وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همه چیز درباره پاندای قرمز

همه چیز درباره پاندای قرمز

همه چیز درباره پاندای قرمز

 

 

به گزارش ایران ناز وقتی صحبت از پاندا می شود همه ما به یاد خرس پاندای دوست داشتنی سیاه و سفیدی می افتیم که بارها عکس های آن را دیده ایم اما احتمالا نام پاندا قرمز یا پاندا سرخ را نیز شنیده اید، پستاندار گوشتخوار و هم خانواده پاندای معمولی که در جنگل های کوهستانی دامنه رشته کوه های هیمالیا زندگی می کند.

 

پاندای قرمز به اندازه یک گربه خانگی است که همانند پسر عموی بزرگ تر خود برای تغذیه به بامبو وابسته است، اگرچه امروزه به دلیل جنگل زدایی و از بین رفتن زیستگاه های این حیوان، منابع غذایی اش کاهش یافته و در معرض انقراض قرار دارد.

 

اگر کنجکاو هستید در مورد نحوه زندگی، خصوصیات ظاهری و رفتاری و زیستگاه پاندای قرمز بیشتر بدانید در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید.

 

همه چیز درباره پاندای قرمز

 

*مشخصات ظاهری پاندا قرمز

پاندای قرمز نوعی پاندا به اندازه یک گربه خانگی بزرگ است که صورت گربه مانند و دم بلند و بوته ای داشته و خز ضخیم قهوه ای مایل به قرمز آن همه بدنش به استثنای گوش ها، گونه، پوزه و بالای چشمش که سفید هستند را پوشانده است.

 

پاها و ناحیه زیر بدن این حیوان معمولا تیره تر از سایر قسمت های بدنش می باشد، همچنین در دو طرف پوزه سفید رنگش، نوارهای قهوه ای مایل به قرمز وجود دارد و حلقه های روشن و تیره متناوب روی دمش به چشم می خورد.

 

پنجه پاندای قرمز به گونه ای طراحی شده که برای بالا رفتن از درختان و حفظ تعادلش روی شاخه ها مناسب می باشد. این حیوان فک محکمی دارد که به راحتی می تواند شاخه های بامبو را خرد کند.

 

پاندای سرخ نیز مانند پاندای معمولی استخوان مچ کشیده ای دارد. این استخوان تقریبا شبیه انگشت شست عمل کرده و به حیوان امکان می دهد تا بامبو را در دست هایش نگه دارد.

 

خز متراکم روی بدن پاندای قرمز بدنش را گرم نگه می دارد، کف پایش نیز خز ضخیم و پشمی دارد که علاوه بر گرم کردن پاها، از لیز خوردن حیوان روی شاخه های مرطوب درختان جلوگیری می کند.

 

 

*خصوصیات رفتاری پاندا قرمز

پاندای قرمز یک حیوان شب گرد و به طور کلی منزوی است و معمولا تنها در فصل جفت گیری و تولید مثل در کنار هم نوعانش دیده می شود.

 

این حیوان ساعات روشن روز را روی شاخه های بلند درختان می گذراند، به این صورت که دم بلند و بوته ای خود را دور شاخه ها پیچانده و استراحت می کند تا جایی که بسیاری از مردم گمان می کنند غذایش را نیز روی درختان می خورد اما در واقع بعد از غروب خورشید به روی زمین آمده و در تاریکی و با خیال راحت به جستجوی غذا می پردازد.

 

پاندای قرمز به قلمروی خود حساس است و با مدفوع، ادرار یا ترشحات غدد مقعدی خود قلمرویش را نشانه گذاری می کند.این پستاندار دوست داشتنی در بالا رفتن از درختان بسیار قوی و چابک عمل کرده و از صدای سوت کوتاه و جیر جیر برای ارتباط با هم نوعانش استفاده می کند.

 

 

* پاندا قرمز کجا زندگی میکند؟

امروزه پاندا قرمز اغلب در جنگل های معتدل هیمالیا در ارتفاعات بین 1800 تا 4000 متری زندگی می کند، این دامنه های کوهستانی مرتفع پوشیده از جنگل ها و همچنین درختان بامبو هستند که برای بقای بامبو قرمز اهمیت زیادی دارد.

 

از نظر تاریخی این حیوان در نواحی مختلف از جمله بوتان، نپال، هند، میانمار و چین زندگی می کرده اما در حال حاضر نسل آن در برخی مناطق منقرض و در بسیاری نواحی به سرعت در حال کاهش می باشد.

 

 

 

*پاندای قرمز چه چیزی میخورد؟

پاندا قرمز به گروه پستانداران گوشتخوار تعلق دارد اما رژیم غذایی اش تقریبا گیاهی است و بیشترین بخش آن را شاخ و برگ های بامبو تشکیل می دهد.

 

از آن جا که این حیوان پستاندار است سیستم هضم کوتاهی دارد و نمی تواند از همه مواد مغذی موجود در وعده های غذایی اش بهره ببرد، اگرچه بامبو از نظر تغذیه ای چندان هم غنی نمی باشد.

 

این پاندا بر خلاف پسر عموی مشهورش، تنها به بامبو قناعت نمی کند و مواد غذایی متنوع دیگری همچون بلوط، انواع توت ها، علف ها و همچنین موش، مارمولک، جوجه ها و تخم پرندگان را نیز در برنامه غذایی اش می گنجاند.

 

پاندا قرمز حس بینایی، بویایی و شنوایی خوبی دارد و از سبیل های سفید و بلند خود برای جستجوی غذا در تاریکی شب استفاده می کند.

 

 

*دشمن پاندا قرمز چیست؟

از آن جا که پاندای قرمز در جنگل های کوهستانی بسیار مرتفع زندگی می کند معمولا دشمنان زیادی او را تهدید نمی کنند با این حال گاهی خود یا بچه هایش مورد حمله پلنگ های برفی، سمورها و همچنین پرندگان شکاری و گوشتخواران کوچک قرار می گیرد.

 

انسان بزرگ ترین تهدید برای پاندای قرمز محسوب می شود زیرا با جنگل زدایی، از بین بردن زیستگاه ها و شکار غیر قانونی باعث کاهش قابل توجه جمعیت این حیوان شده است.

 

 

*پاندای قرمز چگونه زاد و ولد میکند؟

پاندا سرخ معمولا بین دی تا فروردین ماه جفت گیری می کند و مدت بارداری اش حدود چهار ماه طول می کشد. این حیوان قبل از تولد بچه هایش با کمک برگ ها، خزه ها و سایر مواد گیاهی نرم در میان درختان یا بامبوها برای خود لانه درست می کند.

 

در هر زایمان معمولا 1 تا 5 بچه به دنیا می آید که هنگام تولد نابینا هستند و چند هفته طول می کشد تا چشم های خود را باز کنند. آن ها معمولا بعد از سه ماهگی لانه را ترک کرده و تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند تنها از بامبو تغذیه می کنند.

 

مرگ و میر در میان پانداهای قرمز جوان بسیار بالا است و معمولا تا 80 درصد آن ها به سن بلوغ نمی رسند.

 

 

*طول عمر پاندا قرمز چقدر است؟

طول عمر پاندا قرمز معمولا بین 8 تا 10 سال است اما دیده شده برخی پانداها تا 15 سال نیز عمر کرده اند.

 

 

* پاندای قرمز در خطر انقراض است یا نه؟

پاندا قرمز در حال حاضر در لیست حیوانات در معرض خطر انقراض فهرست بندی شده و احتمالا در آینده ای نزدیک در لیست حیوانات به شدت در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

 

تخمین زده شده کمتر از 3 هزار پاندا قرمز در طبیعت باقی مانده که اکثر آن ها در مناطق حفاظت شده پارک های ملی هستند.
حقایق جالب درباره پاندا قرمز

 

 

همه چیز درباره پاندای قرمز

 

**دانستنی های جالب درباره پاندا قرمز

*حدود 79 درصد پانداها در فاصله 100 متری منابع آب زندگی می کنند زیرا آب کافی برای سلامت آن ها بسیار مهم است.

 

*پاندا قرمز درست مانند گربه های خانگی خودش را با لیس زدن تمیز می کند.

 

*این حیوان هر روز حدود 200 هزار برگ بامبو می خورد.

 

*نام گذاری این حیوان پنجاه سال قبل از نام گذاری پاندای سیاه و سفید انجام شده است.

 

*در نپال به نام های مختلف از جمله پاندا کوچک، خرس گربه قرمز و روباه آتشین شناخته شده است.

 

*آرم مرورگر فایر فاکس در واقع پاندای قرمز یا روباه آتشین است.

 

*رنگ های روی صورت پاندا قرمز به زنده ماندنش کمک می کند، بخش های اشک مانند مایل به قرمز که از چشم تا گوشه دهانش امتداد یافته باعث می شود خورشید به چشمانش آسیب نرساند و رنگ سفید صورتش که تقریبا براق است از گم شدن توله پانداها در شب جلوگیری می کند.

 

*دم این حیوان همانند پتو در روزهای سرد عمل کرده و بدن حیوان را گرم نگه می دارد.