وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آغاز فعالیت نخستین نیروگاه اتمی ایران

آغاز فعالیت نخستین نیروگاه اتمی ایران
به گزارش واحد مرکزی خبر از بوشهر، در این مرحله ، سوخت از محل نگهداریِ تحت نظارت نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی ، به ساختمان اصلی و درمجاورت رآکتور منتقل شد.

براساس دیدگاه کارشناسان ، نیروگاه بوشهر از این پس تاسیساتی هسته ای تلقی می شود و تزریق سوخت یا همان بارگذاری در نیروگاه به منزله آغاز راه اندازی نیروگاه برق هسته ای کشورمان است .

با استقرار سوخت در این محل ، مرحله بعدی که تزریق سوخت هسته ای در قلب رآکتور است آغاز می شود و از آنجا که تزریق سوخت در هر مجتمع سوخت به یک ساعت زمان نیاز دارد و در مجموع 163 مجتمع سوخت باید بارگذاری شود ، این عملیات حدود هفت تا هشت روز ادامه دارد .

به گفته مسوولان انرژی اتمی کشورمان در هفته سوم یا چهارم شهریور ، سوخت بطور کامل به قلب رآکتور منتقل و در این حالت نیروگاه راه اندازی می شود .

صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه راه اندازی در این مقطع به معنی ورود برق به شبکه نیست گفت : تولید برق بصورت پلکانی بالا می رود و براساس پیش بینی وقتی پس از 2 ماه به ظرفیت 50 درصد رسید برق نیروگاه وارد شبکه سراسری خواهد شد .

حدود 2 سال است که روسیه سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را به ایران منتقل کرده است و امروز از محل نگهداری سوخت به ساختمان اصلی نیروگاه منتقل شد .

موضوع انتقال سوخت به راکتور هسته ای بعد از قطعنامه 1929 شورای امنیت تا حدی برای غربی ها غیرمنتظره بود اما ایران از چند ماه پیش ، این تاریخ را اعلام کرد و کارها براساس برنامه جلو رفت .

محمد احمدیان مدیرعامل شرکت ساخت و راه اندازی نیروگاه های اتمی کشورمان هم گفت : سوختی که امروز به داخل راکتور هسته ای منتقل شد مورد بازبینی قرار می گیرد و اواخر شهریور به قلب راکتور منتقل می شود .

بعد از آغاز فعل و انفعال هسته ای که اوایل مهر خواهد بود تولید انرژی و در اواخر پاییز هم تولید برق آغاز می شود و مدتی زمان لازم است تا راکتور به قدرت اسمی برسد که در نیروگاههای اتمی متفاوت است.

درپی این مرحله به تدریج قدرت تا قدرت نامی که 1000 مگاوات است افزایش پیدا می کند .

این نیروگاه 1000 مگاواتی در سال ، یک ماه باید برای سوخت گذاری مجدد و تعمیرات اساسی از مدار خارج شود .

این نیروگاه می تواند حدود هفت هزار ساعت و به میزان هفت میلیون مگاوات ساعت انرژی برق تولید کند تا به شبکه سراسری تزریق شود .

از حدود 9 ماه قبل آزمایش های اصلی راه اندازی نیروگاه شامل تست 250 بار ، تست 110 بار ، تست گرم ، تست کره فلزی و سوخت گذاری مجازی آغاز و با موفقیت انجام شده بود .

تست گرم نیروگاه امسال صورت گرفت که با موفقیت همراه بود و این تست نشان داد مراحل ساخت برخی تاسیسات که متعلق به سال ها قبل است با دقت خوبی انجام شده است .

پیش از این هم مرحله بازبینی و بازرسی تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر با موفقیت اجرا شد .

درخصوص سوخت براساس تفاهمنامه کشورمان با روس ها ، آنان متعهدند در صورت تقاضای ما سوخت 10 سال نیروگاه را تامین کنند و این بدین معناست که امکان تامین سوخت از هر جا برای ما فراهم است .

نیروگاه بوشهر هر سال حدود 30 تن سوخت نیاز دارد و اگر واحدهای بعدی نیروگاه به مدار وارد شود به سوخت بیشتری نیاز داریم .

163 مجتمع سوخت در قلب راکتور بوشهر قرار می گیرد که اورانیوم آن حداکثر 3 و 6 دهم غنی شده است .

بسیاری از کارها در نیروگاه بوشهر را متخصصان ایرانی انجام می دهند اما به علت مفاد قرارداد این فعالیت ها زیر نظر روس هاست .

روس ها تا یکسال پس از بهره برداری متعهدند تا تست های کارآیی نیروگاه انجام شود و بعد بطور دائم نیروگاه تحویل نیروهای ایرانی خواهد شد .

روس ها هم تایید کردند که تزریق سوخت در راکتور بوشهر ، ‌ مرحله ای کلیدی در مسیر

راه اندازی و آغاز فعالیت نخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود .

صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت : بطور قاطع می گویم که نیروگاه اتمی بوشهر هفته سوم یا چهارم شهریور در مدار تولید قرار گیرد .

نیروگاه اتمی بوشهر در مرحله نخست 50 درصد ظرفیت تولید را خواهد داشت و در مراحل دوم و سوم به ترتیب به 75 و 100 درصد ظرفیت تولید خواهد رسید .

براساس این گزارش ، در سال 1355 و 2 سال بعد از تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران ، این سازمان با بخش تکنولوژی و تحقیقات سازمان انرژی اتمی آلمان غربی موافقتنامه‌ای برای همکاری‌های بلند مدت امضا کرد و درپی آن شرکت "کرافت ورک یونیون" یکی از شرکت ‌های وابسته به "زیمنس آلمان" ساخت 2 واحد نیروگاه اتمی هریک به توان اسمی هزار و 293 مگاوات و توان خالص هزار و 196 مگاوات را در بوشهر برعهده گرفت .

اما در سال 1357 در شرایطی که حدود 75 درصد از واحد اول و 60 درصد واحد دوم نیروگاه ساخته شده بود با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، طرف آلمانی کار بر روی این طرح را متوقف کرد .

دولت ایران از شرکت آلمانی در دادگاه داوری بین المللی شکایت کرد براساس رای 13 مارس 1982 دادگاه بین المللی برابر با شنبه 22 اسفند 1360 قرار شد همه قطعات و دستگاههای ساخته شده 2 نیروگاه بوشهر تا آن زمان ، به اضافه نیمی از سوخت هسته‌ای به مالکیت ایران درآید و پیمانکار موظف شد که این قطعات را بصورت تحویل در بندر بوشهر ، به ایران تحویل دهد .

در دهه 60 بار دیگر کار در نیروگاه بوشهر از سرگرفته شد اما همزمان با حضور کارشناسان آلمانی در نیروگاه ، حمله موشکی عراق به بخشی از ساختمان نیروگاه بوشهر ، آلمان را از ادامه طرح منصرف کرد .

در اوایل سال1368 با سفر علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت به روسیه ، موافقتنامه همکاری هسته‌ای میان 2 کشور تدوین شد و متعاقب آن در 24 اوت سال 1992 برابر با دوم شهریور 1371 موافقتنامه کاملی از همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه امضا شد .

در نوامبر1994 برابر با آبان 1373 قرارداد تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر ایران و روسیه به امضا رسید که به موجب آن قرار شد ساخت نیروگاه تا پایان سال 2000 یعنی آذر 1379 به پایان برسد .

این قرارداد در ژانویه 1996 برابر با دی 1374 میان سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت اتم استوری اکسپورت روسیه اعتبار اجرایی پیدا کرد .

طرف روس متعهد شد تا سال 2000 ساخت نیروگاه را به پایان برساند و ایران نیز متعهد شد پسماند سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر را به روسیه بازگرداند .

مبلغ کل قرارداد در این طرح در ابتدا یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود که با گذشت زمان و تجدید نظرها مبلغ این قرارداد 10 درصد افزایش یافت . سوخت نیروگاه بوشهر هم52 میلیون دلار به انضمام کل هزینه‌های حمل تا محل ساختگاه پیش بینی شده بود .

ژنراتور نیروگاه اتمی بوشهر از نوع سنکرون سه فاز است . سامانه خنک کنندگی در " استاتور" آب و در "روتور" و "هسته استاتور" آن هم هیدروژن است . قدرت خروجی آن هزار مگاوات و دارای 2 قطب . ولتاژ خروجی استاتور آن هم 27 کیلوولت است .

نیروگاه اتمی بوشهر دارای 2 پست 230 کیلوولت و 400 کیلوولت است. پست 400 کیلوولت از طریق 2 خط به پست چغادک و شبکه سراسری متصل می‌ شود و اتصال پست 230 کیلوولت به شبکه سراسری با 2 خط و از طریق پست بوشهر صورت می گیرد .

نیروگاه اتمی بوشهرچهارشنبه هفتم اسفند 1387 پیش راه‌اندازی شد که پس ازپیش راه‌اندازی نیروگاه محمد سعیدی معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود ما همه این تست‌ها را انجام می‌دهیم و بعد از آن وارد مرحله راه‌اندازی می‌شویم .

به این ترتیب قبل از تزریق سوخت به نیروگاه ، مرحله بازبینی و بازرسی تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر با موفقیت اجرا شده بود .