وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

راه پیشگیری روزه داران از بوی بد دهان

راه پیشگیری روزه داران از بوی بد دهان
یكی از مشكلات بهداشتی كه بسیاری از روزه‌داران را در ماه مبارك رمضان اذیت می‌كند، بوی بد دهان است كه گاه باعث ناراحتی فرد روزه‌دار و اطرافیانش می‌شود.

بوی بد دهان در ماه رمضان علل مختلفی دارد كه با شناسایی این علل و اتخاذ تدابیر بهداشتی ساده می‌توان تا حد زیادی از آن پیشگیری كرد.

دكتر محمد فراهانی، دندانپزشك می‌گوید: التهاب لثه، استفاده از غذاهای گوگرد‌دار مانند سیر و پیاز، باقی ماندن غذا بین پركردگی دندان یا بافت، از بین رفتن و شكسته شدن دندان، جمع شدن یا باقیماندن غذا در قسمت عقب زبان و بی‌توجهی به پاكیزگی و شستشوی درست آن و مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل بوی بد دهان در همه طول سال و بخصوص در ماه مبارك رمضان است.

همچنین مشكلات تنفسی، گوارشی و در برخی از موارد جراحی‌های داخل دهان از دیگر عوامل ایجاد بوی بد دهان به شمار می‌روند.

دكتر فراهانی می‌افزاید: بویی كه در دهان روزه‌داران ایجاد می‌شود یا ناشی از عوامل غیرقابل پیشگیری شامل خالی بودن معده و خشكی دهان است یا می‌تواند ناشی از عواملی همچون ماندن غذا در لابه‌لای دندان‌ها و تخمیر آن طی روز و عدم‌امكان زدن مسواك در حین روزه‌داری و تخمیر مواد غذایی باشد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اعتقاد دارد به علت كاهش جریان بزاق دهان كه هنگام روزه‌داری پیش می‌آید، تخمیر مواد غذایی نسبت به افراد عادی شدیدتر اتفاق می‌افتد، چراكه در اثر خوردن غذا بخشی از میكروب‌های دهان شسته شده و از بین می‌روند، اما در حالت روزه‌داری چون غذایی در طول روز مصرف نمی‌شود، تخمیر مواد غذایی لابه‌لای دندان باعث بوی بد دهان می‌شود.

توصیه‌های سحری
دكتر فراهانی معتقد است تا آنجایی كه امكان دارد باید عوامل قابل پیشگیری را كنترل كرد، از این رو روزه‌داران باید پس از خوردن سحری در ماه رمضان و قبل از اذان صبح بدقت دندان‌های خود را مسواك بزنند، سپس از نخ دندان هم استفاده كنند تا مواد غذایی در لابه‌لای شیارهای دندان باقی نماند.

به گفته وی، خشكی دهان به عنوان یكی از عوامل غیر قابل پیشگیری در اثر كم آبی به‌وجود می‌آید كه باعث تجمع میكروبی و عدم شستشوی طبیعی حفره دهان می‌شود.

دكتر فراهانی تاكید می‌كند:استفاده از دهان‌شویه می‌تواند پس از مسواك زدن در سحری به میزان زیادی حجم میكروب‌هایی را كه به طور طبیعی در داخل حفره دهان وجود دارند، كاهش دهد كه در نتیجه از بوی بد دهان در طول روز پیشگیری می‌كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می‌افزاید: بیش از 70درصد بوی بد دهان در حین روزه‌داری مربوط به خالی بودن معده است، اما محیط دهان، لثه، كام و زبان نیز هر كدام به تنهایی می‌توانند بوی بد دهان را ایجاد كنند. بنابراین علل بوی بد دهان در درجه اول بیماری‌های تنفسی، در درجه دوم بیماری‌های گوارشی و در درجه سوم بیماری‌های لثه و دندان هستند.

به گفته وی، توجه به این نكته ضروری است كه در اكثر اوقات با رعایت نكات ساده مانند استفاده مناسب و منظم از مسواك در فواصل مختلف و بویژه پس از سحری و افطار، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه پس از سحری و افطار، تمیز كردن زبان با یك مسواك دارای برس بسیار نرم می‌توان از بوی بد دهان در ایام روزه‌داری پیشگیری كرد.

دكتر فراهانی ادامه می‌دهد: پوسیدگی دندان‌ها هم در به وجود آمدن بوی بد دهان موثر است كه این علت با پاك نگه داشتن دندان‌ها به وسیله دهان‌شویه‌ها و نخ دندان بعد از صرف افطار و سحر از بین می‌رود.

این متخصص ارتودنسی به افرادی كه دندان‌های مصنوعی را جایگزین دندان‌های طبیعی كرده‌اند، توصیه كرد دندان‌های مصنوعی خود را شستشو داده و به هنگام شب آنها در آب نگهداری كنند تا با بوی بد دهان در طول روز خود و دیگران ر ا اذیت نكنند.