وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

10 نکته در مورد وزیر امور خارجه جدید

10 نکته در مورد وزیر امور خارجه جدید
وزارت خارجه در تمام کشورها جزو وزارت خانه های کلیدی است. به همین جهت در همه کشورها – فرقی نمی کند که چه نوع نظامی داشته باشند – همیشه وزارت خارجه و وزیر خارجه هم در بعد داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل آن هم این است که در کلیه فعالیت ها، اقدامات، عملکرد ها و …، چه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وزارت خارجه نقش رابط و تعامل با دنیا را دارد تا آنچه که در داخل نیاز است بتواند از خارج فراهم و بالعکس منعکس کننده و پیش برنده مسائل داخل در خارج از کشور باشد.

معمولا هنگامی که کشوری در منطقه ای حساس واقع می شود اهمیت نقش وزارت خارجه و وزیری که آن را سرپرستی می کند بیش از نقش نرمال و طبیعی اش خواهد شد و اگر در حاشیه مرزهای کشوری بحران و شرایط ویژه ای وجود داشته باشد باز هم نقش وزارت خارجه از اهمیت بیشتر و ویژه ای برخوردار می شود.

به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران هم در منطقه ای واقع شده که ژئوپلوتیک و مهم است و هم در دو طرف مرز مان در عراق و افغانستان نیروهای بیگانه حضور دارند. ضمن اینکه این دو کشور همواره از درجاتی از بحران، مشکل، بی ثباتی و ناآرامی مواجه هستند. از سوی دیگر در عرصه بین المل شاهد گذار از یک نظمی که در گذشته بود یعنی نظام دو قطبی به نظم جدید هستیم. با توجه به پرونده های بین المللی که ایران دارد و دشمنی هایی که برخی قدرت ها با ایران دارند و … همه و همه نقش وزارت خارجه و وزیر خارجه را مضاعف و بیشتر از آنچه که حتی در برخی از کشورهای دیگر مطرح است از اهمیت برخوردار می کند.

از این جهت به نظر می رسد وزیر خارجه ایران باید ویژگی های متعددی داشته باشد. یکی از این ویژگی ها، این است که بتواند نظام بین الملل و بازی قدرت ها در دنیا را بشناسد.

دوم، تحولات و شرایطی که امروز در منطقه و دنیا مطرح است را سریع فهم کند.

سوم، باید قدرت نوآوری و تدبیر داشته و بتواند در مقابل این مسایل واکنش های به موقع و سریع انجام دهد.

چهارم، باید ویژگی های شخصی اش، هم از نظر زبان و هم از نظر تعامل با طرف های مختلف باید طوری باشد که بتواند با زبان رایجی که در دنیای امروز وجود دارد تحقق بخش منافع کشور در مذاکرات باشد.

پنجم، باید بتواند در محافل بین المللی به گونه ای ظاهر شود که از حقوق مردم ایران دفاع کند.

ششم، در رابطه با مسایل منطقه و مسایلی پیرامونی و با توجه به اینکه ایران یک بازیگر مهم منطقه تلقی می شود باید بتواند همواره به گونه ای عمل کند که ایران در همه موضوعات منطقه پیشرو باشد.

هفتم، در ارتباط با روابط دو جانبه باید بتواند روابط کشور را با کشورهای مختلف در جهت منافع ایران ارتقاء ببخشد.

هشتم، در ارتباط با نیازمندی هایی که در داخل است باید این توانایی را داشته باشد که بستری فراهم کند که وزارت خانه ها و سازمان های مختلف نیازمندی های خود را در این بستر تعاملی که وزیر خارجه فراهم کرده پیگیری کنند.

نکته بعدی این است که از دستگاه های مختلف داخل کشور شناخت داشته باشد تا بتوانند در روابط خارجی راه صادرات کالا و راه صادرات خدمات فنی و مهندسی و در زمینه های مختلف دیگر که ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد، را فراهم کند.

همچنین یک وزارت خارجه زمانی موفق است که بتواند همگام با ارگان های مختلف داخل دولت یک تعامل صحیح داشته باشد و با قوای دیگر به ویژه قوه مقننه ارتباط نزدیک داشته باشد.

وزارت خارجه مجری سیاست های کلان کشور است. اصولا سیاست های کلان توسط مقام معظم رهبری تدبیر، طراحی و ابلاغ می شود. این جا باید وزیر خارجه این درک صحیح داشته و سیاست های مد نظر نظام را اعمال و اجرایی کند.

به نظر می رسد وزیر خارجه باید یک شخصیت جامع و چند بعدی باشد تا بتواند هم در داخل و هم در خارج به گونه تعامل کند که از همه فرصت ها در راستای منافع کشور استفاده کند.

بعد از انتخاب آقای صالحی برای سرپرستی وزارت امور خارجه گمانه زنی هایی راجع به سیاست خارجی آینده ایران و بحث هسته ای بودنش مطرح شد. البته باید گفت حتی در ابتدای دولت نهم نیز صالحی یکی از گزینه های مطرح برای وزارت امور خارجه بود. اما باید اشاره کرد که وی در سازمان کنفرانس اسلامی نیز حضور داشت که ارتباطی به مسایل هسته ای ایران ندارد. لذا فکر می کنم با توجه به سمتی که ایشان هم اکنون در سازمان انرژی اتمی دارند این گمانه زنی ها انجام می شود و ربطی به تغییر سیاست خارجی ایران ندارد.

عملا سیاست خارجی ایران یک سیاست نهادینه شده است. اصول کلی سیاست خارجی خیلی با رفت و آمد دولت ها و وزرا تغییر نمی کند بلکه این روش ها و تاکتیک هاست که با رفت و آمد گزینه ها تغییر می کند. اصول کلی سیاست خارجی در قانون اساسی، رهنمود ها و دیدگاه های مقام مظعم رهبری، چشم انداز بیست ساله و … دیده شده و چیزی نیست که با تغییر وزیر تغییر کند.

معاونت پژوهش های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک