وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همه چیز در مورد قرص دیان و کاربرد آن

همه چیز در مورد قرص دیان و کاربرد آن

همه چیز در مورد قرص دیان و کاربرد آن

 

در این بخش از ایران ناز شما را با قرصی آشنا میکنیم که علاوه بر جلوگیری از باداری در درمان کیست های رحم و جوش های بدن و موهای زائد نیز نقشی اساسی دارد . با ما در ایران ناز همراه باشید . به گزارش ایران ناز قرص ديان براي درمان خانم هايي است که هورمون اندروژن زيادي توليد مي کنند استفاده مي شود.

 

نحوه مصرف قرص ديان

 

قرص ديان براي درمان خانم هايي است که هورمون اندروژن زيادي توليد مي کنند استفاده مي شود؛ اين هورمون موجب رشد موهاي ناخواسته و يا از دست دادن مو مي شود. اين شرايط همراه با التهاب و جوش هاي صورت مي باشد. قرص ديان علائم مربوط به اندروژن را کاهش مي دهد در حالي که قرص هايي مثل آنتي بيوتيک قادر به کاهش آن نبودند. اين قرص ها همزمان با کاهش اثر اندروژن براي جلوگيري از بارداري نيز استفاده مي شوند اما نبايد فقط براي جلوگيري از بارداري مصرف شود. قرص هاي ديان براي درمان سندروم تخمدان پلي کيستيک که به دليل اندروژن زياد ايجاد ميشود و همراه با جوش و موهاي ناخواسته است، استفاده مي شوند.

 

قرص ديان چگونه عمل مي کند؟

 

همه چیز در مورد قرص دیان و کاربرد آن

قرص ديان حاوي ترکيب اتيل استراديول ، يک استروژن مصنوعي و کيپروتن استات، که از پروژسترون به دست مي آيد و ضد اندروژن مي باشد، است. اين هورمون ها اثر اندروژن را از بين مي برند و از بارداري نيز جلوگيري مي کنند. اگرچه اندروژن به عنوان هورمون مردانه در نظر گرفته مي شود اما در خانم ها نيز به مقدار خيلي کم توليد مي شود.

 

اندروژن در بدن خانم ها وظايف مختلفي دارد از جمله تغييرات ايجاد شده در سن بلوغ مثل رشد مو در بعضي قسمت ها، جلوگيري از از دست دادن استخوان. در برخي خانم ها اندروژن به مقدار زيادي توليد مي شود که باعث رشد موهاي ناخواسته و جوش مي شود. کيپروتن موجود در قرص از توليد اندروژن جلوگيري مي کند و اثرات آن مانند جوش و موهاي ناخواسته را نيز کاهش مي دهد. ترکيب استروژن و پروژسترون موجود در قرص از تخمک گذاري جلوگيري کرده بنابراين تخمک هاي بارور قادر به کاشت و رشد در رحم نيستند همچنين باعث ضخيم شدن لوله رحم مي شود بنابراين اسپرم نمي تواند از آن عبور کند.

 

قرص ديان حاوي چه چيزي است؟

 

، يک استروژن مصنوعي، کيپروتن استات، که از پروژسترون به دست مي آيد و ضد اندروژن مي باشد است؛ اين ترکيبات تاثير اندروژن را کم کرده و از بارداري نيز جلوگيري ميکنند. اين قرص همچنين حاوي مونوهيدرات لاکتوز، کربنات کلسيم، دي اکسيد تيتانيوم، نشاسته، پوويديون، اسيد استاريک، گليسرين و… مي باشد.

 

درمان جوش با استفاده از ديان

 

قرص ديان حاوي ترکيب اتيل استراديول ، يک استروژن مصنوعي و کيپروتن استات، که از پروژسترون به دست مي آيد و ضد اندروژن مي باشد، است. اين هورمون ها اثر اندروژن را از بين مي برند. اگرچه اندروژن به عنوان هورمون مردانه در نظر گرفته مي شود اما در خانم ها نيز به مقدار خيلي کم توليد مي شود. در برخي خانم ها اندروژن به مقدار خيلي زياد توليد مي شود که منجر به توليد بيش از حد سبوم مي شود اين مسئله باعث ايجاد جوش مي شود. کيپروتن موجود در قرص از توليد اندروژن جلوگيري کرده بنابراين بر روي پوست پيلوسباسه هايي ايجاد مي شود که باعث تشکيل جوش و رشد موهاي زائد مي شود. اتيل استراديول باعث افزايش تاثير کيپروتن مي شود بنابراين مقدار اندروژن موجود در چرخه کاهش يافته و جوش ايجاد مي شود.

 

قرص ديان براي جلوگيري از بارداري

 

قرص ديان از تخمک گذاري جلوگيري مي کند بنابراين تخمک هاي بارور نيز نمي توانند بر روي ديواره رحم کاشته شوند همچنين با جلوگيري از نازک شدن لوله هاي رحم از ورود اسپرم به رحم جلوگيري مي کند.

 

ديان براي درمان هورموني تغيير جنسيت

 

کيپروترون موجود در قرص ديان به عنوان ماده اي براي اسپيرونولاکتون استفاده مي شود که ماده اي ضد اندروژن مي باشد که باعث درمان هورموني مونت سازي مي باشد.

 

عوارض جانبي قرص هاي ديان چيست؟

 

عوارض رايج قرص هاي ديان، سوزش سينه، درد سينه، درد شکم، حالت تهوع، ورم، سردرد، افسردگي، بي خوابي و خارش پوست مي باشد. عوارضي که کمتر ديده مي شوند شامل ميگرن، تغيير وزن، جمع شدن مايعات در بدن و تغيير ميل جنسي مي باشد.

 

چه زماني نبايد از قرص ديان استفاده کنيد؟

 

شما نبايد از قرص ديان استفاده کنيد در صورتي که – قرص ضدبارداري ديگري استفاده مي کنيد زيرا ديان باعث جلوگيري از تخمک گذاري و بارداري مي شود.

 

– نسبت به مواد تشکيل دهنده قرص ديان حساسيت داريد.

 

– سابقه خانوادگي بيماري هاي کليوي، سرطان سينه يا سرطان آندومتر داشته باشيد.

 

– فشار خون بالا يا بيماري هاي ليپيد يا ميگرن داشته باشيد.

 

– سابقه حمله قلبي يا بيماري هاي ترومبوآمبولي داشته باشيد.

 

– ديابت داريد.

 

– قرص هاي ديابت يا انسولين بدون مشورت با پزشک مصرف مي کنيد. زيرا کيپروترون موجود در ديان بر گلوکز شما تاثير مي گذارد.

 

– بدون دليل دستگاه تناسلي شما خونريزي دارد.

 

– باردار هستيد يا تصميم داريد باردار شويد.

 

– قرص هاي ديگر مصرف مي کنيد که با ديان واکنش مي دهد مانند فونيتون، ضد عفونت ها، ضد قارچ، آنتي بيوتيک يا پينيسيلين

 

خطرات احتمالي براي سلامتي ناشي از مصرف قرص ديان چيست؟

 

قرص هاي ضدباري ترکيبي مانند ديان احتمال تشکيل لخته خون در عروق را افزايش ميدهد. همچنين احتمال سرطان سينه را نيز افزايش ميدهد.

 

طريقه مصرف قرص ديان

 

بايد هر روز در يک ساعت مشخص قرص را همراه با يک ليوان پر آب بخوريد. هر بسته حاوي 21 قرص مي باشد؛ بايد براي 21 روز قرص ها را مصرف کنيد. 7 روز باقي مانده نبايد قرص بخوريد؛ روزهاي پريودي. بعد از 7 روز بسته جديد را شروع کنيد (حتي اگر خونريزي شما قطع نشده است). اگر 4-3 ساعت پس از مصرف قرص مشکلات معده و روده داشتيد، قرص را مصرف نکنيد و در هفت روز آينده قرص ضدبارداري ديگري بخوريد. اگر قرص ديان را براي از بين رفتن جوش و موهاي زائد استفاده مي کنيد، بايد چند ماه از مصرف بگذرد تا اثرات آن مشخص شود. بايد تا زماني که پزشک تجويز مي کند قرص ديان را مصرف کنيد. در هنگام مصرف قرص ديان قرص ضدبارداري هورموني ديگري نبايد مصرف کنيد.

 

چه مدتي بايد قرص ديان مصرف شود؟

 

شما بايد قرص ديان را تا زماني که پزشک تجويز کرده است و تا زمان اطمينان از اثر آن بر جلوگيري از بارداري مصرف کنيد. جوش ها بايد بعد از چند ماه از بين بروند اما در مواردي که جوش ها شديدتر هستند زمان بيشتري براي درمان آن ها موردنياز است. در بعضي موارد توصيه مي شود قرص ها را چند ماه بعد از پاک شدن اثر جوش ها مصرف کنيد. بعد از آن بايد از قرص هاي ديگري براي جلوگيري از بارداري استفاده کنيد.

 

فراموش کردن مصرف قرص

 

اگر فراموش کرديد قرص را مصرف کنيد و از زمان مصرف آن کمتر از 12 ساعت گذشته باشد، بلافاصله آن را بخوريد و قرص بعدي را در زمان معمول خود مصرف کنيد. دراين حالت هنوز در مقابل بارداري مصون هستيد.

 

اگر فراموش کرديد قرص را مصرف کنيد و از زمان مصرف آن بيشتر از 12 ساعت گذشته باشد مراحل زير را انجام دهيد:

 

– هفته اول: قرصي که فراموش کرده ايد را بلافاصله بخوريد و قرص بعدي را در زمان معمول خود مصرف کنيد. بنابراين بايد دو قرص در يک روز بخوريد. در اين حالت احتمال بارداري شما افزايش يافته است مگر اين که قرص ضدبارداري ديگري را براي مدت 7 روز آينده مصرف کنيد.

 

– هفته دوم: قرصي که فراموش کرده ايد را بلافاصله بخوريد و قرص بعدي را در زمان معمول خود مصرف کنيد. بنابراين بايد دو قرص در يک روز بخوريد. احتمال بارداري وجود ندارد بنابراين لازم نيست قرص ضدبارداري ديگري مصرف کنيد.

 

– هفته سوم: قرصي که فراموش کرده ايد را بلافاصله بخوريد و قرص بعدي را در زمان معمول خود مصرف کنيد. بنابراين بايد دو قرص در يک روز بخوريد. بعد از مصرف قرص هاي اين بسته و تمام شدن آن ها به سراغ بسته بعدي برويد. احتمالا خونريزي نخواهيد داشت اما در مقابل بارداري مصون هستيد.

 

چگونه مي توان قرص ديان را نگهداري کرد؟

 

قرص را تا زمان استفاده در بسته بندي و دماي 25 درجه سانتي گراد نگهداري کنيد.

 

 

مطالب مرتبط:

 

خطرات استفاده از قرص ضد بارداری پس از زایمان

 

دوران بارداری این زن 17 ماه طول کشید (عکس)