وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

زمان برگزاری بزرگداشت «بهمن محصص»

زمان برگزاری بزرگداشت «بهمن محصص»
جمشید حقیقت‌شناس از برگزاری مراسم بزرگداشت «بهمن محصص» خبر داد كه روز جمعه 23 مهرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

جمشید حقیقت‌شناس رئیس انجمن هنرمندان نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس با اعلام این خبر گفت: «بهمن محصص» مدت‌ها دور از ایران بوده‌اند، ‌دوستان زیادی نداشت كه خاطراتی از او داشته باشند، به دلیل دوری ایشان از ایران، بسیاری از هنرمندان نسل جدید نیز آشنایی چندانی با این هنرمند و آثارش ندارند و برگزاری این بزرگداشت در راستای شناخت بیشتر این هنرمند و آثارش در میان جوانان است.

وی همچنین به عدم تمایل مجموعه‌داران و صاحبان آثار این هنرمند برای امانت دادن آثار او اشاره كرد وگفت: تعداد آثار این هنرمند چندان زیاد نیست و مجموعه‌دارانی هم كه این آثار را در اختیار دارند یا تمایلی برای امانت این آثار ندارند و یا این كه خواستار بیمه یك روزه این آثار برای نمایش در این مراسم هستند كه البته خواسته درستی است اما پرداخت هزینه بیمه این آثار در توان انجمن نقاشان نیست،‌برخی از سازمان‌ها همچون فرهنگستان هنر هم اجازه نمایش این آثار در خارج از فرهنگستان را نمی‌دهند بنابراین ما همچنان در تلاش هستیم كه بتوانیم نمایشگاهی از آثار این هنرمند را در كنار مراسم بزرگداشت ایشان در خانه هنرمندان ایران داشته باشیم اما تاكنون موفق نشده‌ایم.
رئیس انجمن هنرمندان نقاش در ادامه خواستار حمایت سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای این منظور شد و گفت: برای نمایش اصل آثار بهمن محصص نیاز به حامیان مالی داریم و تأمین هزینه‌های بیمه آثار این هنرمند برای ما مقدور نیست اما اگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی یا خصوصی بتوانند حمایت مالی این ماجرا را بپذیرند قطعاً سود برگزاری آن به جامعه بازخواهد گشت و از سوی دیگر نمایش این آثار به شهرت و ارزش افزوده آثار این هنرمند نیز كمك خواهد كرد.
وی همچنن از نمایش تصاویر آثار این هنرمند خبر داد و گفت:‌ در صورتی كه موفق به نمایش اصل آثار این هنرمند نشویم، تصاویر آثار او را برای علاقه‌مندان نمایش خواهیم داد.
حقیقت‌شناس همچنین درباره سخنرانان این مراسم گفت: هنوز سخنرانان این مراسم به صورت دقیق مشخص نشده‌اند اما در حال رایزنی هستیم.
رئیس انجمن هنرمندان نقاش در خاتمه تأكید كرد: آثار فرهنگی نیازمند دوست‌داران قدرتمند فرهنگی است كه در غیر این صورت هنر به حاشیه می‌رود.
مراسم بزرگداشت هنرمند فقید «بهمن محصص» قرار بود هشتم مهرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شود اما به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها این مراسم به روز جمعه 23 مهرماه موكول شده است كه از ساعت 17 تا 19 در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
بهمن محصص از جمله هنرمندان پیشتاز هنر معاصر ایران است كه در زمینه نقاشی و مجسمه‌سازی مهارت داشت.
بهمن محصص متولد 1310 در نوجوانی از «حبیب محمدی» – نقاشی كه در آكادمی هنری مسكو تحصیل كرده بود- تعلیم گرفت. او در سال 1327 همراه با خانواده‌ا‌ش از رشت به تهران نقل مكان كرد و چند ماه در دانشكده هنرهای زیبای تهران حضور یافت و در سال 1333 به اروپا رفت و در ایتالیا اقامت گزید.
بهمن محصص در آكادمی هنری رم آموزش دید و چند نمایشگاه از آثارش را برپا كرد و در دوسالانه ونیز، ‌سائوپائولو و تهران شركت كرد. او علاوه بر برگزاری نمایشگاه انفرادی و شركت در كنفرانس‌ها، آثار نویسندگانی چون پیراندلو، ‌مالاپارته، ‌یونسكو و ژان ژنه را به فارسی ترجمه و منتشر كرد و چند نمایشنامه را به روی صحنه آورد.
محصص با هنرمندانی چون زنده‌رودی، پرویز تناولی، بهجت صدر، ماركو گریگوریان، هوشنگ سیحون، عربشاهی، قندریز و متین دفتری و امثال آنها هم دوره بود. محصص هنرمندی انزواطلب بود كه با كسی معاشرت نمی‌كرد و سرانجام روز چهارشنبه 6 مردادماه سال جاری در سن 79 سالگی در شهر رم درگذشت.
بیش از 25 اثر نقاشی، ‌لیتوگرافی و مجسمه از این هنرمند در گنجینه ایرانی موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.