وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مینیسک زانو چیست و پارگی مینیسک زانو چه علائمی دارد

مینیسک زانو چیست و پارگی مینیسک زانو چه علائمی دارد

مینیسک زانو چیست و پارگی مینیسک زانو چه علائمی دارد

کسانی که ورزش های سنگین انجام می دهند با پارگی مینیسک زانو تا حدودی آشنایی دارند. ورزش کردن همیشه برای بدن و سلامتی مفید نبوده، گاهی اوقات ورزشکاران در حین ورزش دوچار مسدومیت های میشوند که پارگی مینیسک زانو یکی از شایعترین آنهاست.

 

دانستنی هایی از پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک یکی از شایع ترین مسدومیت ها در ورزش است که درد آن بستگی به میزان پارگی آن دارد.در اینجا ما دلایل، علائم و درمان این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

 

مینیسک چیست ؟

مینیسک غضروف لاستیکی و انعطاف پذیری است که باعث نرمی بین استخوان های زانو میشود.در هر زانو دو مینیسک وجود داشته که هرکدام آنها به شکل جداگانه به مفاصل اطراف ران متصل میشوند:

 

مینیسک جانبی که در قسمت بیرونی زانو قرار دارد و مینیسک میانی که که قسمت داخلی زانو قرار گرفته است. وظیفه این دو مینیسک در کنارم هم کاهش شوک و جذب میزان ضربه وارد شده به پا و زانو انسان است.

 

و همچنین در هنگام راه رفتن و ایستادن ایجاد ثبات و تسهیل حرکت سطوحبین زانو میباشد. اگر مینیسک دچار مشکل و آسیب دیدگی شود و درست عمل نکند نیروی مضاعفی به غضروف های مفصلی وارد میشود و این امر در طول زمان باعث تجزیه غضروف مفصلی شده و بیماری آرتروز زانو را به وجود می آورد.

 

در این زمان تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از افزایش فرسایش این غضرف ها امری بسیار مهم است.

 

مینیسک زانو چیست و پارگی مینیسک زانو چه علائمی دارد

 

علل پارگی مینیسک

یکی از مهمترین و شایعترین علل پارگی مینیسک زانو آسیب دیدگی های ورزشی است. که عوامل اصلی این نوع پارگی ها عبارتنند از:

 

چرخش ناگهانی و بیش از حد زانو ممکن است زانو را دچار پارگی مینیسک کند.این امر معمولا در بازی هایی مانند فوتبال و بسکتبال بسیار شایع میباشد.

 

وارد شدن ضربه به جلو زانو که باعث پارگی مینیسک و برخی مواقع رباط صلیبی نیز میشود.معمولا یک ورزشکار ممکن است هنگام دایو زدن برای توپ در بسکتبال یا فوتبال این اتفاق برایش رخ دهد. قدم زدن با سرعت بالا و سطح ناهموار باعث میشود که نیروی نا متناسب در زانو های ورزشکار به وجود آماده و دچار پارگی مینیسک شود.

 

این حرکت ممکن است در دریبل زدن با سرعت بالا برای فوتبالیستان به وجود بیاید. خم کردن ناگهانی مفاصل زانو نیز درصد بالای از پارگی را نصیب خود کرده.این نوع پارگی میتواند در اثر برخورد دو بازیکن باه رخ دهد.

 

دلیل تجزیه و فرسودگی مینیسک زانو

افزایش سن در افراد دلیل اصلی فرسودگی و تجزیه غضروف های زانو میباشد. در این زمان زانو در مقابل کوچیکترین شدت ضربه نیز به شدت آسیپ پذیر میباشد.اشخاصی که از زانو خود در طول رو استفاده بیشتری میکنند و مچنین افرادی که دچار بیماری مربوط به مینیسک زانو هستند نیز محرز ایجاد فرسودگی و تجزیه بافت مینیسک زانو هست.

 

علائم پارگی مینیسک زانو

این علائم بیشتر به میزان آسیب دیدگی مینیسک بستگی دارد. از علائم را رایج پارگی مینیسک میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

 

درد سطحی در نزدیکی ناحیه پاریگی مینیسک

پارگی مینیسک با این نوع علائم اگر پارگی داخلی باشد، درد در لبه داخلی زانو حس میشود و اگر پارگی مینیسک جانبی باشد، درد در امتداد لبه بیرونی زانو حس خواهد شد.

 

درد سریع بعد از آسیب

پارگی مینیسک معمولا از همان لحظه وقوع آسیب درد دارد. در این مواقع پارگی مینیسک به صورت معمول بوده و از ایجاد ضربه محکم و ناگهانی به ساق پا هنگام چرخش رخ میدهد.

 

شروع آرام علائم

معملا در افراد مسن و افراد مبتلا به آرتروز ممکن است درهنگام پارگی فرد علائمی از پارگی را نداشته باشد و به تدریج این علائم و درد خود را نشان دهند.

 

مینیسک زانو چیست و پارگی مینیسک زانو چه علائمی دارد

 

درد با حرکت کردن

در بعضی از مواقع درد در محل آسیب دیده وجود دارد ولی با هرگونه حرکت دادن زانو این درد افزایش پیدا خواهد کرد.برای مثال در هنگام خم شدن و قفل شدن زانو درد آن بیشتر خواهد شد.

 

همانطور که دیدید علائم پارگی به محل و شدت پارگی بستگی دارد و معمولا بقیه قسمت های زانو با پارگی مینیسک آسیب خواهد دید.

 

علائم حاد پارگی مینیسک

اگر به علائم مزمن پارگی مینیسک توجه نشود، با گذشت زمان ممکن است با گذشت زمان این علائم از بین رفته یا کم رگ شوند امادبرخی از علائم تاثیر خود را بر بدن بیمار باقی میگذارند مانند:

شنیدن صدای تق تق در زمان خم و راست شدن توسط بیمار

لاغر و ضعیف شدن عضلات چها سر ران

آب آوردن زانو که بر اثر افزایش مایع سینوویال به وجود می آید.

قفل کردن زانو که برخی مواقع مانع از باز شدن زانو میشود.

احساس ناپایداری در زانو یا همان خالی کردن زانو

احساس درد در مفاصلی که مینیسک در آن قسمت وجود دارد.

بعد از پارگی مینیسک بهبودی آن امکان پذیر نیست، چون فاقد رگ مستقیم خونی است.مایع سنوویال بر اساس قانون اسمز مسئولیت تامین مواد غذایی منیسک ها را دارد.در پارگی مینیسک قسمت پاره شده سفت شده و منجر به آتروفی میشود.

 

مینیسک زانو چیست و پارگی مینیسک زانو چه علائمی دارد

 

تشخیص پارگی مینیسک

تشخیص پارگی از نظر مکان، شدت و اندازه به سه دسته تقسیم میشوند:

 

تاریخچه پزشکی بیمار

در ابتدا پزشک معالج اطلاعاتی از محل درد، شدت درد، بروز درد آنی یا به تدریج، همراه بودن ضربه با برخی از صداهایی در زانو ، از بیمار را جویا میشود.سپس اطلاعات پزشکی سابق بیمار را بررسی میکند که بیمار سابقه پارگی یا منحرف شدن مینیسک را دارد یا خیر؟ بعد از این مراحل، پزشک مراحل درمانی را آغاز مینماید.

 

معاینه فیزیکی بیمار

پس از بررسی تاریخچه بیمار، پزشک معاینه فیزیکی بیمار را آغاز میکند تا از میزان پارگی، محل پارگی و همچنین قفل شدن زانو اطلاعات دقیقی حاصل کند. این کار با آزمایش ام سی مور انجام میشوذ که به ترتیب زیر انجام میشود:

 

ابتدا پزشک پای بیمار را در زاویه ۹۰ درجه خم و راست مینماید و بعد از صاف کردن پا ماهیچه ران را نگه داشته و پا را به دو جهت میچرخاند به شکلی که استخوان ران پا به قسمت داخلی و خارجی بچرخد.آزمایش چرخش خارجی برای تشخیص پارگی مینیسک داخلی و آزمایش چرخش داخلی برای تشخیص پارگی مینیسک جانبی است.

 

مینیسک زانو چیست و پارگی مینیسک زانو چه علائمی دارد

 

تصویر برداری از زانو بیمار

اگر پزشک به این نتیجه برسد که بیمار برای بهبودی نیاز به جراحی دارد، دستور انجام آزمایش ام آر آی، را خواهد داد تا امکان مشاهده عمیقترین بافت های نرم در مفاصل زانو را داشته باشد و همچنبن از میزان دقیق پارگی و مقدار مایع اضافه درون زانو مطلع شود.

 

انواع پارگی مینیسک

پارگی رادیال: در این نوع پارگی که به پارگی شعاعی نیز معروف است، پارگی معمولا در یکی از لب های مینیسک رخ میدهد وبه داخل بافت، عمود بر لبه حرکت میکند.

 

تغییر در شکل غضروف زانو: در پارگی مینیسک داخلی زانو بقیه قسمت های مینیسک آسیب وارد میشود و در نهایت غضروف زانو تغیر شکل خواهد داد.

 

فرسودگی غضرف: این آسیب معمولا با افزایش سن صورت میگیرد و هر ضربه کوچکی امکان پارگی مینیسک را دارد.

 

پارگی فلپ: پارگی فلپ، از پارگی مینیسک داخلی به وجود می آید.