وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه شیرینی چرخ و فلکی مغزدار ترکی

روش تهیه شیرینی چرخ و فلکی مغزدار ترکی

روش تهیه شیرینی چرخ و فلکی مغزدار ترکی

 

در این مطلب در ایران ناز طرز تهیه یک شیرینی ترکی را که مانند اغلب شیرینی های ترکی دارای شربت بار است را برایتان می نویسم تا آن را در منزل درست کرده و برای عصرانه همراه با چای و یا شیر میل کنید.

 

این شیرینی ترکی شامل مواد اولیه مارگارین و ماست و نمک و بکینگ پودر و آب و آرد سفید و گردو خرد شده و روغن مایع و تخم مرغ و وانیل و آرد ایرمیک و شکر و آبلیمو و پودر پسته بوده و طرز تهیه آن خیلی راحت بوده و خیلی خوشمزه است.

 

*موادی که لازم دارید برای تهیه این شیرینی:

-مارگارین   150 گرم

-روغن مایع   1 استکان

-ماست   1 استکان

-آرد   1 استکان

-تخم مرغ   2 عدد

-نمک   یک پنس

-وانیل   1/4 قاشق چایخوری

-بکینگ پودر   1 قاشق چایخوری

-آرد ایرمیک   1 استکان

-آرد سفید  به میزان لازم

-شکر   1.5 لیوان

-آب   1.5 لیوان

-آبلیمو  به میزان لازم

-گردو خرد شده   به میزان لازم

-پودر پسته   به میزان لازم

 

*برای داشتن یک شیرینی چرخ و فلکی عالش و خوشمزه باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

1-ابتدا و برای شروع کار مانند همه شیرینی هایی که دارای شربت و یا شهد هستند شربت بار این شیرینی را درست می کنیم تا قبل از آماده شدن شیرینی خنک شود و برای این منظور 1 لیوان شکر را داخل یک قابلمه می ریزیم و به آن 1 لیوان و نیم آب اضافه می کنیم .

 

قابلمه را روی گاز می گذاریم و منتظر می شویم تا شکر داخل قابلمه حل شود و کم کم مواد ما داخل قابلمه شروع به جوشیدن کند و به مرور غلیظ شود.

 

سپس وقتی مواد داخل قابلمه 15 دقیقه جوشید و غلیظ شد به آن کمی آبلیمو اضافه می کنیم تا شربت ما شکرک نزند. سپس آن را از روی گاز بر می داریم و منتظر می شویم تا مواد ما خنک شود.

 

2-سپس در ادامه سراغ تهیه خمیر شیرینی می رویم و برای این منظور 150 گرم کره نرم شده در دمای اتاق را داخل یک ظرف می ریزیم و به آن نصف لیوان شکر پودری اضافه می کنیم .

 

مواد را با همزن برقی خوب مخلوط می کنیم تا حالت خامه ای پیدا کند. سپس 2 عدد تخم مرغ را که از نیم ساعت قبل از یخچال بیرون قرار داده بودیم تا هم دمای محیط شود را داخل یک ظرف شکسته و به آن 1/4 قاشق چایخوری وانیل و یک پنس نمک اضافه می کنیم و برای مدت 1 دقیقه دیگر خوب مواد را مخلوط می کنیم.

 

3-در ادامه 1 استکان روغن مایع را به مواد خمیر شیرینی اضافه می کنیم و با لیسک آن را قاطی می کنیم و سپس 1 استکان آرد ایرمیک را نیز به مواد اضافه می کنیم و با آنها خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود.

 

در ادامه 2 لیوان آرد سفید را با 1 قاشق چایخوری بکینگ پودر قاطی می کنیم و آنها را الک کرده و کم کم به مواد خمیر شیرینی اضافه می کنیم و مقدار آرد را به صورت کم کم و کنترل شده اضافه می کنیم تا جایی آرد اضافه می کنیم که خمیر شیرینی به دست نچسبد و نرم باشد. اکنون خمیر شیرینی چرخ فلکی آماده است.

 

4-سپس از خمیر تهیه شده در مرحله قبل چونه هایی اندازه گردو برداشته و کف دست آنها را باز می کنیم و مقداری مغز گردو در روی خمیر می گذاریم و سپس خمیر را با دست کاملا جمع و گرد می کنیم.

 

سپس با قاشق به صورت دورانی روی شیرینی گرد شده خطهایی ایجاد می کنیم و در واقع طرحی مانند چرخ فلک روی شیرینی ایجاد می کنیم.

 

سپس کف سینی فر را کاغذ روغنی می گذاریم و شیرینی های آماده شده را کف سینی فر و با فاصله از هم می گذاریم و شیرینی را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی گراد برای مدت 15 دقیقه می گذاریم تا شیرینی بپزد.

 

5-سپس وقتی شیرینی پخت سینی را از فر در آورده و روی شیرینی ها در حالتی که هنوز داغ است از شربت بار خنک شده که در مرحله اول تهیه کردیم می ریزیم تا کاملا شربت به خورد شیرینی برود. سپس روی شیرینی را با مقدار کمی پودر پسته تزیین می کنیم.

 

اکنون شیرینی چرخ فلکی ترکی ما آماده است و آن را برای عصرانه همراه با چای و یا شیر و یا قهوه می خوریم و یا آن را برای مهمانی ها درست می کنیم و با این شیرینی از مهمانها پذیرایی می کنیم.