وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نیمی از افراد زیر چهل سال كمبود ویتامین «دی» دارند

نیمی از افراد زیر چهل سال كمبود ویتامین «دی» دارند

مركز روماتیسم ایران با اشاره به اینكه بیش از 50 درصد افراد زیر 40 سال كشور از كمبود ویتامین D رنج می‌برند، خواستار تولید مكمل‌های ویتامین D توسط در كشور شد.

 فرهاد غریب دوست، رئیس مركز روماتیسم ایران در آستانه روز داروساز (5 شهریور)با اعلام این خبر گفت: مكمل‌های ویتامین D علاوه بر نقش پیشگیری و درمانی در برابر بیماری‌های استخوانی، نقش موثری در كاهش سرطان‌ها، MS، دیابت و …. دارد. این در حالی است كه هیچ شركت دارویی در كشور نسبت به تولید این مكمل اقدام نمی‌كند.

وی اظهار داشت: در پژوهشی كه چندی پیش در این مركز به منظور سنجش میزان ویتامین D افراد صورت گرفت، مشخص شد، افراد بالای 40 سال از نظر سطح ویتامین D از وضعیت بهترین نسبت به افراد جوان‌تر (زیر 40 سال) برخوردارند كه به نظر می‌رسد، علت این امر در مصرف مكمل‌های ویتامین D (ویتامینِ D به همراه مكمل كلسیم) است كه افراد بالای 40 سال مصرف می‌كنند.

وی بهترین منبع تامین ویتامین D را نور خورشید دانست و ادامه داد: در پژوهش مورد اشاره با وجود آنكه زمان مورد بررسی بهار و تابستان به دلیل برخورداری افراد از بیشترین میزان نور خورشید انتخاب شد باز هم متاسفانه آمارها بیانگر كمبود شدید و نگران كننده ویتامین D در افراد به ویژه افراد زیر 40 سال بود.

غریب دوست، آلودگی هوا را از عواملی برشمرد كه به عنوان مانعی در برابر رسیدن اشعه ماورای بنفش به بدون و به دنبال آن نرسیدن ویتامین D كافی به پوست می‌شود.

رئیس مركز روماتیسم ایران، اختلالات نژادی و ژنتیك را در رابطه با جذب نور خورشید در سطح پوست كه گیرنده‌ها این ویتامین فعال است از دیگر عواملی عنوان كرد كه كمبود این ویتامین را در میان ایرانیان با وجود برخورداری از آفتاب حادتر كرده است.

وی بهترین شیوه برای حل این معضل را با توجه به وضعیت فعلی جامعه، استفاده از مكمل‌های ویتامین D برشمرده، تصریح كرد: ضروری است، تولید و مصرف مكمل‌های ویتامین D به صورت یك دستورالعمل بهداشتی از سوی وزارت بهداشت تدوین و اجرایی شود.