وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چرا باید نگران بود؟!

این احساس ناخوشایند که سرنوشتی مبهم و پیچیده در پیش است، سبب شده که یاس و اندوهی بی‏پایان بر جوانان سایه افکند. این حالات، بی‏پایه و اساس نیست. به ویژه آن‏که آمار واطلاعات واقعی نیز آن را تایید می‏کند: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در حال حاضر هر 7 ثانیه یک نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‏دهد.

هم‏اکنون یک میلیارد و 200 میلیون نفر سیگاری در دنیا وجود دارد که درآمد حاصله از خرید سیگار این افراد بالغ بر 300 میلیارد دلار در سال می‏رسد و سود خالص حاصل از مصرف دخانیات حدود 200 میلیارد دلار است. این در حالی است که تحقیقات نشان می‏دهد که میزان مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در سال 2000 نسبت‏به سال قبل از آن، دو برابر افزایش یافته است. (1)

در کشورهای در حال توسعه، مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات بیش از ایدز است. به گزارش شبکه «بی. بی. سی‏» طبق یک برآورد علمی تا سال 2020 حدود 5/8 میلیون نفر از بیماری‏های ناشی از مصرف دخانیات در کشورهای در حال توسعه خواهند مرد. بر اساس پیش‏بینی علمی دانشگاه «اسکس‏» انگلیس از سال 2020 به بعد سالانه حدود 10 میلیون نفر بر اثر بیماری‏های ناشی از کشیدن سیگار در این کشورها می‏میرند. (2)

بر اساس گزارش بانک جهانی، هزینه درمان بیماری‏های ناشی از کشیدن سیگار از جمله سرطان حنجره، بیماری‏های تنفسی و قلبی سالانه بیش از 200 میلیارد دلار در جهان است که از مجموع، 38 درصد از قشر نوجوان و جوان بین 12 تا 25 سال به طور مداوم و یا غیر مداوم سیگار می‏کشند. (3)

سازمان ملل متحد طی یک گزارش جهانی در مورد مصرف مواد مخدر اعلام کرد که 180 میلیون نفر در جهان به انواع مواد مخدر معتاد هستند. در این گزارش آمده است: 4 درصد از افراد بالای 15 سال در جهان را معتادان به مواد مخدر تشکیل می‏دهند و اعتیاد به موادمخدر در جهان در حال افزایش است. بر همین اساس، متوسط عمر معتادان 9 سال کمتر از طول عمر عموم مردم می‏باشد. (4)

بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از 2 میلیون معتاد در ایران وجود دارد. طبق اطلاعات به دست آمده یک میلیون و 200 هزار نفر را معتادان دائمی به انواع مواد مخدر و 800 هزار نفر دیگر را معتادین تفننی تشکیل می‏دهند. دروازه ورود به اعتیاد دائم و معتاد شدن، اعتیاد تفننی و تفریحی می‏باشد و هیچ کس با هدف معتاد شدن، به مواد مخدر روی نمی‏آورد. مواد مخدر همچون داروهای بیهوشی به طور کامل نمی‏توان در برابر آن مقاومت نمود. (5)

بر اساس نتایج‏یک پژوهش روشن شده که سن 44 درصد معتادان زیر 24 سال است. بدین ترتیب، معلوم می‏شود که جامعه ایرانی با 5/1 میلیون معتاد زیر 24 سال مواجه است. (6)

بر اساس ارقام و آمار به دست آمده سیگاری‏های کشور ایران روزانه 17 میلیارد ریال دود می‏کنند بطوری که 6 میلیون سیگاری در کشور هر سال 600 میلیارد تومان را برای دود کردن سیگار هزینه می‏کنند و 17 درصد از سیگاری‏های ایران را جوانان بین 14 تا 25 سال تشکیل می‏دهند.

طبق گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، سال گذشته 188 تن انواع مواد مخدر در کشور ایران کشف و ضبط شده است که از این مقدار 144 تن تریاک، 28 تن حشیش، 13 تن مرفین و 5/5 تن هروئین بوده است. باید اشاره کرد که در کشورهای توسعه یافته کمتر از 5 درصد از مبتلایان به بیماری ایدز را معتادین تزریقی تشکیل می‏دهند، اما این رقم در کشور ما 68 درصد است. جمهوری اسلامی ایران در سال‏های اخیر در راه مبارزه با مواد مخدر 3100 شهید تقدیم کرده است که سیاست مبارزه با موادمخدر بر دو اصل فعالیت در جهت کاهش متقاضی و فعالیت‏برای کاهش توزیع متمرکز است. (7)

حال با این تفاسیر، اعتیاد تنها یکی از ناهنجاری‏های خانمان‏سوزی است که در میان نسل جوان ریشه دوانده است. وضعیت جوانان در رویارویی با پدیده‏هایی نظیر خودکشی، بی مبالاتی جنسی، افسردگی، دین‏گریزی، فرار از خانه و مدرسه، سرقت و جنایت و… نیز بسیار نگران‏کننده است. می‏بایست چاره‏ای اندیشید وگرنه بسیار دیر خواهد بود.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز