وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هشت راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

هشت راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
با تقویت سیستم ایمنی و رعایت نکات بهداشتی در این فصل که آنفلوآنزای فصلی نوع A شایع شده خود را از ابتلا به این بیماری‌ها درامان نگه‌دارید.

علوم پزشکی در مرکز پزشکی نیویورک دلیل اینکه چرا افراد در ماه‌های سرد مثل پاییز و زمستان بیشتر مستعد ابتلا به ویروس آنفلوآنزا هستند را کشف کرده‌اند. ارگانیسم‌های میکروسکوپی در فصول سرد و خشک مدت طولانی‌تری زنده می‌مانند و قادرند که از طریق ذرات بسیار ریز‌ آب در هوا، بینی و عطسه و سرفه به راحتی منتقل شوند. بیش از 200 نوع ویروس می‌توانند سرماخوردگی ایجاد کنند. اما یکی از کلیدی‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها تقویت سیستم ایمنی است. این 8 راه را برای افزایش سیستم ایمنی بدن خود امتحان کنید.

1-مثبت‌اندیشی برای تقویت سیستم ایمنی داشتن
دید مثبت به معنی این است که بین سرما خوردن و نخوردن تفاوت بگذارید.
افراد شاد احتمال کمتری دارد تا وقتی با ویروس سرماخوردگی مواجه شوند، سرما بخورند.
در تحقیقی که توسط دانشمندان دانشگاه ملون انجام شد افرادی که خودشان را کمتر افراد شادی تلقی می‌کردند و بسیار آرام و افسرده بودند سه بار بیشتر احتمال داشت تا دچار سرماخوردگی شوند. افراد با عواطف مثبت دارای سطح بالاتری از سیتوکین هستند. این ماده به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و بدن را برای مقابله با عفونت آماده می‌کند.

2- ورزش کنید.
 اما به طور منظم انجام منظم ورزش خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. محققان شیوع سرماخوردگی را در 115 زن که برخی از آنها 5 بار در هفته به مدت 45 دقیقه ورزش می‌کردند و با گروهی دیگر که تنها یک بار در هفته و 45 دقیقه ورزش کردند، بررسی کردند. نتایج نشان داد که ورزش کردن منظم سلول‌های مبارز سیستم ایمنی را تقویت و تعداد آنها را افزایش می‌دهد.

3- شستشوی دست‌ها .
شستشوی مرتب دست‌ها یک راه ساده اما مهم در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی است و نظیر واکسیناسیون مانع از گسترش عفونت می‌شود. همچنین ممکن است شما با یک فرد سرماخورده یا کسی که آنفلوآنزا دارد در تماس باشید و سپس چشم‌ها، بینی یا دهان‌تان را لمس کرده باشید.
به نوشته نشریه انگلیسی BMJ شستشوی دست‌ها در کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثرتر از داروهای ضدویروسی است. البته این شستشوی دست‌ها باید حداقل به مدت 20 ثانیه و با استفاده از صابون و آب گرم باشد.

4- ماست بخورید: البته هنوز خیلی زود است که بگوییم برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا ماست بخورید اما پروبیوتیک‌ها در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. پروبیوتیک‌ها مکمل‌هایی هستند که به غذاهایی نظیر ماست اضافه می‌شوند.

5- کلم بروکلی همراه سالاد بخورید:
تحقیقات نشان می‌دهد سبزیجات و میوه‌های رنگی برای تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر هستند بنابراین سعی کنید که روزانه حداقل 8 وعده میوه بخورید.
6- ویتامین D را فراموش نکنید.
تحقیقات دانشمندان فنلاندی نشان می‌دهد که افرادی که دارای سطح ویتامین D پایینی در بدن خود هستند بیشتر دچار عفونت‌های تنفسی می‌شوند.
محققان پس از مطالعه تاثیر ویتامین (به صورت روزانه 2 هزار واحد بین‌المللی) روی مغز استخوان دریافتند دریافت کافی این ویتامین احتمال سرماخوردگی و بروز آنفلوآنزا را تا 3 بار بیشتر کاهش می‌دهد.
7- ویتامین B12
حتما تاکنون شنیده‌اید که تزریق ویتامین B12 سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود اما هنوز هیچ مطالعه‌ای مبنی بر این موضوع وجود ندارد که این ویتامین بدن ما را از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می‌کند. خیلی از افرادی که غذاهای سالم می‌خورند و ویتامین B کافی دریافت می‌کنند سالم‌تر از سایر افراد هستند و کمتر بیمار می‌شوند.
8- واکسن زدن به موقع و به وقت تزریق :
 سالیانه واکسن در حدود 80 درصد در پیشگیری از این بیماری موثر است و به نظر می‌رسد هنوز تزریق واکسن یکی از مهم‌ترین شیوه‌های دفاعی علیه ابتلا به آنفلوآنزا است. عده‌ای از تزریق واکسن هراس دارند چرا که واکسن آنفلوآنزا حاوی چند ویروس آنفلوآنزا است. اما نباید نگران شوید. سیستم ایمنی ظرفیت زیادی دارد و سبب بروز بیماری در شما نمی‌شود.