وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تغییر نام مواد مخدر برای جذب جوانان

رخداد-اخیرا مواردی از شیوع مصرف مواد محركی با نام‌های جدید «جیب» و «تینا» در برخی محافل شبانه به گوش می‌رسد كه به گفته معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد همه این موادی كه هر از گاهی با نام جدید در بازار شایع می‌شود، از نوع مواد محرك با عوارض مشابه است.
به گزارش جام جم آنلاین، اخیرا شنیده شده كه در برخی محافل دوستانه و شبانه، محرك‌هایی با نام «جیب» و «تینا» با هدف بیدار ماندن برای ساعات طولانی و تخلیه انرژی بدون وقفه با انجام حركات موزون مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مواد كه به صورت تدخینی و با دود كردن استعمال می‌شود، شكلی از مت‌آمفتامین متبلور است كه بدون بو و رنگ و مثل یك تكه یخ، سنگ نمك یا سنگ كوارتز است.

دكتر آذرخش مكری ـ معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد ـ‌ كه این مواد محرك با نام جدید را در طبقه‌بندی مواد شیمیایی غیرمجاز و محرك سیستم عصبی مركزی قرار می‌دهد، مدت اثر آنها را بسیار كم و نهایتا هشت تا 24 ساعت اعلام می‌كند.

وی عوارض مصرف آنها را مشابه آمفتامین‌ها ذكر می‌كند و می‌گوید: متاسفانه عمده مصرف‌كنندگان اعتیادآورهای جدید در سنین پایین هستند و بیشترشان اولین تجربه خود را می‌گذرانند، لذا مصرف‌كنندگان اعتیادآورهای جدید عمدتا كهنه‌كار و باسابقه نیستند.

او بر نبود آشنایی كافی جامعه نسبت به اعتیادآورهای جدید كه با تركیب یكسان اما نام‌های متنوع در بازار توزیع می‌شود، تاكید و بیان می‌كند: اصولا تعداد طبقه‌های مواد مخدر چندان زیاد نیست و تنها نام و ظاهر این مواد متنوع و متفاوت می‌شود تا هم مشتری لازم برای آن‌ها پیدا شود و هم آن‌هایی كه سابقا از مواد آشنا و قدیمی سرخورده شده‌اند، به امید پیدا كردن مواد جایگزین، به اعتیادآورهای جدید روی ‌آورند.

این كارشناس با بیان این كه اعتیادآورهایی كه به نام جدید در بین جوانان توزیع می‌شود، عمدتا تركیبی از مرفین، آمفتامین یا كوكائین هستند، تاكید می‌كند كه جوانان نباید فریب نام اعتیادآورهای جدید را بخورند، زیرا تنها نام این مواد تغییر كرده و تركیب آن‌ها متشكل از همان اعتیادآورهای آشناست.

معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد، تركیب عمده اعتیادآورهای جدید را مت‌آمفتامین و از نوع مواد محرك خواند و هشدار می‌دهد: هر ماده‌ای كه با مصرف شدن، مصرف‌كننده به اصطلاح عوام، «بی‌خودی» شاد و شنگول می‌شود و حس می‌كند كه به طور ناگهانی، روحیه‌اش از این رو به آن رو شده، توانش یك دفعه‌ افزایش می‌یابد و غم و غصه‌هایش به طور لحظه‌ای فراموش می‌شود، یك ماده اعتیادآور است.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز