وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جزئیات آخرین وضعیت عبور مترو از سی‌وسه‌ پل اصفهان

جزئیات آخرین وضعیت عبور مترو از سی‌وسه‌ پل اصفهان
معاون حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جزئیات آخرین وضعیت عبور مترو از سی‌و‌سه‌ پل را اعلام كرد.

مسعود علویان صدر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: اصفهان و اهمیتی كه این شهر به لحاظ آثار فرهنگی، تاریخی و موقعیت جهانی كه دارد باید تمام هم و غم مسئولان برای حفاظت، نگهداری و بهره‌برداری از آثار تاریخی آن در جهت حیات فرهنگی و اقتصادی این شهر به كار گرفته شود.
وی در ادامه گفت: مسئله عبور مترو از چهارباغ و تبعاتی كه برای بناهای تاریخی این محوطه دارد از دغدغه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است كه بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای را با استانداری و شركت مترو امضا كرده‌ایم كه در اولین فرصت مشاور ذی‌صلاحی را باید انتخاب كنیم تا نسبت به بررسی جوانب موضوع اقدام كند. در شرایطی كه این مشاور تشخیص لرزه و صدمه به بنای تاریخی سی‌وسه‌ پل را پیش‌بینی كند مطمئناً هرگونه عبور و مرور را ممنوع خواهیم كرد یعنی حتی اگر متروی اصفهان راه بیفتد اما خطری برای سازه سی‌وسه پل داشته باشد حتماً تردد آن را متوقف خواهیم كرد.
معاون حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: بهره‌برداری از متروی اصفهان نیازمند اعلام نتیجه ارزیابی این مشاور دارد.
علویان صدر درباره موضوع انحراف مسیر تونل متروی اصفهان و برخورد آن با سی‌و‌سه پل و احتمال تخریب این بنای تاریخی تصریح كرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به علت اهمیت موضوع سی‌وسه پل بلافاصله پس از اعلام انحراف مسیر مترو دو گروه كارشناسی را برای بررسی موضوع به اصفهان اعزام كرد. بر اساس بررسی‌‌های مشاور قبلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حریم 40 متری برای عبور تونل شرقی متروی اصفهان پیش‌بینی شده بود كه این مسیر در كل امتداد پل سی‌وسه‌پل رعایت شده است اما تونل مترو پس از اینكه مسیر سی و سه پل را رد كرده 6 درجه منحرف شده است كه این انحراف 6 درجه‌ای بعد از پل بوده و هیچ آسیبی را به سی‌وسه پل وارد نمی‌كند.
وی افزود: مشكل تغییر مسیر تونل مترو و انحراف آن مشكل داخلی مترو است كه این تونل به ایستگاه نمی‌رسد و این انحراف مسیر خطری برای سی‌وسه پل ندارد.
معاون حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: آنچه به میراث فرهنگی مرتبط است این است كه مسیر قطار شهری تا به این لحظه به لحاظ حفاری‌هایی كه انجام شده به هیچ وجه از حریم و محدوده‌ای كه مربوط به سی‌و‌سه پل بوده منحرف نشده و این انحراف مسیر به بعد از سی‌وسه‌ پل مرتبط است. در حال حاضر به لحاظ سازه‌ای هیچ مشكلی در سی‌وسه‌ پل نداریم.
علویان صدر گفت: به لحاظ تبعات عبور مترو و لغزش‌های ممكن كه بحث جدی میراث فرهنگی است مشاوری را طی هفته آینده انتخاب می‌كنیم كه این مشاور هم تخصص میراث فرهنگی و هم تخصص امور شهری دارد. ممكن است از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها نیز در این زمینه استفاده كنیم.
وی افزود: این تعهد برای حفظ آثار تاریخی هم در مسئولان استانی و هم در مسئولان ستادی وجود دارد و هر گونه تهدید برای آثار تاریخی مورد قبول میراث فرهنگی نخواهد بود و در برابر آسیب‌ها نیز اقدام قانونی خواهیم كرد.
معاون حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال نشست سی‌وسه‌ پل نیز تصریح كرد: اصلاً چنین چیزی ممكن نیست در سیستم قطار شهری پس از حفاری سیستم سازه‌‌ای پشت آن انجام می‌شود كه این باعث شده هیچ‌گونه تبعاتی حفاری‌های مترو برای سی‌وسه‌ پل نداشته باشد.
علویان صدر گفت: در حال حاضر پروژه حفاری تونل مترو متوقف شده است كه تا زمان تعیین مسیر برای حل انحراف موجود متوقف خواهد بود.
به گزارش فارس، طی هفته‌های اخیر خبری مبنی بر حفاری اشتباه تونل مترو و خطر احتمال نشست سی‌وسه پل منتشر شده بود كه بر اساس این خبر، مسیر تونل شرقی خط شمال – جنوب متروی اصفهان پس از عبور از زیر رودخانه زاینده رود، در حدود 30 رینگ (طولی معادل 40 متر) در كنار سی‌وسه پل به اشتباه حفاری شده است.