وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

حکم متهمان پرونده اختلاس 123 میلیاردی صادر شد

حکم متهمان پرونده اختلاس 123 میلیاردی صادر شد
با بازتر شدن ابعاد پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در دولت دهم از سوی مقامات قضایی و اقتصادی، مقایسه این پرونده با سایر پرونده های بزرگ اقتصادی در دولتهای گذشته، نتایج جالبی به همراه دارد.

به گزارش ایران ناز به نقل از آینده: اگرچه برخی كارشناسان معتقدند پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را نمی توان بزرگترین پرونده فساد اقتصادی در دولت نهم و دهم دانست و پرونده های به مراتب بزرگتری نظیر بیمه ایران، زمین خواری و پولشویی وجود دارد كه هنوز كاملا رسانه ای نشده است، اما با فرض آن كه این پرونده را بزرگترین پرونده فساد اقتصادی در دولت احمدی نژاد بدانیم، مقایسه ابعاد آن با بزرگترین پرونده های مفاسد اقتصادی در دولتهای قبل نتایج جالبی به همراه دارد.

براین اساس بزرگترین پرونده مفاسد اقتصادی همزمان با دولت سازندگی، پرونده اختلاس 123 میلیاردی از بانك صادرات بود كه متهمان اصلی آن مرتضی رفیقدوست و فاضل خداد بودند.

در این پرونده روش كار به این ترتیب بود كه اختلاس كنندگان صبح هر روز مبلغی از حسابهای بانكی مختلف در یك شعبه بانك صادرات برداشت می كردند و بعد از انجام فعالیتهای اقتصادی چند ساعته مانند خرید و فروش ارز با استفاده از آن مبالغ، ظهر همان روز مبلغ را به حساب بر می گرداندند. در این روش اختلاس، از وجوه بانك كم نمی شد و در واقع تنها از آن سوء استفاده می شد.

بر اساس پرونده مذكور، مجموع مبلغی كه اختلاس كنندگان از وجوه بانك طی چند سال برداشت كرده و برگردانده بودند، به مبلغ 123 میلیارد تومان می رسید و این به معنای برداشت كل این مبلغ نبود. به طور مثال اگر اختلاس كنندگان روزانه مبلغ 120میلیون تومان را برداشت می كردند و بعد از چند ساعت برمی گرداندند و در طول سه سال یعنی هزار روز این كار را انجام می دادند، كل میلغ اختلاس 120میلیارد تومان می شد كه در واقع امر نه 120 میلیارد، بلكه 120 میلیون تومان از وجوه بانك در دست اختلاس كنندگان بوده كه اصل پول نیز بازگردانده شده بود.