موادی که برای تهیه کماج خانگی نیاز دارید:

-آرد برنج   ۲ لیوان

-آرد قنادی  1 لیوان

-ماست   نصف لیوان

-تخم مرغ  ۳ عدد

-زیره سیاه ساییده شده   ۱ قاشق غذا خوری

-بکینگ پودر  ۲ قاشق چای خوری

-زعفران  ۲ قاشق چای خوری

-نمک   نصف قاشق چای خوری
 
 
روش تهیه و پخت کماج خانگی + عکس
 

*برای پخت این شیرینی باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام بدید.با ما همراه باشید.

1-ابتدا برای درست کردن کماجمون میریم سراغ آرد برنجی که داریم. یه کاسه برمیداریم و آرد برنجمون رو توی اون کاسه الک میکنیم که هیج ناخالصی داخل آرد برنجمون نمونه.

سپس بعد از اینکه آرد برنجمون رو الک کردیم یک و نیم لیوان آب هم بهش اضافه میکنیم و شروع میکنیم به مخلوط کردنشون و میزاریم مخلوطمون یه ۱۰ دقیقه ای بمونه تا آرد برنجمون خیس بخوره یکم. تا آرد برنجمون داره خیس میخوره ما میریم سراغ کارهای دیگه. یه کاسه دیگه برمیداریم و آرد قنادیمون رو همراه با بکینگ پودر و نمک میریزیم داخلش داخلش و شروع میکنیم به مخلوط کردن مواد خشکمون با هم .

بعد از اینکه مواد رو خوب مخلوط کردیم یه کاسه دیگه برمیداریم و مخلوط مواد خشکمون رو دو بار الک میکنیم که مخلوط موادمون داخلش هیچ ناخالصی نداشته باشه و همچنین هوا بین ذراتش بره و باعث پف کردن خمیر کماجمون بشه. حالا وقتی آرد برنجمون خیس خورد، تخم مرغهایی که داریم رو داخل مخلوط آرد برنج و آبمون میشکنیم و شروع میکنیم به مخلوط کردن موادمون با هم تا قشنگ تخم مرغها از حالت لختگی در بیاد و به خورد مخلوط آرد برنجمون بره.

 

2-حالا در مرحله دوم بعد از اینکه مخلوط آرد برنج و تخم مرغها رو خوب هم زدیم، ماستی که داریم رو هم بهشون اضافه میکنیم و شروع میکنیم مجدد به هم زدن مواد تا ماست هم به خورد موادمون بره.

در ادامه مخلوط مواد خشکمون رو الک کرده بودیم رو شروع میکنیم به یقیه مواد کم کم اضافه کردن و بعد از هر بار اضافه کردن مواد خشکمون مخلوطمون رو هم میزنیم. سپس بعد از اینکه تمام مخلوط مواد خشکمون رو اضافه کردیم خوب میزنیم مواد رو تا اثری از آرد داخل مواد نبینیم.

سپس در آخر زعفرانی که داشتیم رو همراه با زیره ساییده شدمون به مواد کماجمون اضافه میکنیم و شروع میکنیم به هم زدن تا زعفران و زیره مون کامل تو سطح موادمون پخش بشه.

البته به جای زعفران از زردچوبه هم میتونید استفاده کنید. ولی به نظر من زعفران یه چیز دیگه هستش. همچنین اضافه کردن مقدار زعفران یا زرد چوبه کاملا بسته به میل و سلیقه شما داره و کاملا به خودتون بستگی داره. حالا بعد از اینکه همه مواد رو با هم مخلوط کردیم یه مخلوط یکدست باید به دست بیاریم. در این موقع مواد کماجمون دیگه آماده شده و میتونیم سرخش کنیم. پس یه تابه رو برمیداریم و میزاریم رو حرارت و کمی رو غن میریزیم داخلش تا روغنمون داغ شه.

 

روش تهیه و پخت کماج خانگی + عکس

(توجه داشته باشید کخ کماج به این شکل هم پخته میشود.)

 

3- در مرحله سوم باید  بعد از اینکه روغنی که داخل تابه ریختیم داغ شد شروع میکنیم به ریختن مواد کماجمون داخل تابه. البته باید بگم هم میتونید از قالب استفاده کنید یا با یه ملاقه این کار رو انجام بدین.

خود من از ملاقه استفاده کردم. و سعی کردم مواد کماج رو با ملاقه مثل یه دایره بریزم داخل تابه. حالا به اندازه تابه به کمک ملاقه کماجها رو میریزیم و شروع میکنیم به سرخ کردنشون. همین که یه طرف کماجمون طلایی شد برش میگردونیم و میزاریم اون یکی طرف کماجمون هم سرخ بشه و رنگ طلایی به خودش بگیره.

حالا بعد از اینکه تمام کماجهامون رو سرخ کردیم تو حوله کاغذی میزاریم تا روغن اضافیش از بین بره. دیگه تو این مرحله کماجهای ما آماده شده پس تو یه ظرف میچینیموشون و با هر شیره یا هر مربایی که دوست دارین میتونید سروشون کنید.

البته باید در اینجا بهتون بگم اگر اینطوری دوست نداشتین با شیره یا مربا بخورین میتونید تو مواد اولیه کماجتون شکر هم اضافه کنید، که اینجوری کماجتون خودش شیرین میشه و دیگه احتیاجی به مربا و شیره نیست. در آخر باید بگم فقط اگر شکر رو به مواد اولیه اضافه کردین حواستون باشه موقع سرخ کردن کماج هاتون نسوزه. نوش جان.