وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

غلات و كاهش بیماری‌های لثه

دكتر مرچانت از دانشگاه انتاریوی كانادا كه در این مطالعه نقش داشته است، در این مورد به رویترز گفت: رژیمی كه برای سلامت كلی بدن مفید باشد، برای سلامت دهان نیز مفید است. امراض لثه با رژیم غذایی می توانند پیشگیری شوند.
دیابت و میزان بالای قند خون به عنوان عوامل افزاینده احتمال ابتلا و تشدید امراض لثه شناخته شده اند. در مقابل، غلات كامل و فیبر، دارای قابلیت هدایت قند خون نشان داده شده اند. اما پیش از این ارتباط مصرف غلات كامل با كاهش امراض لثه ای، مطالعه نشده بودند.
برای این مطالعه، دكتر مرچانت و همكارانش به بررسی و جمع آوری اطلاعات مربوط به رژیم غذایی ۳۴۰۰۰ نفر در یك دوره چهارساله، با استفاده از پرسش نامه های تناوب غذایی، پرداختند. در آغاز این مطالعه، در هیچ كدام از شركت كنندگان- كه سن آنها بین ۴۵ تا ۷۰ سال بوده- سابقه امراض لثه ای، حمله
قلبی، كلسترول بالا و یا دیابت، ثبت نشد. اما طی یك دوره ۱۴ ساله، در ۱۸۹۷ نفر، امراض دهانی و التهاب لثه تشخیص داده شد.
در كسانی كه حدود سه بار در روز برنج، نان سیاه، ذرت بوداده و دیگر غلات كامل را مصرف می كردند، احتمال بروز امراض لثه ای، ۲۳ درصد كمتر از كسانی گزارش شد كه كمتر از یك بار در روز از غلات كامل استفاده می كردند. در یافته های دیگر، كسانی كه غلات بیشتری مصرف می كردند نسبت به كسانی كه كمترین مصرف غلات كامل در رژیم آنها گزارش شد، مسن تر بودند، بدن فعال تری داشتند، سیگار نمی كشیدند، سبزیجات، خشكبار و میوه بیشتری مصرف می كردند و نسبت به قدشان، دارای وزن كمتری بودند.
طبق گفته دكتر مرچانت، احتمالاً مكانیسم تأثیر مصرف غلات در كاهش بروز امراض لثه ای، چنین است: نیروی جذب شده از غلات، سوخت و ساز گلوكز را بهبود می بخشد كه نتیجه اش میزان پایین تر گلوكز در خون خواهد بود. میزان پایین گلوكز در خون موجب كاهش احتمال ابتلا به امراض لثه ای در افراد دیابتی و غیردیابتی می شود.
یافته ها نشان می دهد كه به عنوان مثال، مصرف سه یا چهار قطعه نان سیاه، بدون مصرف كالری بیشتر، احتمال بروز امراض لثه ای را كاهش می دهد.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز