وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا قرص ضد بارداری باعث چاقی‌ می شوند؟

آیا قرص ضد بارداری باعث چاقی‌ می شوند؟
بسیاری از خانم ها معتقد هستند که با خوردن قرص های ضد حاملگی چاق می شوند؟این ادعا تا چه حد صحت علمی دارد؟

قرص‌های پیشگیری از بارداری به عنوان یکی از موثرترین روش‌های اثبات شده در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

50 سال از ورود این قرص‌ها به بازار می‌گذرد و امروزه انواع و اقسام قرص‌های پیشگیری از بارداری عرضه می‌شوند که نسبت به انواع اولیه نوع و میزان هورمون‌هایش عوض شده‌اند تا تحمل آن برای مصرف‌کننده راحت‌تر باشد.

در ضمن، قرص‌های جدید عارضه‌هایی چون حالت تهوع و دیگر موارد را کمتر دارند. مصرف قرص می‌تواند تا 99 درصد از باردارشدن فرد جلوگیری کند.

یکی از محاسن استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری این است که باعث نازایی نمی‌شود و برخلاف تصور عامه که می‌گویند نازایی می‌آورد کاملا از این قضیه مبراست.

این روش بهترین توصیه و مناسب‌ترین گزینه‌ای است که ما به زوج‌های جوان تازه ازدواج کرده پیشنهاد می‌کنیم.

به دلیل اینکه آنها به محض قطع قرص می‌توانند باردار شوند. دلیل این مدعا هم مواردی است که خانم اظهار می‌کند 2 یا 3 شب قرص خود را فراموش کرده و حالا باردار شده است. یعنی به محض قطع مصرف، مقدار هورمون موثر (که مانع بارداری می‌شود) از خون پاک شده و تخمک‌گذاری انجام می‌شود و بارداری رخ می‌دهد.

اما دلیل اینکه باورهای نادرستی در مورد قرص ضدبارداری و نازایی وجود دارد این است که چون اکثر خانم‌ها بلافاصله پس از ازدواج و شروع رابطه جنسی به‌عنوان روش پیشگیری، مصرف قرص را شروع می‌کنند و هیچ اطلاع یا ارزیابی از باروربودن یا نبودن خود ندارند، پس از قطع مصرف قرص و تلاش برای بارداری، عدم موفقیت در باروری را به قرص نسبت می‌دهند؛

در حالی که قرص‌ها به هیچ‌وجه چنین عارضه‌ای ندارند و اگر آنها از هیچ روشی استفاده نمی‌کردند نیز به دلیل مشکلات احتمالی این خانم بارداری اتفاق نمی‌افتاد. به هر حال، حالا این زوج ناباروری خود را به قرص نسبت می‌دهند و به دیگران می‌گویند شما قرص استفاده نکنید چون نازایی می‌آورد.

مساله دیگری که در مورد قرص‌ها عنوان می‌شود آن است که اضافه وزن می‌آورد. باید بدانید قرص شما را چاق نمی‌کند اما این خاصیت را دارد که موجب افزایش اشتها می‌شود بنابراین شما بیشتر غذا می‌خورید و متاسفانه چون خیلی از خانم‌ها عادت به ورزش کردن ندارند، اضافه وزن پیدا می‌کنند.

شاید بهتر باشد این بهانه مصرف قرص را با اصلاح عادات زندگی رفع کنید یعنی اولا ورزش را به زندگی‌تان راه بدهید. ثانیا افزایش اشتهای ایجاد شده ناشی از قرص را با مصرف مواد کم‌کالری و پرحجم یا میوه‌ها و سبزیجات جبران کنید.

شما می‌توانید با پیاده‌روی از خانه تا محل خرید یا نرمش کردن در خانه نه تنها مانع اضافه وزن و چاقی شوید بلکه روحیه شاد و سلامتی و دیگر فواید ورزش را به خود هدیه دهید. نباید به جای یافتن راه‌حل و اصلاح ریتم زندگی خود را از مزایای مصرف قرص محروم کنید.