وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چشم مصنوعی یا پروتز چشم چقدر هزینه دارد؟

چشم مصنوعی یا پروتز چشم چقدر هزینه دارد؟

چشم مصنوعی یا پروتز چشم چقدر هزینه دارد؟

 

چشم مصنوعی یکی از تجهیزات پزشکی است که امروزه افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند و انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز بیمار، چشم پزشک یک نمونه را برای او تجویز خواهد کرد، در این مطلب توضیحاتی در خصوص هزینه های چشم مصنوعی و عوامل موثر بر آن ارائه می‌گردد.

 

چشم مصنوعی یا پروتز چشم چقدر هزینه دارد؟ ، How much does an artificial eye cost?

 

چشم مصنوعی چیست؟

چشم مصنوعی یا همان پروتز چشم یکی از تجهیزات پزشکی است که از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از افرادی که چشم خود را بر اثر حادثه یا بیماری از دست داده‌اند و مجبور به تخلیه کامل یا جزئی آن گردیده‌اند، از چشم مصنوعی استفاده می‌کنند.

 

هنگامیکه شخص مجبور به تخلیه چشم خود شود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم خواهد کرد. از جمله این موارد می‌توان به افتادگی پلک، از دست رفتن زیبایی ظاهری، از دست رفتن اعتماد به نفس و … اشاره نمود.

 

از اینرو برای کاهش این اثرات منفی بهتر است که از چشم مصنوعی استفاده گردد. استفاده این افراد از پروتز موجب افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود و آنها با آسودگی و اطمینان بیشتری در جامعه حضور خواهند یافت.

 

نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که پروتزهای چشمی کنونی در حال حاضر قابلیت بازگردانی بینایی را ندارند و فقط می‌توانند تا حد قابل قبولی حرکت چشم سالم را دنبال کنند.

 

این حرکت باعث خواهد شد که دیگران، استفاده از چشم مصنوعی توسط فرد را تشخیص ندهند. البته مطالعاتی در زمینه بازگردانی بینایی در حال انجام است و دانشمندان به دستاوردهایی در این زمینه نیز دست یافته‌اند.

 

چشم مصنوعی چیست؟

 

حرکت پروتز چشم از چه طریق ایجاد می‌شود؟

هنگامی که شخص عمل تخلیه چشم را انجام می‌دهد پس از مدتی می‌تواند از پروتزهای چشمی استفاده نماید. برای پر کردن فضای خالی از جسمی کروی شکل با نام ایمپلنت چشمی استفاده می‌شود و سپس بر روی آن لایه بیرونی پروتز قرار می‌گیرد.

 

از طریق اتصال ایمپلنت به ماهیچه‌های شش گانه ناحیه چشم می‌توان حرکتی در حدود 70 درصد حرکت چشم سالم برای فرد ایجاد نمود. البته باید توجه داشت که فرد حتما می‌بایست برای حرکت صحیح چشم آموزش ببیند.

 

انواع پروتزهای چشمی

چشم ‌های مصنوعی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آنها برای یک سری از افراد کاربرد دارند، که با توجه به نظر پزشک نوع مناسب برای بیمار استفاده خواهد شد. انواع مختلف چشم های مصنوعی عبارتند از:

 

• پروتز چشم اوربیتال

• پروتز چشم اکریلیک

• چشم مصنوعی آنتی پتوز

• پروتز چشم اکریلیک حفره دار

• اسکلرال شل اکریلیک

• چشم مصنوعی آکروکامپوزیت

 

در مورد پروتز چشم آکروکامپوزیت باید گفت که این نوع از پروتزهای چشمی بعنوان آخرین نسل چشم ‌های مصنوعی شناخته می‌شوند. این نوع پروتز توسط متخصصین کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان طراحی و روانه بازار شده است.

 

در ساخت این پروتز چشمی از یک کامپوزیت جدید استفاده شده است که موجی استحکام و سبکی بیشتر آن نسبت به سایر انواع می‌گردد.

 

چه عواملی بر هزینه ساخت چشم مصنوعی اثر می گذارد؟

 

چه عواملی بر هزینه ساخت چشم مصنوعی اثر می گذارد؟

هزینه ساخت چشم مصنوعی یکی از مواردیست که به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این موارد می‌توان به فاکتورهای زیر اشاره کرد:

 

نوع پروتز چشم

یکی از مهمترین موارد اثرگذار در قیمت نهایی، نوع پروتز مورد نظر با توجه به جنس و کاربرد آن خواهد بود. هر کدام از مواردی که در بالا به آنها اشاره شد دارای قیمت‌های مختلفی هستند.

 

برای مثال چشم‌های آکروکامپوزیت نسبت به سایر نمونه‌های مشابه قیمت بالاتری دارند، اما از آن طرف نیز از کیفیت بالاتر و عمر بیشتری برخوردار هستند.

 

شرایط چشم آسیب دیده

این مورد نیز در تعیین قیمت نهایی موثر است و باید توجه داشت که چشمی که در اثر حادثه یا بیماری صدمه ببیند به طراحی و ساخت با ظرافت بالاتری نیاز دارد. از اینرو این موضوع باعث می‌شود که تا حدی هزینه ساخت چشم مصنوعی افزایش پیدا کند.

 

میزان کار لازم بر روی پروتز چشم

میزان کاری که ساخت چشم مصنوعی می‌برد نیز در هزینه ساخت آن اثر خواهد داشت. برای مثال اگر شرایط پلک و حدقه چشم بیمار حالت نرمال داشته باشد، آنگاه در یک مرحله می‌توان پروتز را به بیمار تحویل داد.

 

اما فرض کنید که چشم بیمار از ناهنجاری‌هایی همچون پارگی و افتادگی پلک و همچنین مشکلات حدقه رنج می‌برد. در این شرایط، ساخت پروتز می‌بایست با وسواس بیشتری انجام شود.

 

این کار ممکن است در طول چند مرحله صورت پذیرد تا یک نتیجه مطلوب حاصل گردد. همین مسئله موجب افزایش هزینه‌های ساخت خواهد شد.

 

تکنولوژی و روش ساخت

تکنولوژی و روش ساخت نیز در کیفیت محصول و عملا قیمت نهایی آن اثر خواهد داشت. هر چه تکنولوژی تولید پیشرفته تر باشد، محصول با کیفیت تر خواهد بود و قیمت نهایی آن نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.

 

کلینیک تخصصی پروتز چشم ماهان بعنوان یکی از پیشگامان این عرصه، با بهره گیری از آخرین روش‌ها و تکنولوژی‌ها در ساخت پروتز چشم، آماده ارائه بهترین خدمات با قیمتی منصفانه به بیماران گرامی می‌باشد.

 

کلینیک تخصصی پروتز چشم ماهان

 

نکات مهم در نگهداری از چشم مصنوعی

رعایت برخی نکات می‌تواند بر افزایش طول عمر یک چشم مصنوعی اثرگذار باشد و خود این موضوع می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های تحمیلی به بیمار گردد. برای مثال تحت هیچ شرایطی، پروتز را نباید با مواد ضدعفونی الکلی تمیز کرد.

 

زیرا اثرات جبران ناپذیری بر روی آن خواهد گذاشت و به شدت به آن آسیب می‌زند. همچنین بیمار می‌بایست حدکثر سالی یک بار به یک آکولاریست برای پولیش چشم خود مراجعه نماید.

 

این کار باعث روانی بیشتر چشم مصنوعی و رفع خراش‌های ریز ایجاد شده خواهد گردید. ضمنا سعی کنید که از تماس دست با پروتز تا حد امکان پرهیز نمایید.

 

نکات مهم در نگهداری از چشم مصنوعی

 

نتیجه گیری

چشم بعنوان حساس ترین عضو بدن انسان، که نقشی حیاتی در برقراری ارتباط او با بیرون دارد، گاهی اوقات بر اثر وقوع یک بیماری یا حادثه دچار آسیب شدید می‌شود و به اجبار باید آن را تخلیه نمود.

 

برای کاهش اثرات این عارضه، به افراد توصیه می‌گردد که از چشم مصنوعی استفاده نمایند. اما باید گفت که ساخت این چشم‌ها هزینه دارد و این هزینه به عواملی همچون میزان آسیب، نوع پروتز و … بستگی خواهد داشت.

 

بیمار با توجه به بودجه خود و نظر پزشک می‌تواند یکی از چشم های مصنوعی را انتخاب نماید.