وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

زگیل مقعدی چیست و راه های درمانی زگیل مقعدی

زگیل مقعدی چیست و راه های درمانی زگیل مقعدی

زگیل مقعدی چیست و راه های درمانی زگیل مقعدی

اگر در اطراف مقعد زگیل هایی بوجود آمد حتماً به پزشک مراجعه کنید. زگیل های مقعدی، زگیل هایی هستند که می توانند در درون و اطراف مقعد پدیدار شوند. این بیماری تحت عنوان کوندیلوما آکومیناتا نیز شناخته می شود. زگیل های مقعدی نوعی از زگیل های تناسلی هستند و در اغلب موارد، سبب درد یا ناراحتی نمی شوند.

 

با این حال، در صورتی که آن ها به اندازه کافی بزرگ شوند، می توانند تحریک شده، خارش داشته یا خونریزی کنند. در صورت عدم وجود علائم، امکان دارد افراد مبتلا به زگیل های مقعدی، حتی از ابتلای خود نیز اطلاع نداشته باشند. زگیل های مقعدی می توانند تنها در یک نقطه پدیدار شده و یا با گذشت زمان به بخش های مختلفی از اندام های تناسلی و مقعد منتشر شوند.

 

علائم زگیل های مقعدی چیست؟

زگیل های مقعدی در داخل و اطراف ناحیه مقعد یافت می شوند. این موارد در ابتدا به صورت برآمدگی هایی کوچک، با اندازه ای کوچک تر از یک سر سوزن هستند. زگیل های مقعدی پس از رشد و یا در هنگامی که به صورت دسته ای در کنار یکدیگر قرار می گیرند، ظاهری مانند گل کلم را به وجود می آورند. این زگیل ها می توانند به رنگ هلو، زرد، صورتی یا قهوه ای روشن بوده و یا با رنگ پوست ترکیب شوند. به گفته دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل تناسلی، این زگیل می توانند همراه با خارش، خونریزی یا دفع ترشحات از مقعد باشند. همچنین، احتمال دارد فرد مبتلا به زگیل مقعدی، احساس کند، توده ای در مقعد او وجود دارد. زگیل ها می توانند همزمان با وجود زگیل های مقعدی، در دیگر نواحی بدن نیز ظاهر شوند. زگیل های تناسلی در زنان می توانند بر روی ناحیه فرج، واژن یا دهانه رحم پدیدار شوند. البته فراموش نکنید که برخی بیماری های پوستی بسیار شبیه به زگیل تناسلی هستند.

 

دلایل ایجاد زگیل های مقعدی

زگیل های تناسلی از جمله زگیل های مقعدی، به وسیله ویروس پاپیلومای انسان یا HPV به وجود می آیند. HPV یک عفونت منتقل شونده از راه جنسی است. در افراد جوان، امکان دارد HPV به صورت خود به خودی از بین رفته و هیچ گونه علامت یا نشانه ای ایجاد نکند. با این حال، این ویروس می تواند در بدن مانده و سبب ایجاد زگیل های تناسلی شود. برخی انواع HPV می توانند سبب ایجاد زگیل های تناسلی شده و برخی دیگر به سرطان منجر شوند؛ اما نوعی از HPV که زگیل های مقعدی و تناسلی را ایجاد می کند، معمولا به سرطان منجر نمی شود.

 

HPV به طور کلی به وسیله تماس مستقیم با دهان، مقعد، آلت تناسلی مردانه یا واژن فرد مبتلا، به فردی دیگر منتقل می شود. انتشار یافتن این عفونت الزاما به سکس از راه واژن نیازی ندارد. این ویروس می تواند از طریق تماس پوست به پوست منتقل شود. انتقال HPV می تواند حتی در صورت آشکار نبودن زگیل ها انجام شود.

 

زگیل های مقعدی چگونه تشخیص داده می شوند؟

متخصص زگیل تناسلی می تواند به وسیله معاینه چشمی، زگیل های تناسلی را تشخیص دهد. برخی پزشکان در حین معاینه، مقداری استیک اسید یا سرکه بر روی برآمدگی ها اعمال می کنند. این کار سبب سفید و آشکار تر شدن توده ها می شود. با این حال، انجام چنین کاری برای تشخیص زگیل های مقعدی الزامی نمی باشد. معاینه زگیل های مقعدی، شامل معاینه ای داخلی به وسیله ابزاری به نام آنوسکوپ (مقعد نگار) جهت جستجو برای یافتن زگیل ها، در درون مجرای مقعد می شود. همچنین، پزشک می تواند جهت جستجو برای یافتن دیگر انواع زگیل های تناسلی، یک معاینه کامل از ناحیه لگنی انجام دهد. در زنان، این معاینه می تواند شامل انجام یک آزمون پاپ اسمیر شود. تشخیص می تواند با نمونه برداری از زگیل ها انجام شود. در صورتی که زگیل ها به درمان اولیه پاسخ ندهند، این تست می تواند تشخیص پزشک را تایید کند.

 

زگیل های مقعدی چگونه درمان می شوند؟

روش درمانی به تعداد و محل زگیل ها و تجربه پزشک (یا ارائه دهنده خدمات) بستگی دارد.

زگیل مقعدی چیست و راه های درمانی زگیل مقعدی

-پماد های درمان زگیل های تناسلی

در صورتی که زگیل ها بسیار کوچک و محدود به ناحیه خارجی مقعد باشند، درمان با داروهای موضعی می تواند کافی باشد. در این مورد، داروی تجویزی برای زگیل های مقعدی باید استفاده شود. دارو های بدون نسخه از بین برنده زگیل ها، برای استفاده در درون مقعد یا ناحیه تناسلی مناسب نمی باشند. باید از اعمال این دارو ها بر روی زگیل های مقعدی اجتناب کرد. برخی دارو های درمان زگیل های مقعدی، توسط پزشک در مطب اعمال خواهند شد.

 

پماد های موضعی شامل موارد زیر می شوند:

1-پودوفیلوکس (کوندیلوکس)

2- پودوفیلین (پودوکون)

3- تری کلرو استیک اسید (TCA)

4- بی کلرو استیک اسید (BCA)

5- ایمی کوئیمود (آلدارا، زیکلارا)

دیگر گزینه های درمانی می توانند بسته به شدت و محل زگیل های مقعدی استفاده شوند. این درمان ها شامل موارد زیر می شوند:

 

– کرایوتراپی

در این فرایند با استفاده از نیتروژن مایع، زگیل ها منجمد می شوند. پس از انجماد، زگیل ها از بین می روند.

 

– کوتر

در این فرایند، پزشکان از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کنند.

 

-درمان لیزری

در لیزر درمانی، از انرژی منتقل شده توسط نوری شدید، استفاده می شود. این تکنیک اغلب در یک جلسه زگیل ها را از بین می برد.

 

– جراحی

گزینه های جراحی می توانند برای درمان زگیل های بزرگ تری که به دیگر روش های درمانی پاسخ نداده و یا در مجرای مقعد قرار دارند، موثرتر باشند. درمان جراحی اغلب بدون نیاز به بستری و به صورت سرپایی انجام می شود. این گفته یعنی فرد در همان روز جراحی می تواند به خانه بازگردد. در حین این فرایند، جراح جهت بریدن زگیل ها، از یک ابزار خاص استفاده می کند. همچنین، بیمار به صورت موضعی بی حس می شود. در صورتی که تعداد و محل زگیل های مقعدی گسترده باشد، احتمال دارد به بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی نیاز باشد.

 

زگیل مقعدی چیست و راه های درمانی زگیل مقعدی

آیا زگیل مقعدی سبب سرطان می شود؟

زگیل های مقعدی تهدید کننده زندگی بیمار نبوده و در اغلب موارد به سرطان تبدیل نمی شوند. با این حال، HPV می تواند در درون بدن مانده و سبب عود زگیل های مقعدی شود. فرد می تواند جهت جلوگیری از عود این زگیل ها، ملاقات هایی را در آینده با پزشک خود برنامه ریزی کند. این مورد مخصوصا در 3 ماه اول پس از درمان اهمیت دارد.

پیشگیری از زگیل های مقعدی

آزمایش HPV معمولا توصیه نمی شود اما واکسن HPV در دسترس می باشد. این واکسن می تواند به افراد حداکثر 26 ساله داده شود. CDC توصیه می کند که افراد در سن 11 یا 12 سالگی، قبل از اینکه از طریق ارتباط جنسی در معرض این ویروس قرار گیرند، واکسینه شوند. دیگر راه های کمک به پیشگیری از انتقال HPV و زگیل های تناسلی شامل موارد زیر می شوند:

-اجتناب از برقراری رابطه جنسی

-استفاده از روش های مانعی مانند کاندوم یا پوشش های دهانی (به طور صد در صد مانع نمی شوند)

-محدود کردن تعداد شرکای جنسی

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره