وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هشت مشکل ناشی از عزت نفس پایین

هشت مشکل ناشی از عزت نفس پایین
آیا از لباس پوشیدنتان بدتان می آید یا اینکه فکر می کنید برای آن لباس مناسب نیستید؟ این یعنی عزت نفستان پایین است. خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

 تحقیقات نشان داده که عزت نفس پایین یا تصور بد ذهنی از خود فرد با مشکلاتی همراه است و نوع نگرشتان به کار و روابطتتان را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

در این مقاله رایج ترین مشکلات عزت نفس پایین و راه درمان آن را بررسی می کنیم.
نفرت از خود

وقتی که از خودتان یا از افکار و کارهایی که انجام می دهید متنفر هستید نشانه عزت نفس پایینتان است. نفرت از خود با احساس خشم، عصبانیت، ناامیدی و نبخشیدن خود برای اشتباهاتی که مرتکب شده اید همراه است.

 * دیالوگ هایی که با خودتان دارید را تغییر دهید.انتقادهای شخصی حس نفرت از خود را افزایش می دهد پس مرحله اول این است که تفکرات منفی که در سرتان است را دور بریزید و به جای آنها به تفکرات منفی تان پاسخ مثبت دهید.چرا منتقد خودتان هستید؟

* خودتان را به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده اید ببخشید.هیچ کس به طور مطلق خوب یا بد نیست. انجام دادن کاری که شما بعد از آن پشیمان می شوید نباید از شما فردی متنفر بسازد همانطور که انجام دادن کارهای خوب از شما یک فرد مقدسی نمی سازد.

* با اعتقادات منفی در مورد خودتان مبارزه کنید.این تفکرات منفی شما را به یک فرد طرد شده تبدیل می کند و باعث می شود این حس به دیگران مثلا همسرتان،دوستان و همکارانتان هم منتقل شود.از تغییر دادن تفکراتتان نترسید. این بخشی از زندگی شماست.

کمال گرایی
کمال گرایی یکی از جنبه های مخرب عزت نفس پایین است. یک شخص کمال گرا، کسی است که احساس شکست همیشه همراه اوست زیرا موفقیتهای او برایش کافی نیست.

چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟
* انتظارات واقع گرایانه ای برای خودتان درنظر بگیرید.قبل از اینکه برای هدفتان تلاش کنید، مطمئن شوید هدفتان منطقی و قابل کنترل است همچنین به یاد داشته باشید که زندگی به طور کلی پایدار نیست.

* به خاطر داشته باشید که تفاوت عمده ای بین شکست خوردن در کاری که انجام می دهید و شخص شکست خورده وجود دارد. نباید نا امید شوید و این دو را با هم اشتباه نگیرید.
 
* از بالا رفتن از طنابی نازک(سختی ها) بپرهیزید. کمال گراها فراموش می کنند که یک تصویر بزرگتری را ببینند و برای موفقیت در آن به خود مغرور شوند.

تصور منفی از اندامتان
تصور منفی از اندامتان به عزت نفس پایین مربوط می شود.این به این معنی است که عزت نفس همه چیز را می تواند تحت تاثیر قرار دهد از چگونگی رفتارتان در ارتباطتان با دیگران تا چگونگی انجام دادن کار در محل کارتان.

 چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟
* از مقایسه کردن خودتان با دیگران بپرهیزید زیرا جز ناامنی چیز دیگری برای شما نمی آورد. قبول کنید که افراد با هم فرق می کنند و درضمن بدانید که نقطه قوتتان کجاست؟

* به دنبال سلامتتان باشید.یک رژیم سالم و ورزش روزانه نه تنها شما را توانمند می کند بلکه حتی اندورفین های بدنتان را آزاد می کند. اندورفینها هورمونهای خوب و سالم بدن هستند.

* مراقب ظاهرتان باشید. افرادی که تصور بدی نسبت به اندامشان دارند تلاششان را متوقف می کنند، و معتقدند که هیچ هدفی نداریم. کارهای مثبت انجام دهید.

احساس بی ارزشی
همه ما درمورد تواناییمان در حوزه ای خاص تردید داریم اما حس بی فایده بودن از اینجا ناشی می شود که افراد فکر می کنند ما به اندازه دیگران ارزشمند نیستیم. این نکته بسیار حائز اهمیت است که حس ارزشمند بودن چیزی نیست که توسط دیگران به ما داده شود بلکه چیزی است که ما باید به وسیله آن خودمان را بسازیم.

 چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟
* قبول کنید که ما استعدادهای منحصربه فردی داریم که می توانیم با آنها احساس غرور کنیم و فردی ارزشمند و شایسته باشیم.
 
* درست است که فکر کردن درمورد دیگران خیلی خوب است اما فکر کردن درمورد دیگران نباید به این حس تبدیل شود که آنها بهتر از ما هستند.رفتارهای دیگران را تحسین کنیم اما نه به قیمت از دست دادن خودتان.
 
* کاملا آگاه باشید که این ما هستیم که به دیگران یاد می دهیم چگونه با ما رفتار کنند.تمرین کنید که شما شخصی هستید که نظراتش مانند دیگران ارزشمند است در این صورت عزت نفستان بالا می رود.
 
حساسیت بیش از حد
حساسیت بیش از حد یکی از جنبه های ناراحت کننده عزت نفس پایین است.اگر شما از انتقاد کردن دیگران عصبانی می شوید یا نسبت به هرگونه انتقادی واکنش نشان می دهید باید حساسیت بیش از حدتان را از بین ببرید.

 چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟

* با مبارزه کردن با اضطرابتان، ترس واقعی و ترس کاذب را از هم تشخیص دهید.برای مثال، ممکن است فکر کنید پیشرفت کردن خیلی مهم نیست زیرا شما قادر به پیشرفت نیستید.
اما زمانی که نتایجی را مشاهده می کنید چطور؟ باز هم نظرتان همین است؟

* با رویارویی با ترس اعتماد به نفستان را بسازید. مثلثی را به عنوان مثلث ترس رسم کنید، ترس زیاد را در نوک مثلث قرار دهید، ترس کم را در انتهای مثلث. راهتان را مشخص کنید و راهکارهایی را برای هر دو ترس در دو طرف مثلث به کار بگیرید همچنین تواناییهایتان را هم افزایش دهید.

خشم
خشم و عصبانیت یک احساس طبیعی است اما اگر کسی به صورت غیرطبیعی عصبانی می شود یعنی عزت نفسش پایین است. وقتی که به خودتان زیاد فکر نمی کنید، با این کار به دیگران نشان می دهید که برای خودتان زیاد اهمیت قائل نیستید. به این شکل به خودتان آسیب می زنید و خشم و عصبانیت شکل می گیرد و خشم و عصبانیتتان فوران می کند.

 چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟
* یاد بگیرید که چگونه آرام باشید. یک روش این است که اجازه ندهید احساساتتان به جوش بیاید. به جای آن، احساساتتان را بیان کنید.

* اگر این مورد موثر واقع نشد، از موقعیت دور شوید و نفس عمیق بکشید تا ضربان قلبتان پایین بیاید و پشتتان را به حالت استراحت به عقب بکشید.
 
* این کار را زیاد انجام ندهید. افرادی که عزت نفس پایینی دارند اغلب این کار را زیاد انجام می دهند سپس در هنگام بحث با دیگران طعنه آمیز رفتار می کنند.سعی کنید فقط زمانی که خواستید یا دوست داشتید این کار را انجام دهید.
 
خوشحال کردن دیگران
یکی از بزرگترین مشکلات افراد با عزت نفس پایین این است که فکر می کنند شما دیگران را آن طور که این افراد می خواهند خوشحال می کنید یا دوستشان دارید.در نتیجه افرادی که دیگران را خوشحال می کنند درنهایت آزرده خاطر می شوند.

 چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟
* نه گفتن را یاد بگیرید. ارزش شما به تایید دیگران وابسته نیست. افراد شما را به خاطر خودتان دوست دارند نه آنچه که شما برایشان انجام می دهید.
 
* گاهی اوقات خودخواه باشید یا حداقل به نیازهایتان فکر کنید. افرادی که عزت نفس سالمی دارند می دانند که چه زمانی خودشان را در اولویت قرار دهند.
 
* برای دیگران محدودیت ایجاد کنید. نسبت به بعضی چیزها احساس بی میلی کنید. برای آنچه که می خواهید یا نمی خواهید محدودیت قائل شوید با این کار خشمتان فروکش می کند.


* به چیزهایی که دیگران می گویند کاملا گوش دهید.با این کار شما قبل از اینکه تصمیم به کاری بگیرید متوجه می شوید انتقادهای دیگران درست است یا خیر.
 
* اگر انتقادی منصفانه نیست بگویید که با آن موافق نیستید.
 
* اگر انتقاد تا حدی درست است به جای آنکه ناراحت شوید آنچه که به شما گفته می شود را یاد بگیرید.انتقاد سازنده انتقادی است که شما بتوانید توسط آن در جهت بهبودتان قدم بردارید.
 
*  پیشرفت کنید. فکر کردن در مورد آنچه که شما را ناراحت کرده زیاد کمک کننده نیست.