وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

گفت‌وگوی منتشرنشده فارس با «پیمان ابدی» درباره بدلكاری

گفت‌وگوی منتشرنشده فارس با «پیمان ابدی» درباره بدلكاری
 

خبرگزاری فارس: پیمان ابدی، كه دیروز در حین فیلمبرداری جان باخت، معتقد بود كارش بدلكاری نیست و در واقع طراحی و كارگردانی حركات اكشن است. او می‌گفت: من خودم بازیگر هستم و از خود بازیگر بهتر بازی می‌كنم به طوریكه كارگردان می‌گوید دقیقا مثل «پیمان ابدی» بازی كن. 

حدودا سه سال قبل بود كه در برنامه به خانه بر میگردیم ناگهان مردم چهره كسی را دیدند كه كارگردان حركات اكشن یكی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های خارجی پخش شده از تلویزیون بود.
«پیمان ابدی» كسی كه آن صحنه‌های عجیب و غریب را طراحی كرده به ایران آمده بود و حالا سه سال از آن ماجرا گذشته است، و او دیگر در میان ما نیست.
سه سالی كه اگر چه توام با سختی‌ها، شایعه‌سازی‌ها و بعضاً با حسادت ها همراه بوده اما باعث شده تا پیمان ابدی در طی این سه سال به عنوان كسی مطرح شود كه حتی برای ساده‌ترین صحنه‌های اكشن یا در فیلم‌ها حضور دارد و یا از او مشاوره می‌گیرند.

گفت وگویی را با «پیمان ابدی» به مناسبت حضورش در سینمای ایران، تأسیس آموزشگاه بازیگری اكشن، دلخوری‌هایش از برخی افرادیكه اگر چه آنها را رقیب خود نمی‌داند اما با ایجاد شایعه سعی در تخریب موقعیتش داشته‌اند، انجام داده بودیم كه ماحصل آنرا در زیر می‌خوانید:

*برای شروع بگو كه چه شد تصمیم گرفتی با وجود اینكه كارت در آلمان گرفته بود به ایران بیایی و در سینمای ایران كار كنی؟

كبرا 11 سریالی بود كه همه مردم می دیدند و آنرا دوست داشتند اما یك نفر بود كه اصلا صدایش در نیامد كه در این كار حضور دارد نه به خاطر اینكه خجالت بكشم، بیشتر به دلیل اینكه دوست نداشتم این موضوع به گوش پدر و مادرم برسد. بالاخره آنها از من دور بودند و نمی خواستم نگران شوند. وقتی كه آقای اسلامی از طرف جام جم آمده در مورد كبرا 11 تحقیق كند آن موقع بود كه همه فهمیدند داستان چی است و یك ایرانی دارد به عنوان طراح حركات اكشن این فیلم كار می كند.
در واقع نقطه اصلی این خبر كه یك ایرانی دارد اینكار را می كند از طرف من نبود و كسی كه آمد جنجال درست كرد و گفت من آمده ام و گفته ام به من كار بدهید ادعایش بی اساس است. ولی مساله اصلی این است كه من را از طرف صداو سیما و سفارت ایران در آلمان به ایران آوردند و شخص من هیچ دخالتی در این كار نداشتم.

* در مورد این جار و جنجال هایی كه بعد از آمدنت به ایران راه افتاد بیشتر توضیح بده.

با ورود من به ایرن این مسایل شروع شد و متاسفانه برخی ادعا كرده اند كه من گفته‌ام دكتر روانشناس هستم، من هیچوقت چنین چیزی را نگفتم. من فقط گفتم درس روانشناسی ورزشی خواندم اما برای اینكه دكترا بگیرم مثل ایران باید مداركم را تكمیل كنم و من هم به دلیل علاقه ای كه به این كار داشتم موفق نشدم بروم و مداركم را تحویل بدهم بنابراین من دكتر نیستم اما درس روانشناسی ورزشی را خوانده ام و این باعث شده است كه من امروز بتوانم باعث شوم كه بازیگرانی مثل مهراوه شریفی نیا،پوریا پورسرخ،محمدرضا گلزار،شهاب حسینی و تمام بازیگرانی كه امروزه می بینیم در سینمای ایران دارند كار اكشن انجام می دهند بیایند جلوی ماشین بایستند و ماشین به سمتشان بیاید.مثل مرحوم خسرو شكیبایی كه من در فیلم بختك با سرعت 80 كیلومتر جلویش ترمز كردم و ایشان هم بدون هیچ مشكلی بازی خودش را انجام داد.
چه طور من می توانم بدون هیچ تجربه ای بروم بگویم فلانی هستم و شما به من اطمینان كنید تا من این كار را برایتان انجام بدهم.این یك دورغی است كه بالاخره در این سه‌سال و نیم كه من كار كرده ام گفته شده است‏،چون «پیمان ابدی» ارزان می گیرد همه با او كار می كنند اما اتفاقا من خیلی هم دستمزد بالایی می گیرم. مثل قضیه بانجی جامبینگ كه من خودم رفتم وسایلش را به اسم خودم و با امضای خودم خریدم و در گمرك هم به اسم من بار ترخیص شد، و آموزش دادم و حتی دو نفر از اعضای تیمم را هم برای مسایل امنیتی بالای سر كار گذاشتم اما وقتی می بینم كه فهم این قضیه وجود ندارد كه به عنوان یك ورزش مردم بیایند و از آن استفاده كنند و یك نفر تنها به فكر منافع مالی خودش است مسلم است كه به من برمی خورد و خودم را كنار می كشم و بعدش هم به همین راحتی می گویند این وسایل را من خریدم و ابدی هیچكاری نكرده است.
من نمی دانم چه كار بدی در ایران انجام داده ام كه هنوز هم یك خبرگزاری یا یك روزنامه مثل البرز حرف های بی اساس یك نفر را در مورد من می نویسد، و یا اینكه می نویسند پیمان ابدی یك نفر را كتك زده است! من كه از صبح تا شب سر كار هستم یعنی اینقدر بی كارم كه بخواهم یك نفر را بزنم؟ آن هم آدمی را كه عقل درست و حسابی ندارد.

* تاحالا خواسته ای كه از طریق مراجع قانونی پیگیر این قضایا باشی؟

من چند بار باید بروم و خواهش كنم كه از طرف فلان آدم چیزی در مورد من ننویسید. او با من خصومت شخصی دارد؟ من می توانم ثابت كنم این حرف هایی را كه می زند دروغ است اما باز هم همان حرف ها را می نویسند و واقعا خسته شدم از بس كه گفتم و اصلا بخواهم به چه كسی شكایت كنم. جالب این است كه این آدم آمد و خودش را به عنوان دوست من معرفی كرد، البته توانایی‌های خوبی داشت اما وقتی من دیدم كه فقط منافع خودش را می بینید و من نوعی برایش مهم نیستم و وسیله ای برای رسیدن به هدفش هستم، ارتباطم را قطع می كنم.
یا مثلا برگشته اند و گفته اند كه من به درفیلم ها خسارت وارد می كنم اما هیچوقت نتوانسته اند این را ثابت كنند چرا كه من حتی هزینه ها را هم پائین می آورم بنابراین در یك چنین جایی كه حتی قانون كپی رایت هم وجود ندارد به كجا بخواهم شكایت كنم؟.حتی عنوان می كنند تا عضو خانه سینما نشوم به من جایزه نمی دهند در حالیكه كسی با یك فیلم می رود و آبروی كشور ما را در خارج از كشور می برد به او جایزه می دهند اما من كه صحنه هایی را اجرا می كنم كه كسی حتی نمی توانست خوابش را ببیند بیایم و بروم زیر مجوعه جایی كه حاضر نیست هیچ كاری برایم انجام دهد قرا گیرم.
به خاطر یك تهمتی كه به من زده بودند پلیس امنیت ملی من را خواست و تمام مدراك من را گرفت فرستاد آلمان تایید شد و گفتند شما هیچ مشكلی برای كار در ایران ندارید حالا من بروم و از چه كسی شكایت كنم.

* برای اینكه از بحث اصلی دور نشویم رابطه ات با كارگردانان چطور است؟

همین آدم‌هایی كه می گویم پشت سر من حرف می زنند روز اول آمدند و پشت سر همه كارگردانان حرف زدند كه فلانی اصلا كار بلد نیست و… اما وقتی من رفتم سر كار دیدم برخی واقعا درك بالایی نسبت به كار دارند مثل «سیروس مقدم» كه در سریال «روز حسرت» آمد و تمام صحنه تصادف را در اختیار من قرار داد حالا اینكه در تدوین به مشكل بر می خورند و یا وقت ندارند تا از صحنه اصلی استافده شود دلایل دیگری دارد.
مثلا در سریال «ترانه مادری» صحنه اصلی در فیلم استفاده نشد اما وقتی مردم پشت صحنه را دیدند گفتند عجب كاری بوده، اما مملكت ما جمهوری اسلامی است و صدا و سیما یكسری قوانینی دارد كه مثلا ما هیچوقت نمی توانیم ببنینیم كه یك ماشین به بازیگر زن می خورد و او هم كاملا طبیعی به هوا می رود اینها را نمی شود در فیلم‌ها نشان داد و گرنه دلیلی ندارد رابطه من با كارگردانان خوب نباشد.

* برخی فكر می كنند كار تو بدلكاری است در حالیكه خودت می گویی طراحی و كارگردانی حركات اكشن دراین مورد بیشتر توضیح بده.

من اصلا كارم بدلكار نیست و در واقع همانطور كه گفتم كارم طراحی و كارگردانی حركات اكشن است. من خودم بازیگر هستم و اگر شما پشت صحنه‌ها را ببینید وقتی من دارم به یك بازیگر آموزش می‌دهم از خود بازیگر بهتر بازی می‌كنم به طوریكه كارگردان می‌گوید دقیقا مثال «پیمان ابدی» بازی كن. پس نمی توانم برم و الكی بگویم كه بدلكار هستم من الان سه سال است كه تنها دارم آموزش می دهم و به 40- 50 نفر هرچیزی را كه بلد هستم یاد می‌دهم، آن هم نه آموزش‌های الكی.
من در مجله‌های مختلف مثل «صنعت سینما» و «مجله فیلم» در مورد طراحی حركات اكشن مطلب نوشته‌ام، چه كتابی وجود دارد كه من بخواهم از روی آن این چیزها را بنویسم؟ و اگرهست چرا تاحالا كسی چیزی نگفته؟ یعنی كارگردانان و فیلمسازان ما اینقدر خوش باورند كه بی دلیل فیلمشان را به من بدهند.

* در این چند وقت اخیر از طرف خانه سینما بارها گفته شده كه «پیمان ابدی» بیاید و یك انجمن مستقل برای كار تاسیس كند تا هم زیر نظر خانه سینما باشی و هم بتوانی از امكانات آنجا استفاده كنی. خودت به این فكر افتادی؟

اتفاقا بارها از طرف خانه سینما به من زنگ زدند و من را تهدید كرده اند كه باید بروم و عضو خانه سینما بشوم،حتی من یك چنین انجمنی را درست كردم اما نمی گذارم كه از من سوء استفاده بشود.شما زمانی انجمن تاسیس می‌كنید و می‌روید زیر نظر یك مجموعه كه آن مجموعه برای شما ارزش قایل بشود.اما وقتی كه مجموعه برای شما ارزش قایل نیست به این نتیجه می‌رسید طرفی كه در این خصوص اظهار نظر می‌كند آدم بی‌سواد و بی شخصیتی است و چه دلیل دارد كه من بروم زیر مجموعه ایشان قرار بگیرم.

* یعنی خانه سینما انتظار دارد شما زیر نظر جلوه های ویژه كار كنید؟

دقیقا، در حالیكه وقتی قرار است كه یك صحنه اكشن بوجود بیاید من هستم كه باید بگویم چی كجا باشد یعنی من كارگردان بخش اكشن هستم و ویژوال افكت اسپشیال افكت در واقع در ارتباط با من باید مشتركا صحنه ای را طراحی كنیم.ما یونیت 2 هستیم. یعنی هر فیلمی شامل 2 گروه می شود گروه اول كه گروه درام است كه بازیگران و كسانی هستند كه صحنه های درام را فیلمبرداری می كنند و یونیت 2 هم ما هستیم كه بخش اكشن كار برعهده ما است كه كارگردان خودش را جداگانه دارد و حتی گروه فیلمبرداری و عكاس جدا هم دارد و تنها واژه مشترك بازیگران هستند كه دو كارگردان می نشینند و با هم صحبت می كنند.
دقیقا مساله ای كه در دوسال گذشته با من و كارگردانان ایرانی افتاده است.و در این شرایط صحبت می كنند زیر مجموعه اسپشیال افكت قرار بگیریم درحالیكه كاری كه انها می كنند چیست و كاری كه ما طراحی می كنیم چیست.من اصلا نمی خواهم بچه ها جلوه های ویژه را خراب كنند چون انها رقیب من نیستند رفیقان من هستند اما متاسفانه برخی این را نمی فهمند، اینها همكاران من برای بوجود آوردن یك صحنه بسیار زیبا و هیجان انگیز هستند اما كسی كه می تواند تصمیم بگیرد این صحنه خوب است یا خیر كارگردان حركات اكشن است و مسول جلوه های ویژه نمی تواند به من بگوید كه مثلا از طبقه پنجم بپرم پائین.
من از خدام است كه بروم و در خانه سینما این انجمن را بوجود بیاورم اما همه چیر باید بر اساس یك اصولی باشد و نه اینكه من تنها زیر مجموعه خانه سینما باشم.

* برای اینكه بخواهی عضو «خانه سینما» بشوی چه انتظاری داری؟

«خانه سینما» اصلا چه چیزی است و چه كاری برای جامعه سینمایی انجام می دهد؟ در یك سال گذشته تازه یك كارهایی برای بیمه كردن اهالی سینما دارد انجام می‌شود. بنابراین اول بیائیم و ببینیم «خانه سینما» چیست و چه كاری می تواند برای من انجام بدهد، بعد من بیایم بگویم با همه تشكیلات و امكاناتم حاضرم بروم زیر مجموعه «خانه سینما».حتی وزارت ارشاد برای من چه كاری انجام می‌دهد به جز اینكه به من مجوز بدهد كه من تمام مراحل را پله پله برای گرفتن مجوز طی كرده ام، شخصی مثل آقای محبی در وزارت ارشاد برای اینكه من بتوانم مجوز بگیرم جنگید و من این آدم را تاج سرم قرار می دهم.
«خانه سینما» فقط برای اینكه من را خراب كند از وزارت ارشاد در مورد من استعلام گرفت، 40 فیلم كار كردن در طی حدود سه‌سال اصلا شوخی نیست. اما مسولان «خانه سینما» می‌آیند می‌گویند ما از «پیمان ابدی» فقط یك سكانس بزن بزن در «راه بی پایان»دیده ایم.آیا این موضوع خجالت ندارد؟

* تو سال‌ها در آلمان كار كردی و آنجا هم خیلی موفق بودی اما آیا در فیلم‌های هالیوودی هم حضور داشتی؟

برای فیلم «كازینو رویال» از سری فیلم های «جیمزباند»، بازیگرش «دانیل كریك» آمد آلمان و سه ماه پیش ما دوره دید و یك بخشی از تمرینات ایشان را من انجام دادم كه برای اولین بار دارم به آن اشاره می كنم.
من حتی هنوز هم با سینمای آلمان و خارج از كشور ارتباط دارم، به عنوان مثال چند وقت دیگر قرار است بروم و یكی دو كار در لبنان و تركیه انجام بدهم. اما مساله این است كه متاسفانه مردم ما نمی توانند از بعضی از خبرها مطلع شوند، من پشت صحنه همه فیلم‌هایی كه كار كردم را دارم ولی به این دلیل كه مثلا در گرمای 45 درجه با شلوار كوتاه هستم و این برای جامعه ما قابل قبول نیست نمی‌توانم آنها را نشان بدهم.

* در سری جدید «كبرا 11» كه دارد پخش می شود كه هم حضور داشتی؟

در 4 قمست اول كار بودم كه بعد آمدم ایران.البته این سری جدید كه در ایران دارد پخش می شود برای 4 سال پیش است.و اتفاقا رنه اشتایگر كه نقش تام را بازی می كند چند روز پیش به من زنگ زد و تولدم را تبریك گفت و تقریبا با همه اعضای گروه ارتباط دارم چرا كه 7 – 8 سال با هم زندگی كردیم.

* بعد از حدود سه‌‌ سال كار در ایران الان چه چیزهایی برایت مهم شده است؟

من تازه بعد از سه‌سال آن هم به توصیه بقیه یاد گرفته ام كه بخواهم اسم من را در تیتراژ بنویسید. هر چند در برخی فیلم ها مثل «ریسمان باز» اسم و من اعضای گروهم نه در تیتراژ ابتدایی آمد و نه در تیتراژ انتهای فیلم در حالی كه اگر ما نبودیم معلوم نبود چه بلایی سر مردم می‌آمد، ول كردن یك گاو آن هم در شهرك غرب كه شوخی نبود اما ما توانستیم این صحنه‌ها را جوری كنترل كنیم كه اصلا كسی متوجه این موضوع نشد كه همه چیز كنترل شده بوده است.

* قطعا بسیاری از مردم ان موضوع را نمی‌دانند اما در چند كار برای گرفتن حق و حقوقت به مشكل خوردی. در این مورد بیشتر توضیح بده.

من تاحالا این موضوع را جایی نگفته بودم اما آقای امیر حسن شریفی متاسفانه نه تنها در فیلم«خواب زده» پول من را نداد حتی سر من را كلاه هم گذاشت و به دروغ از قول من خطم را جعل كرد كه بنده سر صحنه به یك ماشین 206 هشتصد هزار تومان خسارت وارد كردم. این‌ها چیزهایی است كه بعد از این سه‌سال برایم مهم شده و دوست ندارم كسی از من سوء استفاده كند. حالا اگر «خانه سینما» در مقابل این اتفاقات می آید و از من و گروهم مواظبت می كند حاضرم و بروم زیر مجموعه «خانه سینما» قرار بگیرم در حالیكه كسی را كه می خواهد من را خراب كند عضو خودش می كند.

* اعضای گروهت چند نفر هستند؟

38 نفر كه 14 نفر آنها دختر هستند. این خانم‌هایی كه من به آنها تعلیم دادم وقتی آنها را می بینید اصلا باورتان نمی شود آنها بتوانند چنین كارهایی را انجام دهند اما از طبقه سوم- چهارم خودشان را پرت می كنند پائین، و حتی ماشین در حركت خودشان را می اندازند بیرون كه البته بعد از یكسال كار مداوم به این درجه رسیده اند اما متاسفانه اجازه حضور اینها در فیلم‌ها وجود ندارد.
من فكر می‌كنم واقعا توانسته‌ام كار مهمی را انجام بدهم چرا كه 40 نفر آدم را كه می‌توانستند دنبال هر خلافی بروند را كاری كرده‌ام كه نه لب به سیگار می زنند و نه مشروبات الكی و كاملا سالم زندگی می كنند.

* بعد از سه‌سال كار در سینمای ایران بیشترین مشكل سینمای اكشن را چه چیزی می بینی؟

یك مساله اصلی تهیه كنندكان هستند كه متاسفانه برخی واقعا تخصص لازم را در این زمینه ندارند، نه من هر كسی دیگری كه جای من باشد دوست دارد در سینمای ایران فیلمی ببیند كه واقعا پول درست و حسابی در آن خرج شود نه اینكه كلی پول را به چهار تا بازیگر بدهیم و آخر سر هم یك فیلم خشك و خالی كه نه هیچ هیجانی دارد و نه چیز دیگری را نگاه كنیم.
چشمك زدن یك پسر جوون به یك دختر یا دو زنه بودن فلانی كه نشد فیلم،چقدر ما باید فیلم‌های تكراری ببینیم،چرا ما نباید در مورد تاریخ خودمان با آن صحنه‌های عظیمی كه می‌شود تولید كرد فیلم بسازیم.
شما در طی این دو سه سال اخیر كه ما كارمان را شروع كردیم ببینید كه چقدر فضای فیلم‌ها و سریال‌ها عوض شده و حتی در بدترین فیلم‌ها هم چند اتفاق وجود دارد، یعنی مردم دوست دارند انگزیه ببیند و دیگر خسته شده اند از بس كه یاس و ناامیدی در فیلم هایمان نشان دادیم.مردم خودشان هزار و یك مشكل دارند و به جای اینكه بخواهیم چهار تا بازیگر بیاوریم 150 میلیون، بیائید یك «بی ام و» بزنیم داغون كنید بعد ببینید مردم برای دیدن این صحنه چه كار می‌كنند اما تهیه كننده ترجیح می دهد «بی ام و» را بگذارد زیر پایش و «پراید» داغون كند.
كاری نكنیم كه بازیگران ما اینقدر سر فیلم‌ها آسیب ببینند كه كار كردن با آنها سخت شود مثل «محمدرضا فروتن» سر صحنه «پست چی سه بار در نمی زند» كه اینقدر در كارهای قبلی آسیب دیده بود كه راضی نمی شد صحنه‌ها را بازی كند. نیائیم از فیلم‌هایمان همش ایراد بگیریم تا مردم مجبور شوند فیلم های خارجی ببینند بیائیم خودمان فیلم‌های درست و حسابی درست كنیم كه سینماها شلوغ شود.

* 40 فیلم را كار كرده ای اما فكر می‌كنی كدامیك از كارگردانان ما واقعا اكشن كار هستند؟

«بهروز افخمی» كه واقعا دلش می خواهد كار متفاوت اكشن كند و در قمست دوم «عملیات 125» كارهای اكشن عجیب و غریبی خواهید دید.و «مهدی فخیم زاده» كه به اعتقاد من تنها كارگردانی است كه واقعا درك درستی از اكشن دارد و می داند دنبال چه چیزی از اكشن در فیلم‌هایش می‌گردد. البته من تاحالا با آقای «فخیم زاده» كار نكرده ام اما از كارهایی كه از ایشان دیدم متوجه شدم واقعا علاقه‌مند است تا سینمای اكشن یك تحولی پیدا كند.من فكر می كنم «فخیم زاده» تنها كارگردانی است كه واقعا دلسوزانه كار اكشن می كند اما مابقی كارگردانان واقعا هنوز ذهنیت اكشن ندارند.

* استقبال از آموزشگاهت چه طور بوده است؟

خیلی خوب و اینقدر علاقه مند بوده است كه من منتظرم آموزش گروه فعلی كامل شود و مدارك این گروه را به آنها بدهم تا آموزش گروه بعدی را شروع كنم. من یك باشگاه اختصاصی با همه امكانات در حد خارج از كشور در حدود یك سال است كه در جاجرود تدارك دیدم و كاملا مخصوص به این حرفه است.

* در این آموزشگاه قرار است دانشجوها چه چیزی آموزش ببینند؟

قرار است بازیگری اكشن را یاد بگیرند مثلا یاد بگیرند بدون اینكه آسیبی به خودشان بزنند از یك پله خودشان را پرت كنند. مثل همین كاریكه در فیلم‌ها به شهاب حسینی، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی و … یاد دادیم كه در عین اینكه بتوانند دیالوگ خودشان را بگویند یك صحنه اكشن را هم واقعی بازی كنند.

* از بین همه بازیگرانی كه با آنها كار كردی كدام بازیگر است كه واقعا استعداد كار اكشن را دارد؟

ما بازیگران را داریم كه واقعا از لحاظ چهره و فیزیك تبدیل شدن به یك ستاره اكشن را داشته باشند مثل شهرام حقیقت دوست، پژمان بازغی، پوریا پورسرخ و … چند بازیگر دیگر كه متاسفانه اسمشان را الان یادم نمی آید حتی محمدرضا گلزار هم می تواند اما گلزار خودش در این چند سال گذشته به عنوان بازیگر در سطحی قرار داده كه تصور بازی اكشن برایش سخت است.

و صحبت پایانی…

من امیدورام روزی برسد كه در سینمای ما هیچ كس فقط منافع خودش را نبیند و اینقدر راحت به آدم‌های مختلف مارك و برچسب نچسبانیم. این مارك چسباندن‌ها من را خیلی اذیت كرد.