وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا می دانید چه کسانی نمی توانند خون بدهند ؟

آیا می دانید چه کسانی نمی توانند خون بدهند ؟
عضو هیات علمی سازمان انتقال خون ایران گفت: افرادی كه رفتارهای پرخطر جنسی داشته‌اند یا در سابقه پزشكی آنها هپاتیت وجود دارد یا مشكوك به HIV هستند و افرادی كه اخیرا مبادرت به تزریق واكسن كرده‌اند تا زمانی كه نسبت به آلوده نبودن‌شان اطمینان حاصل نشده نباید اقدام به اهدای خون كنند.

دكتر تیموری تاكید كرد: افرادی نظیر معتادان تزریقی هم برای همیشه از گروه اهداكنندگان حذف می‌شوند كه البته این حذف‌های موقتی و دائمی، گام اول بررسی‌هاست. در مراحل بعد ارگان‌های بدن داوطلبان هم از نظر بیماری‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مرحله «خود حذفی محرمانه» هم مرحله دیگری است كه برخی داوطلبان در صورت مواجهه با موقعیت‌های ناگزیر اقدام به اهدا می‌توانند با مراجعه به پزشك به صورت محرمانه اعلام كنند كه خون گرفته شده از آنها به علت آلوده بودن مورد استفاده قرار نگیرد.

عضو هیات علمی سازمان انتقال خون، تماس‌های پرخطر جنسی، انتقال مایعات به بدن و همچنین مصرف مواد غذایی آلوده، آلودگی روی زخم‌ها و انتقال از مادر به جنین را ازجمله راه‌های ورود ویروس‌ها و باكتری برشمرد و توضیح داد: ویروس‌ها در «دوره پنجره» قابل تشخیص نیستند.

 
این دوره زمانی است كه ویروس وارد بدن فرد شده ولی بدن هنوز واكنشی نسبت به آن نشان نداده و چون پادزهری علیه ویروس شناخته نشده و وجود ویروس دربدن با ساخته شدن پادزهر علیه آن شناخته و تشخیص داده می‌شود قابل شناسایی نیست ولی ما با بررسی‌های دقیق علائم اهداكننده، معاینات و پرسش‌های پزشكان سعی می‌كنیم این دوره را كشف كنیم كه با پیشرفت‌هایی كه در دنیا صورت گرفته خطر مربوط به این مرحله هم به 10 هزار برابر كمتر از 3 دهه گذشته كاهش یافته است.

تیموری در مورد باكتری‌ها و شیوه پرهیز از آلودگی‌های باكتریایی در انتقال خون نیز استریل كردن محل گرفتن خون، جلوگیری از اهدای خون افراد مبتلا به دندان درد، اسهال یا سایر بیماری‌های عفونی را ازجمله تدابیری عنوان كرد كه برای پیشگیری از آلودگی خون‌ها به باكتری اتخاذ می‌شود.