وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

راز خواب مورچه ها هم کشف شد

محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی با بررسی رفتارهای مورچه های کارگر و ملکه دریافتند که مورچه های ملکه در طول روز ساعتهای بیشتری را به خواب اختصاص می دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، اولین مطالعات درباره عادات خواب در مورچه ها نشان می دهد در هنگامی که ملکه مورچه ها در خوابی طولانی و عمیق است مورچه های کارگر در حال فعالیت بوده و انرژی مورد نیاز خود با استفاده از خوابهای کوتاه و مقطع به دست می آورند.

این شیوه و برنامه روزانه خواب در میان مورچگان می تواند دلیل طولانی تر بودن عمر مورچه های ملکه را که تا چندین سال ادامه دارد در برابر عمر چند ماهه مورچه های کارگر توضیح دهد. بر اساس این الگوی رفتاری می توان مطمئن بود که همیشه تعداد معینی از مورچه های کارگر به منظور نگهبانی و انجام کارهای مرتبط با لانه بیدار هستند.

محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی مطالعه بر روی این الگوها را با انتقال لانه مورچه های آتشین به آزمایشگاه آغاز کردند. محققان لانه ای مصنوعی را به همراه سه ملکه، 30 مورچه کارگر و 30 لارو مورچه به وجود آورده و لایه ای شیشه ای را به منظور مطالعه عملکرد مورچه ها بر سطح آشیانه قرار دادند.

نتیجه بررسی ها نشان داد که مورچه های کارگر در فواصل نامنظمی به خواب می روند اما تعداد خوابهای کوتاهی که در طول روز برای این مورچه ها پیش می آید بسیار زیاد است. به صورت میانگین یک مورچه کارگر روزانه 250 بار چرت می زنند که هر بار خواب آنها کمتر از یک دقیقه به طول می انجامد. این زمان با چهار ساعت و 48 دقیقه خواب روزانه برابری می کند. این به آن معنی است که 80 درصد از نیروهای کار در آشیانه در هر زمانی از روز بیدار و فعالند.

این در حالی است که ملکه ها در فواصل تعیین شده ای به خواب رفته و در حقیقت زمان خواب خود را با دیگر ملکه ها هماهنگ می کنند. هر ملکه به صورت میانگین 90 بار در طول روز به خواب می رود که هر دوره خواب 6 دقیقه به طول می انجامد. در واقع ملکه ها روزانه 9 ساعت به خواب می روند. مورچه های ملکه معمولا به خوابهای عمیقی فرو می روند و در این حالت شاخکهای آنها به کلی جمع می شود. محققان با تحت نظر گرفتن حرکات شاخکهای این مورچه ها دریافتند که مورچه های ملکه در این حالت خواب نیز می بینند.

به گفته دانشمندان طولانی بودن مدت خواب در ملکه ها یکی از نکات کلیدی برای توضیح طولانی تر بودن طول عمر این حشرات کوچک است.

بر اساس گزارش بی بی سی، مورچه های ملکه معمولا 6 سال زندگی می کنند و مورچه های کارگر به صورت طبیعی تنها 6 ماه طول عمر دارند.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره