وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه پنیر خانگی با ترفند های ساده

روش تهیه پنیر خانگی با ترفند های ساده

روش تهیه پنیر خانگی با ترفند های ساده

 

 برای تهیه پنیر خانگی نیاز به تجهیزات خاصی نداریم و با دو ماده اولیه ساده که در تمامی منازل پیدا میشود میتوان آن را تهیه کرد. فقط کافیست انگیزه این را داشته باشیم که مواد غذایی طبیعی که در خانه درست میشوند را برای خانواده خودمان تهیه کنیم. تهیه این پنیر بسیار آسان است اما در مقابل، بسیار بسیار خوشمزه و سالم میباشد.

 

*موادی که برای تهیه پنیر خانگی لازم دارید:

شیر  3 لیتر

-سرکه سفید   10 ق غ

-نمک   3 تا 7 ق غ

 

 

*برای تهیه پنیر خانگی باید تمام مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

1-اول از همه باید بگذاریم که شیر پر چرب ما بر روی شعله به صورت کامل بجوشد. این نکته را در نظر داشته باشید که شیر باید پر چرب باشد و از شیرهای پاستوریزه استفاده نشود. همچنین دقت کنید که اگر از شیرهای محلی استفاده میکنید، قبل از استفاده باید شیر به مدت 20 دقیقه کامل با شعله کم بجوشد تا سالم و مورد استفاده واقع شود.

 

2-بعد از آن باید سرکه سفید را به شیر در حال جوش اضافه کنید و بلافاصله شعله را خاموش کنید و آن را کامل هم بزنید و این هم زدن تا جایی ادامه دهید که تکه های جدا شده شیر را ببینید. بعد از آن اجازه دهید تا شیر دلمه دلمه شود و به اصطلاح دیگر ببرد. دقت کنید که برای هر 3 لیتر شیر نیاز به 10 قاشق غذا خوری سرکه سفید دارید. نکته ای که باید در نظر بگیرید آن است که فقط باید از سرکه سفید استفاده کنید.

 

3-در این مرحله به یک پارچه نخی یا حریر تمیز یا پارچه تنظیف نیاز دارید تا پنیر و آب پنیر را جدا کنید. در این مرحله دقت کنید که زیر پارچه ظرفی بگذارید که آب پنیر درون آن بریزد چون که به این آب در مراحل بعدی نیاز خواهیم داشت.

 

سپس این پارچه را خوب فشار دهید تا آب پنیر از آن خارج شود و دور آن را ببندید و خوب گردش کنید و محکم گره بزنید و از جایی آویزان کنید تا آب پنیر به صورت کامل از آن خارج شود و منسجم گردد. به جای آویزان کردن پارچه میتوانید یک جسم سنگین روی پارچه بسته شده خود قرار دهید تا از این طریق آب پنیر کاملا خارج شود.

 

4-در این مرحله باید نمک به مقدار لازم که یک مقدار سلیقه ای بین 3 تا 7 قاشق غذا خوری است را به آب پنیری که از مرحله قبل جدا کردیم اضافه کنیم و بگذاریم آب پنیر ما خنک شود.

 

5-در این مرحله بعد از اینکه کاملا آب پنیر از پنیر درون پارچه ما جدا شد (تقریبا 5 ساعت زمان میبرد که پنیر ببندد)، پنیر را از درون پارچه خارج میکنیم و به صورت قطعات کوچکتر درآورده و درون آب پنیر نمکی خود قرار میدهیم تا 2 روز درون یخچال بماند و نمک اصطلاحا به خورد پنیر برود و طعم شوری بگیرد.

 

اگر طرفدار پنیرهای شور هستید باید میزان شوری آب پنیر خود را بالاتر ببرید. دقت کنید که پنیر خانگی در روز اول تهیه، ته مزه شیر را میدهد و تا کاملا شور شود به 2 روز زمان نیاز دارد پس نگران طعم آن نباشید و اگر آن طعم اولیه را دوست ندارید اجازه دهید تا شوری آب پنیر به خوبی به خورد آن برود.

 

روش تهیه پنیر خانگی با ترفند های ساده

 

*نکات طلایی:

1-در صورت نیاز میتوانید کنجد و سیاه دانه را قبل از اینکه پنیر به طور کامل ببندد به آن اضافه کنید تا به نوعی متفاوت و جذابتر شود و بر روی سفره شما غذای کاملتر باشد.

 

2-پنیر خانگی نهایتا تا یک هفته قابل استفاده است. پس دقت کنید که مقدار کم درست کرده اما همیشه درست کنید تا آن را تازه تازه مصرف کرده باشید.

 

3-به جای سرکه از ماست هم میتوانید در تهیه پنیر خانگی استفاده کنید فقط باید دقت کنید که این ماست را یک روز بیرون از یخچال نگهداری کنید تا کمی ترش بشود.

 

همچنین زمانی ماست را اضافه کنید که شعله زیر شیر را کم کرده باشید و شیر از جوش افتاده باشد. اگر به شیر در حال جوش ماست ا اضافه کنید، پنیر سفتی خواهید داشت. (برای هر 1 لیتر شیر نیاز به 100 گرم ماست ترش دارید).امیدوارم از این دستور استفاده لازم را برده باشید.